Plafonarea tarifelor RCA expiră la 1 iulie. Șoferii tineri, cei mai afectați

Plafonarea tarifelor RCA expiră la 1 iulie. Șoferii tineri, cei mai afectați

Măsura de plafonare a tarifelor RCA, în vigoare de mai bine de doi ani de zile, nu va mai fi prelungită după data de 30 iunie 2025.

Guvernul a decis plafonarea prețurilor RCA în primăvara anului 2023, după declanșarea falimentului liderului RCA Euroins. Mai exact, statul a decis să plafoneze prețurile RCA la nivelul propriilor tarife maxime practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023. Însă, din ianuarie 2024, Guvernul a permis o creștere a acestor tarife cu maxim 6,8% raportate la inflație.

Conform reprezentanților Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), odată cu exprirarea măsurii de plafonare, firmele de asigurare auto vor putea opera anumite actualizări ale prețurilor, însă nu sunt așteptate creșteri spectaculoase în condițiile în care se poate discuta de o normalizare a pieței în urma măsurilor deja implementate. 

„Salturi mari, în mod normal, sunt excluse. În același timp, trebuie să avem în vedere că există și un factor inflaționist, inflația asupra daunelor. Va fi o ajustare în mod normal în limita acestui factor, astfel încât să păstreze această performanță, adică un nivel al veniturilor mai mare decât al cheltuielilor. Inflația nu este cu două cifre ci este cu o singură cifră, deci nu este de așteptat o creștere spectaculoasă”, a declarat vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu pentru Economica.net

Unul dintre motivele pentru care în continuare va putea fi urmărită o anumită stabilitate în piață, fără majorări explozive a prețurilor, constă în creșterea concurenței și diversificarea ofertei. Mai mult, după cum arată vicepreședintele ASF, vor putea fi înregistrate actualizări, dar și scăderi de prețuri. 

„Anumite ajustări pentru anumite segmente sunt de așteptat. Dar trebuie să avem în vedere că nu este vorba neapărat de ajustări în sus, pot fi și ajustări în jos, în sensul scăderii tarifelor. Prin urmare, scăderea din T4 2024 este, de fapt, la nivel  întreg, de portofoliu, și vizează categoriile cu pondere mai mare în portofolii”, a explicat Sorin Mititelu, potrivit sursei citate. 

Care vor fi cei mai afectați șoferi?

Segmentele unde ar putea exista majorări sunt cele cu daunalitate mare unde, de fiecare dată, au fost creșteri de preț peste medie. De altfel, șoferii tineri vor fi cei mai afectați de expirarea plafonării RCA. „În această categorie intră în principal camioanele de peste 16 tone (unde frecvența și severitatea daunelor sunt cu mult peste nivelul mediu), șoferii cu vârsta sub 30 de ani și automobilele cu motoare foarte puternice. De asemenea, un capitol separat în formează șoferii din București și Ilfov, unde daunalitatea este peste nivelul național, însă influența criteriului zonal în formarea tarifelor este semnificativ mai mică decât a principalelor criterii, adică vârsta șoferului și puterea motorului”, potrivit vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu. 

În condițiile atenuării dezechilibrelor dintre cerere și ofertă, creșterea prețurilor nu va mai putea fi speculată în mod agresiv.

Totuși, în contextul în care de la 1 iulie expiră măsura plafonării prețurilor la energie, dar și a tarifelor RCA, în perioada următoare vor putea fi urmărite fluctuații de prețuri, iar efectele se vor regăsi pe întregul lanț de producție și distribuție, cu impact asupra valorii coșului zilnic de consum.

Comenteaza