Riscurile de răspândire a coronavirusului în avion, aproape zero? Explicația unui specialist

Riscurile de răspândire a coronavirusului în avion, aproape zero? Explicația unui specialist

Sistemul de ventilaţie al unei aeronave poate fi o armă formidabilă împotriva coronavirusului, susține Jean-Brice Dumont, directorul executiv al ingineriei de la Airbus.

Ţi-aduci aminte de senzaţie de frig care te loveşte la intrarea în avion? Ar putea fi cea mai bună armă împotriva coronavirusului, relatează Le Journal du Dimanche.

Aviaţia comercială asigură că a plasat întotdeauna siguranţa pasagerilor în fruntea priorităţilor sale. Companiile aeriene şi producătorii de aeronave trebuie să convingă că riscurile de contaminare sunt aproape inexistente într-un avion în zbor. De puterea lor de convingere depinde relansarea flotei mondiale.

Pentru Jean-Brice Dumont, directorul executiv al ingineriei de la Airbus, liderul producătorilor mondiali, riscurile de răspândire a unui virus într-un avion sunt aproape zero.

Calitatea aerului, presiunea şi umiditatea vor fi sub control pe întregul zbor. Pentru a garanta acest lucru aceşti parametri sunt integraţi inca din proiectarea aeronavelor. "30% din aerul cabinei va fi expulzat şi înlocuit cu aer exterior. Restul de 70% vor fi reciclate dintr-un sistem de filtrare performant", spune Jean-Brice Dumont, conform Mediafax.

Microbi, virusuri şi mirosuri neutralizate

Închiderea uşilor sau aprinderea motoarelor înseamnă şi pornirea aerului condiţionat. Suflul este puternic, adesea zgomotos, ceea ce explică de ce echipajul aşteaptă adesea până în ultimul moment ca să-l declanşeze.

Acesta va neutraliza microbii, virusurile şi mirosurile. Aerul este aspirat de la nivelul picioarelor fiecărui pasager si e transportat spre spate pe sub covor în marea majoritate a aeronavelor. Aici se plasează aşa-numitele filtre HEPA, aceleaşi cu cele utilizate în spitale, cele mai eficiente din industrie.

Acestea vor bloca 99,99% din particule dimensiunea unui virus şi vor preveni recircularea lor. Aerul astfel filtrat va fi forţat înapoi, prin conducte de această dată amplasate in tavan. Este difuzat de sus în jos, „niciodată din faţă, înapoi sau de la stânga la dreapta”, avertizează inginerul şef al producătorului de aeronave europene. Astfel, aerul este complet reînnoit în două sau trei minute.

"Standardul de calitate al echipamentului utilizat face imposibilă propagarea virusurilor şi microbilor. Dar asta nu scuteşte pe nimeni de gesturile de barieră şi de purtarea măştii, a cărei utilitate nu mai este în dubiu", subliniază Jean-Brice Dumont. Pentru el, distanţarea pasagerilor lăsând locurile goale nu este „tehnic” relevantă. Mai multe companii, inclusiv Air France, s-au opus şi ele.

Pe de altă parte procesele de curăţare a cabinei pot fi îmbunătăţite cu o creştere a frecvenţei dezinfectării sau cu dezvoltarea unor produse şi mai eficiente. Cu toate acestea, eficienţa acestora nu ar trebui să fie în detrimentul calităţii materialelor utilizate la bord. Airbus recunoaşte că este în strânsă colaborare cu companii pentru a testa agenţii de curăţare de nouă generaţie. Pe plan intern, el a lansat o competiţie de idei cu inginerii săi pentru a-şi imagina cabina unui avion post-coronavirus.

Comenteaza