Razie la companiile și asiguratorii din domeniul auto. Posibilă înțelegere la tarife

Razie la companiile și asiguratorii din domeniul auto. Posibilă înțelegere la tarife

Consiliul Concurenței din România (CCR) a efectuat inspecții inopinate la sediile unor companii din sectorul auto şi ale unor societăţi de asigurare.

Acestea sunt Automobile-Dacia, Renault Commercial Roumanie, RCI Broker de Asigurare, RCI Finanţare, RCI Leasing, Allianz-Ţiriac, Omniasig Vienna Insurance, Groupama, Uniqa, Asirom, Euroins. Inspectiile au fost efectuate ca urmare a extinderii investigaţiei declanşate în 2017 pe piața serviciilor de întreținere și reparare a autovehiculelor din România.

Investigaţia care va fi finalizată în acest an se referă la o posibilă participare a companiilor în discuţiile sau negocierile derulate de Asociația Concesionarilor Dacia, Renault și Nissan (ACODAREN) și membrii ei privind o posibilă coordonare pentru stabilirea tarifelor, reducerilor și condiții de tranzacționare.

În 2017 CCR a efectuat inspecţii inopinate la opt sedii sociale şi puncte de lucru ale ACODAREN şi ale unora din companiile membre de la care s-ar fi putut obţine informaţii relevante privind posibila înţelegere anticoncurenţială. RCI Finanţare şi RCI Leasing nu sunt vizate de investigație, dar s-au efectuat inspecții la sediile lor în vederea obţinerii tuturor informaţiilor necesare evaluării contextului.

CCR susține că inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale.

“Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor”.

În ultimii ani, CCR a făcut o serie de recomandări pentru consolidarea pieței asigurărilor auto obligatorii (RCA) și creșterea gradului de protecție a asiguraților, unele fiind preluate în legislația primară și secundară din domeniu.

În cadrul studiului realizat pe piaţa RCA, CCR a constatat că există situaţii în care se solicită un anumit preţ dacă cheltuielile de reparaţii sunt achitate de proprietar şi se solicită un preţ mai mare dacă reparaţiile sunt achitate de compania de asigurări.

Având în vedere relaţia tensionată dintre asigurători şi companiile de reparaţii, CCR a propus elaborarea unui cod de conduită aplicabil în relația dintre cele două părţi, în vederea evitării prejudicierii consumatorilor.

Pentru ca prețul asigurărilor obligatorii să scadă, CCR susține că este necesar să crească gradul de cuprindere al RCA, adică să crească numărul maşinilor care se află în circulaţie şi care au o poliță RCA valabilă. La ora actuală, destul de multe mașini în circulație nu au RCA valabil şi pentru că proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă, iar apoi au uitat să o reînnoiască.

CCR a propus ca pentru persoane fizice poliţele RCA să nu se mai încheie pentru o lună, ci pentru 6 sau 12 luni, şi doar pentru persoanele juridice şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună.

Instituția a sancționat în 2018 nouă companii de asigurare și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România cu amenzi de 53 de milioane de euro pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene din domeniul concurenței, prin coordonarea comportamentelor pe piața RCA, în vederea majorării tarifelor acestor asigurări.

Comenteaza