Numele firmei asigură primul pas spre succes. Cum să-l alegi

Numele firmei asigură primul pas spre succes. Cum să-l alegi
Numele firmei are pentru o afacere aceeaşi importanţă ca şi buletinul pentru o persoană. Este acel element distinctiv care trasează identitatea acesteia. Un nume nereuşit poate însemna moartea afacerii, la fel cum un nume inspirat poate fi cheia succesului. Însă cum poţi fi sigur că numele afacerii tale este unul reuşit?

Toată lumea a auzit de Intel şi Google. În schimb, nume ca BackRub sau NM Electronics nu spun nimic, deşi sunt numele de la care au pornit aceste companii devenite celebre. Timp de un an la deschidere Intel a purtat numele de NM Electronics. Până la urmă, conducerea companiei a decis să-i schimbe numele în Integrated Electronis (Intel), sub care funcţionează şi în prezent. Aceeaşi situaţie a fost şi la Google, fostul BackRub, nume datorat sistemului de verificare a linkurilor din arhivă pentru a stabili valoarea unui site.

Numele ales pentru afacerea proprie este, de multe ori, direct legat cu dezvoltarea brandului acesteia. Până la urmă, este cartea de vizită a unei firme. Înainte de a şti cu ce se ocupă firma respectivă, care îi sunt punctele forte, respectiv cele slabe, primul lucru de care dau potenţialii clienţi este numele afacerii.

Emil Antoni, consilier de branding, consideră că „numele firmei te reprezintă, te face unic faţă de competiţie; abia după aceea vine propunerea unică de vânzare. Numele te pune pe piaţă, atestă că tu eşti cine eşti".

La alegerea numelui trebuie luată în considerare şi posibilitatea de dezvoltare a unui branding puternic. "Un start-up de câţiva oameni ar trebui să caute să facă un branding cu potenţial de a ajunge puternic. E important ca numele şi identitatea vizuală să îi ajute în primele relaţii pe care le creează, mai degrabă decât să îi încurce. În plus, e bine să se asigure că acestea vor fi potrivite şi atunci când business-ul creşte de 100 de ori sau se extinde în afara ţării. De exemplu, dacă numele ales e unul cât se poate de autohton precum " ţărână", şansa de a ieşi la un moment dat în afara ţării cu el este aproape zero. La fel se întâmplă şi dacă numele este protejabil doar în România, în afară existând un alt brand deja consacrat", spune Bogdan Colceriu, consultant branding şi marketing clujean.

Sursa de inspiraţie pentru găsirea celui mai potrivit nume pentru firmă poate veni de oriunde. Prima resursă la care pot apela antreprenorii este chiar povestea de la care a pornit ideea de afacere, spun specialiştii. „Încurajez pe toată lumea să se gândească la cum sunt ei, ce vor oferi, ce îi face diferiţi, de ce sunt speciali. Scrieţi povestea pe hârtie în orice fel aveţi chef şi abia apoi vă apucaţi de nume. Nu numai că va veni mai uşor, dar acum aveţi în spate o poveste prin prisma căreia să îl apreciaţi ca potrivit sau nepotrivit", recomandă Colceriu.

Numele ales trebuie în acelaşi timp să fie un nume distinctiv, nici prea complicat, dar nici prea facil, astfel încât să fie uitat cu uşurinţă, spune Antoni. Acesta trebuie să fie, totuşi, uşor de pronunţat şi de memorat. Nu se recomandă nici folosirea semnelor distincte într-un nume, care să creeze confuzie atât în scriere, cât şi în pronunţie (Unique, Flikr, 2Bxnot2B).

În acelaşi timp, acesta trebuie să fie, într-o oarecare măsură, reprezentativ pentru domeniul de activitate a firmei. Astfel, o firmă de panificaţie nu se poate numi Izotop, la fel cum o florărie nu ar trebui să poarte un nume ca Flori de Mucegai.

Odată ales numele, trebuie verificat ca acesta să nu fie luat deja şi să fie protejabil în ţările de activitate ale firmei. Pentru a verifica acest lucru, se poate consulta baza de date internaţională WIPO. La nivel local, validitatea numelui se poate verifica fie la Registrul Comerţului, fie online, pe econograf.ro/verificare-firme.

În cazul în care rămâneţi în pană de idei, pe reinventconsulting.ro/generator-denumire-firma, se poate găsi şi un generator al numelui de firmă care, pe baza unor anumite criterii, aduce câteva idei noi privind denumirea noii afaceri.

Totodată, trebuie avut în vedere şi existenţa unui domeniu liber, pe care să poată fi dezvoltată o platformă online dedicată afacerii respective, indiferent că e vorba de un domeniu .ro, .com, .info, şamd. În alegerea acestuia poate fi implicat şi designerul, care se va ocupa de transpunerea vizuală a numelui. Logoul, sigla, materialele promoţionale vor fi toate create în jurul lui.

Cel mai important este să nu vă opriţi la primul nume care sună bine, ci să căutaţi măcar trei variante. Odată găsite, este recomandat ca acestea să fie testate. Acest lucru se poate realiza fie prin consultarea cunoscuţilor şi a membrilor familiei, fie prin crearea unui mic sondaj online.

Teodora DEMIAN

Ce să faci:
+ rime (Dunkin' Donuts, Mama Manu)
+ nume descriptive (Toys"R"Us, Banca Transilvania)
+ imagini vizuale (Black Friday, Farm to Fork, La Belle Epoque)
+ joc de cuvinte (Coca-Cola, Cruise Control)
+ aliteraţii (Reese's Pieces, Feet Fits)

Ce să nu faci:
- abrevieri (AI Consulting, MDT Construct)
- încadrări geografice (Trans Cluj, Carmangeria Piteşti)
- nume de persoane (Ghiță&Dana ABC, Danel Auto)
- numere (Good4U, 4 Crizanteme)
- prefixe şi sufixe (Ultra, Impex)

 

Comenteaza