Opt premieri pentru 33 km de cale ferată în Transilvania

Opt premieri pentru 33 km de cale ferată în Transilvania
Până la finalizarea marilor modernizări, administratorul căilor ferate se limitează la întreținere și reparații | Foto: CFR SA

A fost nevoie să se succeadă opt premieri la cârma țării pentru modernizarea unui scurt tronson de cale ferată din Ardeal. Ceea ce s-a început pe timpul clujeanului Emil Boc, acum 10 ani, s-a finalizat în vremea lui Ludovic Orban.

Anul trecut s-au recepționat de patru ori mai mulți kilometri de cale ferată modernizată decât de autostrăzi, reiese din răspunsul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA la o solicitare adresată de Club Feroviar. În acest an nu se va tăia panglica decât pentru 6 km, următorul an al marilor inaugurări fiind 2022.

În 2019 au fost finalizate lucrările de modernizare aflate în diferite faze de recepție: Simeria – Coșlariu (150 km, 2,3 miliarde de lei), Sighișoara – Ațel (25 km, 866 milioane), Ațel – Micăsasa (29 km, 747 milioane), Micăsasa – Coșlariu (36 km, 721 milioane), lucrări ERTMS Sighișoara – Coșlariu (91 km, 263 milioane). 

Anul trecut au fost puși în funcțiune 166 km de cale ferată modernizată la standarde europene, cu instalarea sistemului ERTMS, astfel încât trenurile de călători pot să circule cu până la 160 km/h, iar cele de marfă – cu 120 km/h. Rezultă o distanță de patru ori mai mare decât la Compania Națională de Administrarea Infrastructurii Rutiere, care a tăiat panglica în 2019 doar pentru 43 km de autostradă.

Au fost finalizate lucrările și pe tronsonul de 33 km dintre Vințu de Jos și Coșlariu. Lucrările erau în întârziere, în condițiile în care contractul a fost semnat în 2011, pe vremea când prim-ministru era Emil Boc. Între timp, Boc s-a întors la Primăria Cluj-Napoca, iar în această perioadă au mai fost șapte prim-miniștri: Mihai Răzvan Ungureanu, Victor Ponta, Dacian Cioloș, Sorin Grindeanu, Mihai Tudose, Viorica Dăncilă și Ludovic Orban.

Șantierul a întârziat din cauza faptului că a fost nevoie de lucrări suplimentare, întrucât calea ferată traversează un teren mlăștinos. Problemele au fost rezolvate, iar tronsonul a fost pus în funcțiune. Acesta a fost un caz deosebit, însă și pe alte tronsoane au fost întârzieri în finalizarea lucrărilor de construire.

”Cauzele principale au constat în relocările de utilități, exproprieri și demararea contractului de execuție de lucrări pentru implementarea sistemului ERTMS nivel II, semnat la o diferență de aproximativ trei ani față de contractele de execuție a lucrărilor pe secțiunile feroviare”, au explicat oficialii CFR SA.

Dacă anul trecut au fost multe inaugurări, nu același lucru se va putea spune și despre 2020, când vor fi gata doar 6 km. Până la sfârșitul anului, pe secțiunea Simeria – Coșlariu urmează să fie gata lucrările pe liniile din HM Podu Mureș și varianta nouă de traseu Podu Mureș – Coșlariu (6 km), conform companiei de infrastructură.

Aceasta în condițiile în care porțiunile de autostradă care ar putea fi gata în acest an se ridică la 57 km. “La modul sigur vorbind, am avea 23 km de autostradă nou inaugurați, adică un lot pe Autostrada Transilvania de 18 km și “ciotul” de la graniță, tot de pe A3.

După aceea, am mai avea undeva la 16 km pe Autostrada 7, este practic prima autostradă din Moldova, Centura Bacăulu. Poate, sperăm noi, să vedem cei 17 km din Sebeș - Alba Iulia inaugurați. Deci haideți să dăm o cifră optimist-realistă de 57 km!”, declara directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea.

Soarta tronsoanelor de cale ferată la care vor începe lucrările de modernizare în acest an este la latitudinea justiției. ”În funcție de finalizarea procedurilor de achiziție pentru proiectul Brașov – Sighișoara, vor demara și acțiunile de semnare a contractelor de lucrări și emitere a ordinului de începere a lucrărilor pe subsecțiunile Brașov – Apața, Cața – Sighișoara (85 km); Apața – Cața (28 km)”, se arată în răspunsul CFR SA.

În total, ar putea începe lucrările pe 113 km de cale ferată, însă ambele subsecțiuni sunt la stadiul de contestare în instanță a procedurilor de atribuire. 2022 va fi anul marilor tăieri de panglică: ar trebui să fie gata 141 km, mai puțin ca în 2019, dar important în contextul Coridorului IV Paneuropean, traseul de pe teritoriul României.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK

Loading...
Comenteaza