Se pregătește coplata la RCA. "Păgubiții vor plăti reparațiile, iar service-urile vor folosi piese din China"

Se pregătește coplata la RCA. "Păgubiții vor plăti reparațiile, iar service-urile vor folosi piese din China"

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a atras atenția asupra gravității dispozițiilor cuprinse în proiectul de modificare a legii 132/2017, aflat la Senatul României. 

Proiectul inițiat de deputatul Marius Bota trebuie retras urgent, deoarece afectează interesele transportatorilor, ale întregii industrii auto, care înseamnă 500.000 de salariați, iar propunerile încalcă dispozițiile Constituției României, ale Tratatului de Funcționare a Uniunii Europene și sunt în contradicție cu  legea concurenței, conform COTAR.

"În multe situații, transportatorii au calitate și de persoane păgubite, în urma unor accidente rutiere. Dacă proiectul ar fi adoptat în forma propusă, transportatorii vor fi nevoiți să aloce sume importante pentru a acoperi diferențele dintre costurile de reparație/ închiriere și despăgubirile subevaluate care vor fi plătite de societățile de asigurări, pe baza propriilor calcule.

Astfel se va ajunge la un sistem de coplată în care asiguratorul să plătească o parte din despăgubire, iar diferența să fie suportată de persoanele prejudiciate, contrar principiului reparării integrale a prejudiciului.

Niciun operator economic nu trebuie constrâns prin lege să practice un anumit tarif la serviciul pe care îl prestează, un anumit preț la produsele pe care le vinde, ci tarifele și prețurile trebuie să fie stabilite în mod liber, pe bază de cerere și ofertă.

Este inacceptabil ca un păgubit să achite vreo diferență din buzunarul lui. cât timp este nevinovat. Se va ajunge la haos în piață, unde service-urile auto pot reține (drept de retenție) autovehiculul reparat, până la plata diferenței ajustate abuziv de asiguratorul de răspundere civilă auto", susține patronatul transportatorilor.

Aceștia susțin că legea este injustă pentru transportatori, deoarece, spre deosebire de altă categorie de păgubiți, posibilitatea acoperirii prejudiciilor datorate lipsei de folosință, deși sunt prevăzute în legea 132/2017, ca risc asigurat, nu au aplicabilitate, întrucât norma 20/2017 nu le definește.

"Prin urmare, nu mai putem accepta modificări ale legii care să ne creeze prejudicii suplimentare celor deja existente. Salariile au crescut, amenzile au crescut, prețul compustibilului a crescut, iar acum se dorește să ni se pună „în cârcă” alte costuri, deoarece asiguratorii vor limita cuantumul despăgubirilor?

Asiguratorii s-au plâns la Comisia Europeană că li s-au plafonat cheltuielile administrative, Ministerul Finanțelor Publice a opinat că aceste plafonări trebuie eliminate, astfel încât asiguratorii să aibă orice nivel al cheltuielilor, dar când vine vorba să plătească despăgubirile, acestea trebuie plafonate?

Dacă se plafonează tarifele/ prețurile practicate într-un sector de activitate la nivelul unor tarife de referință, atunci Institutul Național de Statistică ar trebui să comunice tarife de referință (care să reprezinte plafonări) în toate domeniile de activitate, prețuri la toate produsele/mărfurile care să reprezinte plafonări.

Adică într-un sector se impun anumite plafonări și în altele este piață liberă? Dacă se plafonează despăgubirile pentru reparații/chirii, atunci să se plafoneze tot: salarii, combustibili, alimente, amenzi. Ne întoarcem la economia planificată (mercurial)?", relevă COTAR.

Organizația susține că proiectul va încuraja service-urile să folosească în procesul de reparație piese fabricate în China și din dezmebrări, fără acordarea garanției legale (12-24 luni), va crește numărul cazurilor de muncă la negru, repararea autovehiculelor în service-uri neautorizate, evaziunea fiscală, reparații neconforme, ce afectează siguranța circulației pe drumurile publice și pun în pericol viața și integritatea corporală tuturor participanților la trafic.

COTAR a solicitat inițiatorilor să retragă urgent acest proiect, iar departamentelor sau instituțiilor cu rol de avizare să nu dea avize favorabile. "Dacă se dorește destabilizarea acestor industrii și trebuie să ieșim în stradă pentru a ne susține drepturile, o vom face, fiindcă această propunere de lege nu are nicio fundamentare și ar trebui să analizăm cu atenție cine are interesul să promoveze astfel de modificări, pentru a-și crește profitul".

COTAR activează în sectoarele de activitate transporturi rutiere și şcoli de conducere auto, având ca membri federaţii şi asociaţii din rândul transportatorilor de persoane, în regim de taxi şi închiriere, şcolilor de conducători auto.

Comenteaza