Trafic mai prietenos pentru biciclişti şi cărucioare
- Scris de Kristina Restea
- 25 Feb 2011, 22:58
- Economie
- Ascultă știrea

"Persoanele cu dizabilităţi sunt dezavantajate în trafic. Pe trotuare se lovesc de câte o maşină parcată, iar cei care au carnete de şoferi au probleme cu parcările. Situaţia s-a îmbunătăţit în ultimii ani, dar în continuare în multe cazuri nu se respectă regulile", spune Elisabeta Vuşcan, reprezentant al Lamont, centru cu activităţi pentru persoane cu dezabilităţi.
O altă problemă o constituie accesul în hoteluri, absenţa lifturilor, a rampelor şi a facilităţilor din unităţile de cazare, în ciuda regulamentelor din domeniu. "Lucrurile au mai evoluat, acum există 4-5 hoteluri care s-au conformat cerinţelor şi se pot caza la Cluj echipe de sportivi cu dizabilităţi", menţionează Vuşcan. Nici bicicliştii nu sunt privilegiaţi în trafic. "Soluţiile pentru biciclişti nu înseamnă doar piste, ci şi acces la mijloacele de transport în comun, parcări, service. Reţeaua pentru biciclete trebuie să fie un sistem continuu, integrat, iar pistele să fie realizate în locuri unde este nevoie de ele, nu doar acolo unde e spaţiu, să fie amenajate în detrimentul maşinilor, nu al pietonilor, cum se face acum în multe cazuri", a remarcat Radu Mititean, director al Clubului de Cicloturism Napoca (CCN).
Alei pietonale deschise bicicliştilor, contrasens deschis bicicletelor (în cazul străzilor cu sens unic) sau "drumuri verzi" în zonele periurbane ar putea fi câteva soluţii, potrivit CCN. "Consiliul Local a adoptat o hotărâre prin care persoanele cu dizabilităţi care deţin carnete de şoferi primesc un permis pe care îl pun pe maşini, iar şoferii care nu afişează acest semn, dar parchează pe locurile rezervate sunt sancţionaţi. Am instituit amenzi mult mai dure. Se lucrează la proiectul de închiriere biciclete, iar noul Plan Urbanistic General va aduce prevederi noi pentru astfel de spaţii", a menţionat purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu. Vineri şi sâmbătă, la Fabrica de Pensule are loc atelierul COOP Cluj, cu participarea mai multor echipe de studenţi şi arhitecţi, artişti grafici sau designeri, care propune proiecte de obiect, materiale de campanie şi studii legate de condiţiile de trafic din oraş.