Oprean: „La stat e un furt continuu. Nici privaţii nu stau mai bine” FOTO
- Scris de Calin Poenaru
- 04 Mar 2015, 15:50
- Economie
- Ascultă știrea

„Noi am tot venit cu propuneri, la Cluj, dar şi la nivel central sau în alte oraşe. Am vrut să instalăm, pe banii noştri, la Compania de Transport Public, un sistem de sonde-rezervor la autobuze, pentru prevenirea furturilor, dar nu s-a concretizat nimic.
Reducerile de costuri sunt de 10-25% pe autovehicul şi se pot amortiza în câteva luni. La Iaşi am instalat acum câţiva ani o soluţie de eficientizare a serviciilor de transport urban; la Cluj, sistemul de ticketing încă nu e implementat. Costurile unui astfel de sistem sunt mult mai mici decât cele pentru menţinerea angajaţilor de la casele de bilete care lucrează în condiţii improprii”, arată Oprean.
Antreprenorul clujean susţine că soluţiile de monitorizare a mijloacelor de transport se pot aplica şi la nave, trenuri, planoare sau chiar persoane, iar accidente precum cel de autocar din Muntenegru sau desele prăbuşiri de avioane şi elicoptere din România pot fi evitate: dispozitivele înregistrează localizarea, viteza de deplasare, altitudinea, traseele, opririle, există senzori de impact, iar indicatorii sunt vizualizaţi într-un dispecerat ce poate fi conectat la serviciul de urgenţă 112.
„Aşa putem preveni abuzuri precum furturile din vagoanele-cisternă, deplasarea în scop electoral a microbuzelor şcolare sau taximetria şoferilor de pe ambulanţe”. Pentru că multe ţări emergente suferă de sindromul furtului de carburant, clujenii au decis ca din acest an să îşi exporte soluţiile spre ţări ca Malaezia, Kenya, Singapore. Cel mai mare comerciant de produse congelate şi îngheţată din Indonezia a apelat la sistemul conceput la Cluj pentru a supraveghea o flotă de 1.000 de vehicule.
Informaticienii clujeni vor să pună în practică, printr-o colaborare cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, o soluţie de verificare a parcărilor publice fără a fi necesare o mulţime de echipaje de control uman. „Este suficient să ai o singură maşină electrică, să zicem, care să se plimbe prin centrul Clujului cu un sistem automat de monitorizare a locurilor de parcare.
Se activează camera foto sau video şi apoi ţi se trimite amenda acasă, dacă nu ai plătit locul de parcare, nu mai ai nevoie de mai mulţi oameni care să se dea jos la fiecare maşină, să noteze pe hârtie”. Oprean spune că a crescut cererea pentru soluţii diverse, din partea producătorilor auto: partea exterioară rămâne, nu şi interiorul: ceasurile se transformă în display, apar sisteme media, afişaje de verificare a presiunii în pneuri, menite să reducă preţul final al maşinii.
Pionierat la bursa din Bucureşti
Conducerea societăţii a decis să intre pe piaţa de capital, prin listarea la Bursa de Valori Bucureşti, aşteptată în 2015. Astfel, AROBS va fi prima companie IT de la BVB, Flamingo fiind profilată pe distribuţie de componente informatice. Clujenii şi-au propus să facă achiziţii de firme din domeniile în care activează, dar şi să beneficieze de fondurile necesare pentru deschiderea de birouri în alte ţări. Două firme din grup sunt deja funcţionale în ţări ca Ungaria şi Moldova. Deşi au existat oferte de preluare, preţul oferit pentru AROBS a fost considerat prea mic.
Informaticieni şcoliţi pe bani europeni
AROBS face parte din ambele clustere de profil ale judeţului, Cluj IT şi iTechSylvania (ITS) - membru al ARIES. Ultimul a câştigat o finanţare europeană de aproape 1 milion de lei pentru 17 cursuri destinate programatorilor clujeni care ocupă poziţii senior în cadrul companiilor membre, pentru dezvoltarea abilităţilor tehnice şi nontehnice. „Dacă nu am reuşit să ne adunăm ca firme în ultimii şapte ani, vrem măcar ca oamenii din IT să se apropie, să îşi formeze o cultură managerială, să aloce un buget minim de dezvoltare, să îşi promoveze aplicaţiile. În ITS sunt 40 de firme, vrem să ajungem la 100 şi să adunăm câteva mii de oameni”, spune Oprean.