Previziuni imobiliare: Clujul va fi ocolit de investiții industriale și logistice

Previziuni imobiliare: Clujul va fi ocolit de investiții industriale și logistice
Cluj-Napoca se numpără deja printre centrele dezvoltate pe segmentele industrial și logistic, alături de Sibiu, Timișoara și Oradea, iar dezvoltarii vor tinde să se orienteze, în următorii ani, și spre alte orașe ale României, estimează specialiștii din sectorul imobiliar.

“După câţiva ani de criză în care pe segmentul de industrial nu s-au întâmplat prea multe lucruri, au fost foarte puţine proiecte mari, majoritatea tranzacţiilor fiind fie relocări, fie restrângeri de spaţii, în ultimele 18-24 de luni asistăm la o creştere importantă a business-ului, atât pe parte de producţie, un segment important pentru România, cât şi a oportunităţilor oferite dezvoltatorilor de piaţa din acest moment.

Creşterea economică, faptul că salariul minim pe economie a crescut şi puterea de cumpărare efectivă a românilor nu mai este o chestiune care ţine cont strict de existenţa efectivă se reflectă inclusiv în dezvoltarea sectorului de logistică. 

România este o primă opţiune a investitorilor atât din punct de vedere logistic, cât şi al producţiei. Sibiu, Cluj, Timişoara Oradea, Arad sunt centre deja dezvoltate pe segmentul de industrial şi logistic, iar dezvoltatorii se orientează şi spre alte oraşe”, arată Cristina Pop, reprezentant al companiei de consultanță JLL România.

În 2016 vor fi închiriaţi pe segmentul industrial şi logistic 600.000 mp, cât au însumat anii 2014 şi 2015. În capitală rata de disponibilitate a spaţiilor industriale e de sub 5%, din cauză că dezvoltatorii au ezitat să investească în proiecte noi. Forţa de muncă specializată în continuă scădere şi infrastructura sunt principalele puncte negative pentru dezvoltatori.

Consultanții de la Colliers spun că dezvoltatorii imobiliari vor investi, în următorii ani, în special în parcuri de retail, în oraşele mici, locuri unde mall-urile nu sunt rentabile. “Două noi mall-uri vor fi date în folosinţă în acest an, multe extensii şi renovări. După cum ne arată piaţa şi puterea de cumpărare în creştere a românilor, ne aşteptăm la livrări noi chiar şi în orașe sub 200.000 de locuitori, unde vom vedea mai degrabă parcuri de retail decât mall-uri. Evoluţia retail-ului e pozitivă, în special pe segmentul de fashion unde s-au înregistrat creşteri ale brandurilor cu 10%”, afirmă Liana Dumitru, de la Colliers.

Chiriile de bază din centrele comerciale vor înregistra în acest an creşteri uşoare, magazinele fizice rămânând pentru români mai atractive decât cele de pe internet. Specialiştii apreciază că internetul nu este încă o ameninţare pentru magazinele din centrele comerciale. Companiile care investesc în propriile magazine din mall-uri au raportat creșteri de vânzări de până la 20%.

România este cea mai atractivă piață din Europa Centrală și de Est pentru investițiile în spații de birouri, iar capitala a înregistrat în 2015 a doua suprafață de metri pătrați închiriați din regiune, după Varșovia, a declarat Mihai Păduroiu, expert imobiliar la CBRE România, în cadrul Forumului Realty 2016.

“Avem o dinamică foarte matură și susținută a cererii și a creșterii de business local, a business-ului nou venit pe piață. În România se construiește mult, suntem o piață deschisă, avem mulți metri pătrați de birouri de calitate și ținem piept unei cereri din ce în ce mai mari, sustenabile și mature”, a spus Păduroiu.

Municipiile Cluj-Timișoare, Iași, Timișoara au avut rate de creștere foarte mari în ultimii ani pe segmentul office. Clienții cer personalizarea clădirilor și a serviciilor pentru noile spații de birouri. Bucureștiul are un stoc de birouri mic față de necesitatea companiilor, ca amplasare și ca acreditare de clădiri verzi.

Cele mai multe companii care vor spații noi, de calitate, provin din zona bancară, tehnologia informației, energie, utilități, avocatură. Dezvoltatorii vor o colaborare mai bună cu autoritățile locale pentru a obține soluții de transport și infrastructură convenabile pentru angajați. 

Comenteaza