Primele autobuze electrice din România au venit la Cluj. Cine aduce primul camion?

Primele autobuze electrice din România au venit la Cluj. Cine aduce primul camion?
"Monstrul" silențios CF Electric se află în faza de testări | Foto: DAF

Dacă Primăria Cluj-Napoca este întâia municipalitate din România care a introdus autobuzele electrice, compania clujeană E Van Wijk (EVW), unic importator în țară al vehiculelor DAF, se află între cele care ar putea aduce aici primul camion complet electric.

“DAF și VDL fac acum testări pentru camionul electric, nu s-a ajuns la producția de serie. Întâi va fi o caravană europeană cu acest camion, apoi vor fi stabilite centre de testări pentru acestea, sperăm ca și nouă să ne fie repartizat un astfel de vehicul pentru că suntem unic distribuitor al DAF.

În România încă nu există camion electric înmatriculat. În vestul Europei unele municipalități încep să impună restricții de aprovizionare în centrele orașelor sau în zonele spitalelor pentru ca transportul de marfă să se realizeze cu dubițe sau camionete silențioase, mai puțin poluante.

La noi, această direcție ar trebui să fie completată de reduceri de impozite pentru agenții economici și subvenții. În prima fază se va putea aplica la vehiculele ușoare, sub 3,5 tone, apoi la transportul pe distanțe medii și lungi, concomitent cu mărirea autonomiei și instalarea de stații de alimentare cu energie electrică”, spune Mihai Oprea, director de marketing la EVW Holding.  

Așteaptă undă verde de la marile orașe

DAF colaborează cu VDL Groep, ambele cu sediul în Eindhoven (Olanda) pentru a lansa în acest an prima serie de camioane electrice în funcțiune, pentru clienți de vârf. Vehiculele dispun de tehnologia VDL E-Power de ultimă generație pentru zero emisii și zgomot ultrascăzut. Camioanele de testare pentru teren vor fi fabricate de DAF, iar întreaga instalație electrică va fi finalizată de VDL Groep.

„DAF a fost printre primii producători care a introdus un camion hibrid cu distribuție electrică în Europa și a continuat să dezvolte grupuri propulsoare hibride și electrice. Pe măsură ce orașele își anunță intenția de a solicita zero emisii și zgomot ultrascăzut, ne vom asigura că le vom oferi clienților noștri soluții optime pentru succesul lor”, a declarat Preston Feight, președintele DAF Trucks.

VDL activează în domeniul electrificării vehiculelor utilitare. „VDL s-a dovedit a fi un lider în domeniul autobuzelor electrice pentru transportul public și a livrat deja sute de autobuze electrice operatorilor de transport public din întreaga Europă. Parteneriatul cu DAF pentru acest camion electric reprezintă o oportunitate extraordinară pentru ca două societății de tehnologie să conducă lumea vehiculelor utilitare electrice”, a spus Willem van der Leegte, președintele VDL Groep.

Afacere de familie, extinsă la Cluj

CF Electric este o unitate de tracțiune 4x2 dezvoltată pentru aplicații de distribuție de până la 40 t în zonele urbane în care semiremorcile cu o osie sau cu două osii sunt standard. Camionul se bazează pe CF al DAF – „camionul internațional al anului 2018” - și utilizează tehnologia E-Power avansată a VDL pentru o funcționare complet electrică.

Centrul grupului propulsor inteligent este motorul electric 210 kW, care își ia energia din pachetul de baterii litiu-ion cu o capacitate totală de 170 kWh. CF Electric are o autonomie de 100 km, adecvată pentru aplicații de distribuție în cantități mari. Încărcarea rapidă a bateriilor poate fi executată în 30 de minute sau o încărcare completă poate fi realizată în 1,5 ore.

EVW este o companie de familie, înființată în Olanda, iar în România dezvoltarea a început în 1992, la Cluj. Logistic EVW este parte a unui grup european de transport și de logistică cu prezență în Olanda, România, Ucraina și 800 de angajați. 

 

DAF CF Electric – specificații tehnice

  • Greutate tractor                                9.700 kg

  • Motor electric                                  210 kW

  • Cuplu                                               2.000 Nm

  • Capacitate baterii                             170 kW

  • Autonomie electrică a vehiculului   100 km

  • Încărcare rapidă a bateriei                30 min.

  • Încărcare completă a bateriei           1,5 ore

Sursa: DAF Trucks

 

Clujul autobuzelor electrice

Cluj-Napoca este primul oraș din România care a introdus autobuzele electrice. Guvernul Elveţiei a plătit 27 de milioane de lei pentru primele 10 autobuze, ce reduc cu 140 t nivelul lunar al gazelor toxice emise în municipiu. Alte 30 de astfel de autobuze urmează să fie puse în circulaţie în următorul an. Ele au o economie de 60% la fiecare plin, internet gratuit şi nu au emisii poluante. Au o capacitate de 78 de locuri, o autonomie de 120-170 km, și costă 500.000 de euro unitatea, fără taxa pe valoarea adăugată.

 
Volvo
A prezentat primul său autocamion integral electric pentru utilizare comercială (modelul FL Electric) - distribuție urbană sau colectarea deșeurilor. Vânzările și producția în serie vor începe anul viitor în Europa. Are o capacitate de 16 t, motor electric de 185 kW, 2-6 baterii litiu-ion, însumând 100-300 kWh, autonomie până la 300 km, încărcare rapidă de 1-2 ore sau de până la 10 ore noaptea. Primele două FL Electric sunt operate de compania de colectare a deșeurilor menajere Renova și de firma de transport TGM. Divizia Volvo Buses a vândut 4.000 de autobuze electrice din 2010 încoace.
MAN
A pus la dispoziție companiilor partenere ale CNL autovehicule de probă pentru teste preliminare, fiind acum testate de Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, Metro, Quehenberger, Rewe, Schachinger, Spar, Stiegl. CNL și-a propus ca din 2020 să crească numărul de autovehicule electrice din transportul interurban de distribuție pentru a contribui activ la reducerea emisiilor poluante din orașe. MAN și CNL au dat startul pentru introducerea transmisiilor electrice în transportul de distribuție de tonaj mediu și mare, cu masă maximă autorizată de 12-26 t. La sfârșit de an este planificată lansarea în producție a versiunilor electrice MAN TGM la șasiuri pentru dube frigorifice, containere mobile, structuri pentru transport lichide, autotractoare. În 2019 MAN va lansa în producția de serie un autobuz urban electric, iar din 2021, un camion electric.
Tesla
A primit 300 de comenzi pentru camionul său electric Semi Truck, despre care susține că va avea o autonomie de 800 km. De la PepsiCo a primit comandă de 100 de unităţi, alte solicitări venind de la Wall Mart, JB Hunt, Sysco. Tesla încearcă să convingă marile companii că Semi va fi un camion cu capacitate mare de transport, autonomie importantă şi o soluţie viabilă la camioanele diesel. Tesla a fixat suma de 20.000 de dolari pentru o precomandă, prețul camionului fiind estimat la 150.000 de dolari. Navistar şi Volkswagen încearcă să lanseze un camion cu consum mediu electric în 2019, iar Daimler a livrat clienţilor din New York prima gamă mai mică de camioane electrice.
Comenteaza