Noile contracte taie din costurile Autostrăzii Transilvania
- Scris de Calin Poenaru
- 04 Iul 2016, 16:35
- Economie
- Ascultă știrea
Tronsoanele cele mai scumpe sunt până acum Gilău – Câmpia Turzii (singurul finalizat din A3) şi Suplacu – Borş (realizat pe jumătate) pentru care statul român a plătit în total americanilor de la Bechtel 1,4 miliarde de euro, inclusiv penalităţi de întârziere. Primul a fost făcut iniţial până la Turda, apoi prelungit până la Câmpia Turzii, dar fără a se mai realiza apoi conectarea la municipiul Cluj-Napoca sau la varianta de ocolire a reşedinţei de judeţ Vâlcele-Apahida.
Celălalt tronson început de Bechtel, cel de pe teritoriul judeţului Bihor, se găseşte acum la un stadiu fizic de 52,1%, conform CNADR. Acesta trebuia să fie terminat de asocierea Corsan – Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting, ViaDesign, iar în costul de 701 milioane de lei, fără TVA, este inclusă şi proiectarea. Ordinul de începere s-a dat în mai 2015, proiectarea trebuie să dureze trei luni, execuţia 21 de luni, garanţia fiind de 30 de luni.
Porţiunea Ogra – Iernut este câştigată de asocierea Geiger Transilvania – Wilhelm Geiger, cu 55,7 milioane de lei (47,4 milioane de la UE, 8,3 milioane de la stat), a început în primăvara lui 2015 şi trebuie să fie terminată în 12 luni; Cheţani – Câmpia Turzii, de Straco – Specialist Costruction şi Total Road, pentru 279 de milioane de lei (237,7 de milioane de la UE, 41,9 milioane de la stat), Gilău – Mihăileşti, de Spedition UMB şi Tehnostrade, pentru 258 de milioane, totul de la stat, cu 6 luni proiectare şi 18 luni execuţie (o altă secţiune de aici se află cu antreprenor în curs de desemnare, estimarea de cost fiind de 687 milioane lei.
Toate aceste contracte includ şi partea de proiectare. Pentru alte două porţiuni antreprenorii trebuiau să se ocupe doar de realizarea drumului. Târgu-Mureş – Ungheni urma să fie realizat de Lemacons, Vega 93 şi Arcada cu 179 de milioane de lei (152,8 de milioane de la UE, 26,9 milioane de la stat), cu termen de execuţie de 12 luni de la data de 11 martie 2015 şi garanţie de 2 ani, dar a fost reziliat la cererea constructorului din lipsa autorizaţiilor, avizelor şi exproprierilor, iar Ungheni – Ogra, de asocierea dintre Strabag şi Stratco, cu 55,7 milioane de lei (47,4 milioane de la UE, 8,3 milioane de la stat).
Lucrarea cu termen de începere „trimestrul II 2015” are ca termen de execuţie 1 an şi 2 ani garanţie. Tronsonul Mihăileşti – Suplacu de Barcău (80 km) figurează la CNADNR ca fiind „în pregătire”, porţiunile Topa Mică – Zimbor, Zimbor – Poarta Sălajului, Zalău – Nuşfalău şi Nuşfalău – Suplacu de Barcău aveau ca termen de elaborare mai 2015, iar tunelul Meseş din cadrul subsecţiunii Poarta Sălajului – Zalău, aprilie 2016.
Toate aceste termene sunt deja depăşite. Proiectul autostrăzii Braşov - Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit mai multe modificări, fiind reziliat în 2013. Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind anul 2020. Din șoseaua Brașov - Borș, de 433 km, sunt finalizați 52 km.
Principalele obiective ale proiectului
- Lungime autostradă 415 km
- Lăţime platformă 26,00 m
- Partea carosabilă: 2 benzi pe sens
- 300 poduri, pasaje şi viaducte
- 73 pasaje peste autostradă
- 19 noduri rutiere
Sursa: CNADNR
Cât costă noile lucrări
Târgu-Mureş – Ogra......Strabag.......10,1 km.......6,6 mil. euro/km
Iernut – Cheţani...........Astaldi.........17,9 km.......6,4 mil. euro/km
Cheţani – C. Turzii........Straco..........15,5 km.......4,7 mil. euro/km
Ogra – Iernut...............Geiger..........3,6 km.........4,1 mil. euro/km
Suplacu – Borş..............Corsan.........60 km..........3,1 mil euro/km