Parc de fabrici şi hale pentru 3.000 de angajaţi

Parc de fabrici şi hale pentru 3.000 de angajaţi
Proiectul industrial şi logistic spaniol Graells&Llonch de la Turda, cu şantier deschis oficial ieri, ar urma să găzduiască în termen de cinci ani, pe 55 de hectare, 70 de fabrici şi hale.

Spaniolii de la Graells&Llonch şi-au inaugurat ieri şantierul pentru parcul de 200 de milioane de euro de la Turda, realizat alături de Europa Capital. Pe un teren înconjurat de urme de fostă industrie şi păşuni pentru animale, spaniolii au pus covorul roşu, au adus primele utilaje pentru inaugurarea cu şampanie şi au lăsat loc şi de aterizare pentru un elicopter cu invitaţi.

Dezvoltatorii, ce au deja un astfel de proiect la Braşov, au în plan să realizeze la Cluj 400.000 mp de spaţii închiriabile, pe un teren de 54,5 ha. Conform planurilor anunţate, aici ar urma să devină operaţionale 70 de clădiri (fabrici şi unităţi logistice), care ar genera 3.000 de locuri de muncă, iar întregul proiect se întinde pe o perioadă estimată acum la cinci ani, a menţionat Antonio Graells, asociat al companiei. Până la finalul anului vor fi disponibile spaţii de 25.000 mp, unde vor opera companii ce vor ajunge la 150 de angajaţi. "Există negocieri în derulare pentru spaţii de producţie, dar şi logistice, în special din domeniile auto şi alimentar", a precizat Miquel Llonch, asociat al dezvoltatorului spaniol.

Proiectul de la Turda nu are încă titlul oficial de parc industrial, deci nici facilităţile care vin cu acest statut, dar dezvoltatorii estimează că acesta va fi obţinut în interval de o lună. După cel din Dej, acesta ar fi cel de-al doilea parc industrial privat din judeţ. Peste 90% din suma necesară realizării dezvoltării zonei va fi asigurată din resurse proprii, susţin dezvoltatorii. "Asta nu înseamnă că mâine venim şi scoatem din buzunar 200 de milioane de euro. Proiectul se va întinde pe cinci ani, vor veni firme care se vor instala aici cu echipamentele lor; noi dezvoltăm infrastructura necesară şi spaţii. În final, este posibil ca investiţia totală în acest parc să treacă de 200 de milioane de euro", a spus Graells.

Planurile pentru realizarea parcului industrial, care în acest moment demarează speculativ (fără ca administratorii săi să aibă contracte semnate pentru spaţii - n. red.), se întind pe mai bine de patru ani şi au fost amânate din cauza crizei economice globale. "Când am cumpărat terenul, credeam că începem imediat lucrările. Ne-a luat patru ani să ajungem aici, din cauza izbucnirii crizei şi a recesiunii. Ştim că şi România a trecut printr-o perioadă grea, dar vine o vreme când recesiunea trebuie să se sfârşească. Acest proiect este un mic exemplu pentru ceea ce ar trebui să se întâmple în întreaga Europă", a spus Tim Norman, CEO al Europa Capital, fond britanic de investiţii care a achiziţionat terenul, acum partener al Graells&Llonch.

"E un exemplu de ieşire în perioada de criză cu iniţiative şi proiecte pozitive", a subliniat Estanislao de Grades Pascual, ambasadorul la Bucureşti al Spaniei, ţară puternic lovită după izbucnirea crizei financiare.

"Proiectul a rezultat din colaborarea între investitori. Europa Capital a identificat acest teren într-o zonă foarte importantă din punct de vedere logistic, iar Graells&Llonch a venit cu iniţiativa de a investi. Prima hală ar trebui să fie livrată până în noiembrie", a spus Gabriel Sfetcu, directorul departamentului industrial al Cushman&Wakefield, compania de consultanţă care va promova proiectul. Potrivit asociaţilor, acum există doar un antecontract semnat, însă numele companiei care ar avea nevoie de 35.000 mp nu a fost făcut public. "Se discută de luni bune despre acest proiect; e important că am ajuns la şantier. Ca investiţie şi locuri de muncă preconizate, este cel mai important proiect în viaţa comunităţii turdene", a spus primarul Turzii, Tudor Ştefănie. De asemenea, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alexandru Coroian, a subliniat importanţa proiectului, în contextul scăderii investiţiilor străine în ţară.

În ceea ce priveşte rezerva de spaţii logistice din Cluj, au proiecte pe acest segment atât investitori locali, precum Transilvania Construcţii (cu un parc logistic în Someşeni, în curs de extindere) sau Coratim (proiect de 15.000 mp), cât şi companii străine. Helios Phoenix a achiziţionat 7 ha în comuna Jucu, în zona fostei fabrici Nokia, iar RH Property deţine suprafeţe în apropierea proiectului centrului logistic Kaufland. Cu mare parte a spaţiilor disponibile închiriate în unităţile ridicate în comuna Apahida de Nervia, compania are planuri de a construi încă 15.000-20.000 mp de hale. La Dej funcţionează un alt proiect privat, Arc Parc.

Au venit cu elicopterul

Pe terenul de 54,5 ha ce urmează să intre în circuitul industrial, dezvoltatorii au pregătit nu doar utilajele de şantier, ci şi cortul pentru oaspeţi. Reprezentanţi ai dezvoltatorilor, cu tot cu membrii familiilor spaniole, parteneri sau potenţiali clienţi, oficiali din administraţie au fost primiţi cu un covor roşu pe teren denivelat şi şampanie. Domnii în costume şi doamnele pe tocuri au ajuns la Turda cu elicopterul care a aterizat direct în parc.

 

 

Etichete
Comenteaza