Se profilează o nouă taxă auto. “Trebuie să reducem cumva poluarea din Cluj”

Se profilează o nouă taxă auto. “Trebuie să reducem cumva poluarea din Cluj”

Noul ministru al mediului, Barna Tanczos, va iniția dezbateri publice despre introducerea unei taxe pentru a diminua poluarea care există acum în mari centre urbane precum Cluj-Napoca.

O dezbatere publică privind oportunitatea introducerii unei taxe de poluare ar putea să înceapă în aprilie, după aprobarea bugetului şi după finalizarea discuţiilor privind Programul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR).

"În niciun caz nu poate decide ministrul dacă aplicăm sau nu o taxă. Am văzut ce s-a întâmplat în ultimii 10 ani, când deciziile au fost luate pe grabă, fără o dezbatere publică şi fără a analiza situaţia juridică sau background-ul juridic şi am ajuns la procese pierdute la Curtea Europeană de Justiţie. 

Aprobăm PNRR şi programele naţionale cu care venim în sprijinul autorităţilor locale şi autorităţilor centrale, în sprijinul diverselor ministere, pe programe verzi, după care începem şi această discuţie privind o eventuală taxă de poluare", spune Tanczos. El a menţionat că în majoritatea statelor membre ale UE există o formă de taxare în baza principiului "poluatorul plăteşte".

"Vom lansa dezbateri publice şi discuţii, atât cu autorităţile publice locale - unde avem infringement pe poluarea aerului - despre soluţiile care sunt propuse de unitățile administrativ teritoriale în vederea reducerii poluării, cât şi cu cetăţenii, producătorii, dealerii auto, pentru a vedea în ce măsură România trebuie să se înroleze în grupul statelor europene care aplică diverse forme de taxare a poluării sau să trebuie să rămânem în grupul celor trei-patru state membre ale UE care nu practică nicio formă de taxare a poluării aerului.

Este o dezbatere importantă, trebuie să vedem - în cazul în care nu va exista nicio taxă - cu ce măsuri putem să venim în vederea reducerii poluării, mai ales în marile centre urbane, în Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Cluj şi în celelalte oraşe unde constatăm aproape săptămânal că adevărul este că pe perioade scurte, intervale orare scurte, dar se depăşeşte limita admisă de poluare la nivelul UE", a precizat Tanczos Barna.

Comenteaza