Sindicaliștii: “La TAROM trebuie tăiat în carne vie”

Sindicaliștii: “La TAROM trebuie tăiat în carne vie”

Restructurarea companiei naționale Tarom va trebui să înceapă cu posturile de conducere care au adus-o într-o situație dificilă, consideră organizațiile sindicale.

Procesul de restructurare demarat la Tarom vizează concedierea unui sfert din personalul actual, iar administratorii au misiunea să taie în carne vie, susțin sindicaliștii.

Confederația Cartel Alfa, ai cărei membri fac parte din TAROM, atrage atenția că pentru a avea șansa să salveze compania procesul de restructurare trebuie să vizeze prioritar posturile de conducere, deoarece persoanele care care au adus-o compania în această situație în ultimii ani nu au capacitatea de a o redresa.

“La acest nivel, organigrama s-a lărgit constant în ultimii ani, cu diversele echipe de consilieri pe care le-au adus numeroșii directori care s-au perindat succesiv la conducerea acestei companii. Mulți și-au găsit un loc călduț, plătit generos, rămânând în companie pe cvasi-sinecuri.

Aceștia “s-au asigurat” suplimentar împotriva concedierii prin sume compensatorii exorbitante trecute în contract, fără nicio transparență sau vreun proces de negociere colectivă. Aceste abuzuri din cadrul companiei reprezintă un subiect de competența DNA, instanță de altfel sesizată de sindicate de-a lungul timpului.

Situația dezastruoasă în care se află compania, amplificată – dar nu determinată! – de criza sanitară actuală – a fost cauzată de deciziile proaste de la nivel de management. În perioada de după 2007, compania a avut pierderi de peste 600 de milioane de dolari, pierderi pentru care totuși nimeni nu este responsabil.

Lipsa cronică de dialog social, simulacrele de negocieri colective, absența unui plan consistent de afaceri și căpușarea politică, au transformat  o companie de tradiție a României, un simbol de prestigiu, recunoscut internațional și au adus-o pe marginea falimentului.

Dacă acum 50 de ani, Tarom desfășura inclusiv zboruri transcontinentale, în ultimii 12 ani compania a decăzut, pierzând sau renunțând la rute externe, acumulând pierderi și împingând spre concurență personal supracalificat pe a cărui pregatire s-au cheltuit sume considerabile, cu consultanță externă plătită pe sume exorbitante.

Tarom a devenit, practic, cel mai mare furnizor de personal calificat în domeniul aviației de transport din țară. Nu salariații sunt responsabili de această situație, ci deciziile luate la nivel de management.

Dimpotrivă, salariații sunt cei care au menținut activitatea companiei, lucrând în condiții din ce în ce mai precare, în unele cazuri cu sacrificarea vieții personale, cu o salarizare scăzută și inechitabilă, în raport cu valoarea muncii lor și cu distribuția veniturilor în interiorul companiei.

Personalul operațional al companiei este calificat și înalt calificat. Pierderea acestor oameni va avea consecințe serioase în momentul reluării activităților de zbor odată cu diminuarea sau încetarea crizei sanitare”, a spus Bogdan Iuliu Hossu, președintele Cartel Alfa.

Cartel Alfa a solicitar conducerii să respecte transparența și obligația de consultare și informare a lucrătorilor prin dialog social în vederea găsirii de soluții alternative de eficientizare și relansare economică, nu numai prin politica de personal.

Tarom va înregistra în acest an o pierdere netă de peste 315 milioane de lei, potrivit bugetului de venituri și cheltuieli al operatorului aerian, aprobat de Ministerul Transporturilor și publicat în Monitorul Oficial. Compania efectuează de la Cluj atât zboruri spre București, cât și pe rute internaționale. 

Comenteaza