Mihai Bogza: “Acordăm o importanţă deosebită Clujului”

Mihai Bogza: “Acordăm o importanţă deosebită Clujului”
Politica Bancpost vizează cu precădere zonele cu potenţial, care pot juca un rol cheie în scoaterea României din criză.
Toate băncile din România au suferit de pe urma crizei. Restanţele bancare, reducerea costurilor, disponibilizările au fost numai câteva dintre măsurile luate în prima fază. Mihai Bogza, preşedintele Bancpost, explică planurile băncii de acum înainte şi cât de solidă este poziţia sa pe piaţă.

Care este strategia Bancpost pentru zonele de Nord şi Nord-Vest? Aveţi o strategie diferită de cea din restul ţării?
Nu, nu este vorba despre o strategie diferită. Pentru întreaga ţară avem aceeaşi strategie, care are câţiva piloni, respectiv asigurarea unui management activ al portofoliului de credite, pentru că o parte din clienţi au dificultăţi în această perioadă şi încercăm să găsim soluţii pentru a împărţi costurile cu ei. Totodată, încercăm să asigurăm stabilitatea şi fluiditatea băncii şi facem acest lucru atât împreună cu clienţii, cât şi cu angajaţii. Ne interesăm în primul rând de managementul costurilor, de modul în care funcţionează reţeaua teritorială, dar trebuie spus că nu am găsit motive pentru a reduce numărul de unităţi. Totodată, ne străduim să menţinem o prezenţă activă, care să le dea clienţilor noştri încrederea că suntem interesaţi de afaceri şi de servirea intereselor lor. În ceea ce priveşte Clujul, nu avem o strategie diferită numai că acordăm o importanţă mai mare deoarece vedem că este una dintre zonele dezvoltate ale ţării, care poate juca un rol activ în scoaterea României din criză.

Care este politica pentru cele două categorii de clienţi pentru perioada următoare, corporate şi retail?
Noi suntem o bancă universală. Căutăm oportunităţi pe toate segmentele de clientelă. Ne uităm cu acelaşi interes şi la clienţii pe zona de corporate, şi la cei pe zona persoanelor fizice. În momentul de faţă, nu peste tot oportunităţile sunt la fel de mari. De exemplu, în zona clienţilor corporativi cofinanţarea proiectelor europene este importantă, deoarece şansa de rambursare a creditelor în acest caz este mai mare. În ceea ce priveşte creditele pentru persoanele fizice, vedem o concentrare pe partea celor ipotecare. Acolo nevoile par să fie mai mari, iar dezvoltarea se produce mai rapid. Avem în vedere şi alte tipuri de clientelă. Suntem, spre exemplu, singura bancă din România care vinde cardurile de credit American Express.

Una dintre cele mai agresive campanii publicitare la ora actuală vizează creditele de refinanţare. Bancpost are un produs pe acest segment?
Bancpost are un produs care se numeşte “Simplifică-ţi viaţa!”. Avem şi noi campanii de refinanţare, din motive foarte simple. Ordonanţa nr. 50, cu bunele şi cu relele ei, a eliminat, printre altele, comisionul de refinanţare şi atunci am devenit şi noi o ţintă pentru alte bănci care vin şi încearcă să ne ia clienţii. În aceste condiţii, şi noi încercăm să luăm clienţi de la alte bănci. Credem că prin această campanie masivă, de o parte şi de alta, prin care băncile au simultan rol de ţinte şi de atacatori se va produce o uniformizare a dobânzilor, astfel încât nimeni nu va mai putea spune că banca X percepe o dobândă prea mare.

Care este situaţia restanţelor şi cât de gravă este aceasta pentru Bancpost?
Nu cred că există vreo bancă din România care să nu fi fost afectată de restanţe. Suntem şi noi afectaţi. Este drept, volumul restanţelor creşte, iar cel al creditelor noi scade. Băncile au fost nevoite - a fost şi cazul nostru - să îşi reconsidere politica de investiţii. Criza a prins foarte multe bănci în mijlocul unor programe investiţionale. Sigur că a trebuit să punem o frână. Atunci o sursă de eficientizare a fost să ne reducem cheltuielile. Ne-am redus cheltuielile în ultimii doi ani cu aproape 20%. În plus, ne-am majorat capitalul de două ori încă de la începutul crizei cu aproape 170 de milioane de euro. Trebuie să sublinem că, în ciuda dificultăţilor din Grecia, grupul Eurobank EFG, care deţine Bancpost, nu şi-a redus expunerea pe România, iar efectele crizei din Grecia asupra sa au fost limitate.


Poziţia pe piaţă a Bancpost

În zonele de Nord şi Nord-Vest, unde este prezentă din 1992, Bancpost are aproape 200.000 de clienţi. În Cluj-Napoca aceasta are opt unităţi, iar în restul judeţului, încă 14. În total, în zonele de nord şi nord-vest banca are 50 de unităţi. Bancpost este deţinută de grupul elen Eurobank EFG.

Comenteaza