Patronatul agențiilor de turism va plăti amenda impusă de Consiliul Concurenței

Patronatul agențiilor de turism va plăti amenda impusă de Consiliul Concurenței
Șeful ANAT susține că patronatul a căzut victimă neimplicării statului în sectorul turistic

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) respectă decizia Consiliului Concurenței din România (CCR) și va onora toate obligațiile impuse privitoare la amenda de 53.304 de lei aplicată organizației.

"ANAT a colaborat cu instituția pe toată durata investigației. Dorim să asigurăm turiștii că aceștia nu au și nu vor avea în niciun fel de suferit în urma aplicării deciziei CCR. Situația care a dus la investigația CCR a fost cauzată de o serie de specificități ale pieței românești, insuficient consolidată și inadecvat reglementată.

Intenția ANAT și a agențiilor membre, în toată această perioadă, a fost de a proteja turiștii de riscuri neprevăzute, precum și de imposibilitatea de a onora serviciile în condiții competitive de piață sau imposibilitatea de rambursare a costurilor serviciilor neonorate.

A fost vorba de soluția de supraviețuire găsită de agențiile corecte care au avut mereu în vedere interesul consumatorilor ca reacție la eșecul statului de a pune ordine în piață. Ne-am fi dorit să putem avea statul ca partener în acest demers, printr-o legislație mai bine adaptată", afirmă președinte ANAT, Nicolae Demetriade.

Statul, lipsă la dialogul cu agențiile

ANAT susține că va milita pentru îmbunătățirea cadrului normativ aplicabil, inclusiv pentru corecta transpunere a directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (2302/2015).

"Este o necesitate recunoscută și de către CCR. În cazul în care lucrul acesta s-ar fi întâmplat în timp util, situația ar fi putut fi evitată. ANAT își va respecta obligația de a organiza și derula acțiuni de instruire pentru agențiile membre și angajații acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței, nu doar în spiritul, ci și în litera legii.

Pentru ANAT, acest episod reprezintă atât o lecție importantă, cât și un prilej de reformare. Începând cu 2019, asociația va demara un proces ambițios de modernizare și restructurare. Suntem încrezători că rezultatul implementării acestui plan va duce la schimbarea în bine a industriei românești de turism.

Suntem determinați să întreprindem toate demersurile pentru a evita apariția unor situații similare în viitor. ANAT își propune să devină mai deschisă și mai transparentă cu consumatorii, pentru ca aceștia să înțeleagă mai bine funcționarea pieței românești.

Ne exprimăm speranța ca, de acum, statul va acționa ca un partener real al industriei pentru ca, astfel, să lucrăm împreună la îmbunătățirea cadrului legislativ, fapt ce nu poate fi decât în beneficiul clienților", conform conducerii patronatului de turism.

Compania lui Dragoș Anastasiu, penalizată cu peste 1 milion de euro

CCR a sancţionat 13 agenţii de turism şi ANAT cu amenzi de 11,4 milioane de lei pentru coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism.

Instituția a constatat că, în perioada iunie 2013 - septembrie 2016, 13 agenţii și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor sau pachetelor turistice comercializate.

Agenţiile nu au redus sub un anumit nivel preţul de vânzare către clienți pentru produsele turistice sau pachetele de servicii turistice comercializate (bilete de avion în zborurile tip charter - atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice).

Acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare.

Cele mai mari amenzi le-au primit Touring Europabus (5,3 milioane de lei), Prestige Tours ( 2,1 milioane), Paralela 45 (1,7 milioane), Eximtur Cluj (0,6 milioane), Happy Tour (0,5 milioane), Aerotravel (0,4 milioane).             

Christian ’76 Tour a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă. Aerotravel, Eximtur, Fibula Air, Nova Travel, Paralela 45, Prompt Service, Rezeda, Tez Tour, Touring Europabus au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% a amenzii.

CCR va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurențial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române (Tarom), respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, CCR a sancţionat ANAT cu 53.304 lei deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.

Comenteaza