"Piraţii" din transporturi. A apărut conceptul de low cost bus: ieftin şi ilegal

O firmă de turism a găsit soluţia pentru a face transport nereglementat. Clienţii sunt atraşi cu preţuri la jumătate.

UPDATE ZIUA de CLUJ a cerut lămuriri de la Ministerul Transporturilor, Autoritatea Rutieră Română şi Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier în legătură cu acest caz în care o firmă încalcă legea pe faţă.

 

Aţi crezut că s-a schimbat ceva? V-aţi înşelat. România rămâne ţara tuturor posibilităţilor, mai ceva decât SUA, acum o sută de ani. Cel mai recent exemplu vine din transportul de călători. O agenţie de turism din capitală efectuează curse de transport călători pe mai multe rute din ţară, deşi nu deţine licenţe. Conceptul se poate numi „cursă ocazională regulată", deşi reprezintă o contradicţie în termeni. Iniţiativa contravine legilor în vigoare, dar este promovată intens pe internet şi în presă. Iar călătorul se bucură de costul redus al biletelor până vine controlul şi îl lasă cu bagajele în câmp.

Cursele interjudeţene de călători sunt complet reglementate în România şi statul plăteşte bugetari din mai multe instituţii pentru ca sistemul să funcţioneze. Biroul care gândeşte legislaţia în domeniu este Direcţia de Transport Rutier a Ministerului Transporturilor, programul naţional de transport este conceput de Autoritatea Rutieră Română (ARR), licitaţiile se organizează prin Agenţia pentru Agenda Digitală a României (AADR), licenţele de traseu pentru câştigătorii atribuirilor le eliberează tot ARR, iar partea de verificare şi control cade în sarcina Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier (ISCTR). 

Operatorul bucureştean care impune conceptul confuzant de curse ocazionale regulate este Memento Bus, parte a grupului Christian Tour, patronat de omul de afaceri Cristian Pandel. Serviciul de transport călători funcţionează din primăvara acestui an, primele curse fiind efectuate pe relaţia Bucureşti - Constanţa. „Memento Bus este unicul concept de Low Cost Bus din România şi viitorul tău mijloc preferat de a călători. De ce? Pentru că tu controlezi planul tarifar. Cu cât achiziţionezi mai din timp biletul de călătorie, cu atât preţul plătit va fi mai mic. Tarifele pornesc de la doar 1 EUR/sens (fără TVA). Voucherul de călătorie se rezervă obligatoriu cu minim 24h înainte de plecare şi nu se poate achiziţiona din autogările Memento Bus sau de la şoferi", se arată în prezentarea de pe website-ul mementobus.ro.

Cum se dă curselor aparenţa de legalitate

Iată ce spune articolul 53 din ordinul 980 din 2011. "(1) Transportul rutier contra cost de persoane prin serviciile regulate se poate efectua numai pe baza programului de transport şi a licenţei de traseu eliberată de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R."

În lege există termenul de „curse ocazionale", care a fost gândit pentru grupuri organizate de turişti. Autocarele care transportă astfel de grupuri trebuie să aibă la bord un aşa-numit document de control, în fapt un tabel cu ruta şi numărul de călători aflaţi în autocar. Odată ce pasagerii se înscriu cu 24 de ore înainte, firma mamă, Christian Tour, îi transformă într-un grup organizat şi îi duce în excursie din punctul A în punctul B. Pasagerilor nu li se eliberează bilete, pentru că ei nu au o relaţie contractuală cu Memento, ci cu Christian Tour. Cineva a stat mult să se gândescă la păcăleala asta.

Am sunat la numărul de call center de pe website-ul Memento Bus şi am fost redirecţionaţi către un agent de turism de la Christian Tour.

„Sunt curse ocazionale, care se fac doar pe bază de rezervare cu 24 de ore înainte. Călătorii se îmbarcă exclusiv pe bază de voucher cumpărat online. Este practic un serviciu de turism. Unii dintre călători au un pachet turistic achiziţionat, iar locurile rămase disponibile le umplem cu cei care şi-au cumpărat vouchere. Nu sunt curse regulate: autobuzele circulă la ore diferite, în zile diferite", a spus Ionica Pintilie.

