Primăria a strâns două milioane de la hotelieri
- Scris de Kristina Restea
- 11 Apr 2011, 23:49
- Economie
- Ascultă știrea

Primăria Cluj-Napoca a încasat la finalul anului trecut două milioane de lei din taxa hotelieră, potrivit datelor transmise de municipalitate. Banii au fost investiţi de administraţia locală în lucrări de pietonalizare în centrul oraşului, a informat viceprimarul Radu Moisin. În schimb, Bucureştiul nu mai percepe această taxă.
În decembrie 2010, primăria încasase din taxa hotelieră suma de două milioane de lei din cele 2,4 milioane reprezentând debitul aferent acestei taxe. În martie 2011, adminis-traţia avea 356.081 de lei încasaţi dintr-un debit de 689.928, în comparaţie cu martie 2010, când s-au încasat 380.143 din 519.509 lei. În ceea ce priveşte obiectivele spre care au fost direcţionate sumele provenite din taxa pe veniturile hotelierilor, primăria nu are o listă de proiecte dedicate exclusiv atragerii de turişti în oraş. "S-a investit în extinderea zonelor pietonale din oraş, ceea ce va face oraşul mult mai atractiv pentru vizitatori", a spus Moisin.
Oficialii primăriei susţin că proiectele ce ar avea ca efect îmbunătăţirea activităţii de turism vizează construirea Centrului Cultural Transilvania sau a sălii multifuncţionale de sport, reabilitarea ansamblului istoric Parcul Central - Cazinou, viabilizarea Canalului Morii, restaurarea şi consolidarea Zidului Oraşului Medieval, amenajări de infrastructură: continuarea programului de modernizare de străzi şi poduri, modernizarea liniei de tramvai sau a străzilor de acces la zona industrială. Hotelierii aşteaptă acţiuni suplimentare ale administraţiei care să sprijine activitatea de turism, având în vedere că în municipiu se aplică unul dintre cele mai ridicate niveluri ale acestei taxe, 4% - scăzut de la 5%.
"În ultima vreme se văd unele activităţi care ne ajută, cum ar fi participarea la târgul de turism de la Berlin, unde a fost promovat Clujul, o organizare mai eficientă la centrul de turism sau acest studiu recent făcut cu studenţii elveţieni pentru o strategie de marketing privind turismul din oraş. Suntem deficitari încă la evenimente de amploare care să atragă turişti în oraş, alţii decât oameni de afaceri, cum e Festivalul de Film sau cum sperăm să fie Zilele Clujului. S-ar putea ca odată cu finalizarea noului stadion să se atragă evenimente în Cluj", consideră Camelia Silveşan, manager al hotelului Capitolina.
Piaţa hotelieră a fost semnificativ afectată de criza economică, în contextul în care, potrivit estimărilor din piaţă, 90% din activitatea din domeniu în Cluj-Napoca vine pe filieră de business. Astfel, taxa, care poate ajunge la câteva zeci de mii de euro, se resimte în bugete. "Taxa e una ridicată, dacă ne gândim că Bucureştiul chiar a renunţat la această taxă. Totuşi, în Cluj s-au şi făcut unele lucruri bune. Am fost recent în Galaţi, unde infrastructura e dezastru faţă de ceea ce e la noi, deci se poate şi mai rău. Primăria a început să se implice în activităţi de promovare a oraşului, cum a fost participarea la târgul de la Berlin", a amintit Roxana Ghiran, manager al Napoca Grand Hotel.
Hotelul City Plaza a plătit anul trecut 45.000 de euro ca taxă hotelieră. "Întrucât criza continuă, iar piaţa serviciilor s-a modificat foarte mult, anul acesta ar fi minunat să nu se mai perceapă o taxă hotelieră, aşa cum s-a întâmplat şi la Bucureşti, şi hotelierii să cedeze acest procent către clientul final. Indiferent dacă şi ce s-a făcut cu banii din taxă, acum este mult mai eficient să facem serviciile cât mai accesibile pentru a avea un aflux de clienţi mai mare, lucru care ar avea impact pozitiv pe mai multe pieţe, nu doar pe cea a serviciilor hoteliere", consideră Nina Moldovan, general manager al reţelei City Hotels.
Scop nedefinit
Proprietarii Opera Plaza au avut de plătit anul trecut 200.000 de lei taxă hotelieră. "Banii sunt colectaţi, dar nu este definit scopul pentru care sunt colectaţi. Noi, cei care îi plătim, bănuim că nu sunt pentru lucrări de infrastructură, care trebuie să se realizeze din alte taxe, cum sunt cele pe maşini, pe clădiri, pe terenuri. Bănuim că ar fi folosiţi pentru promovare turistică. Bănuim", spune Călin Buzoianu, coproprietar al Opera Plaza.
Kristina REŞTEA, Luminiţa SILEA