Ultima afirmaţie este doar parţial corectă. Pe website-ul autogari.ro se vede clar că Memento Bus circulă la ore şi în zile prestabilite, ca orice cursă regulată. Preţul unui bilet pentru o asemenea cursă variază între 11 şi 14 euro. Firmele cu licenţă percep preţuri între 70 şi 100 de lei. E însă firesc ca o cursă nereglementată să aibă costuri mai mici decât una cu toate documentele la zi.

Am fi vrut să spunem că am dat peste o şmecherie nouă, dar nu este aşa: ZIUA de CLUJ a scris de mai multe ori că Alis Grup îşi maschează o cursă regulată pe traseul Aiud - Cluj în cursă ocazională (AICI şi AICI); societatea are licenţă pe traseul Bucureşti - Aiud, dar autobuzele vin cu călătorii până la Cluj. Alis a primit sancţiunea maximă de la ISCTR, a contestat-o în instanţă şi a pierdut procesul defintiv.

„Noi nu am întâlnit autobuze de la Memento, dar aşteptăm să le identificăm în trafic. Am auzit că prin sud au fost oprite de colegi de la ISCTR. Totul depinde de documentele pe care le au la bord şi poate diferi de la autocar la autocar. Pare că ceea ce fac ei este serviciu regulat mascat prin curse ocazionale, o situaţie asemănătoare cu ce am mai întâlnit noi la Cluj", a spus Iulia Baboş, şefa ISCTR.

Operatorii cu licenţe vor să devină şi ei „piraţi"

Din informaţiile noastre, mai mulţi operatori de transport care deţin licenţe sunt supăraţi de apariţia noului competitor. Însă chiar unii antreprenori vechi, bine înfipţi în sistem, au venit săptămâna trecută cu o idee anti-sistem. „Reprezentanții companiilor de transport pasageri din Federația Operatorilor Români de Transport, întruniți într-o ședință de urgență organizată la Poiana Brașov în data de 16.06.2016, au analizat situația haotică în care se află transportul de persoane din România, lipsa de implicare a ministerului de resort și premisele sumbre pentru această breaslă și au decis să predea licențele de transport aferente curselor regulate interjudețene, trecând la o nouă formulă de transport, care nu are nicio legătură cu licențele obținute după ședința de atribuire a curselor ce s-a desfășurat în 2013. Prin această metodă, transportatorii din FORT doresc să iasă din zonă reglementată excesiv, controlată abuziv și taxată inechitabil și să acceseze piaţa în mod direct fără licențe de traseu și tot felul de obligații ce decurg din această hârtie care astăzi nu mai are nici o valoare din cauza concurenței neloiale și ilegale sub protecția instituțiilor statului", se arată într-un comunicat al FORT.

Comunicatul s-a dorit a fi un intrument de presiune la adresa Ministerului Transporturilor. Operatorii sunt nemulţumiţi că ministerul are restanţe mari la decontul transportului persoanelor din categoriile defavorizate.

„Concurența neloială și ilegală a explodat în ultimele 12 luni fără ca instituțiile abilitate să intervină să facă ceva concret. Fenomenul curselor regulate mascate sub forme aparent reglementate este invizibil pentru actualul ministru al Transporturilor și pentru subordonații acestuia. Internetul este plin de oferte de transport regulat prin curse ilegale în raport cu care Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR) se declară neputincios", mai arată transportatorii.

Este important de spus însă că FORT are puţini membri la Cluj, din rândul transportatorilor de călători. Federaţia are un vicepreşedinte clujean, Liviu Jişa, lider Alis Grup.

DECLARAŢIE

„Memento Bus este o societate care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa de servicii turistice, în calitate de agenţie de turism tour operator, având toate autorizaţiile, licenţele, asigurările profesionale şi îndeplinind întocmai toate cerinţele de legalitate impuse de legislaţia specifică. De pe această poziţie, Memento Bus organizează şi călătorii turistice între unele oraşe din România, pe baza cerinţelor clienţilor noştri. Precizăm că Memento Bus nu deţine autocare sau mijloace de transport proprii. În functie de numărul de turişti înscrişi pentru o anumită călătorie turistică, Memento Bus comandă efectuarea transportului cu un mijloc de transport adaptat numărului de pasageri (microbuz, minibuz, autocar) unor societăţi care deţin astfel de autovehicule"
Marius Pandel, CEO Christian Tour & Memento Bus, pentru gazetadecluj.ro

 

Comenteaza