Transportatorii ridică preţurile la Cluj

Transportatorii ridică preţurile la Cluj
Operatorii privaţi umblă deja la tarife pentru călători şi mărfuri. Taximetriştii se mai gândesc, iar costul transportului public în municipiu rămâne blocat în 2011, conform primăriei.

Benzina şi motorina au ajuns la preţuri record pentru piaţa internă. Agenţii economici cred că vor rezista cel mult o lună fără să se atingă de preţuri. Ulterior, ar putea veni o avalanşă de scumpiri.

Petrom a venit marţi cu o veste rea pentru şoferi: preţul carburanţilor a fost majorat cu 9 bani/litru. Cel mai ieftin sortiment de benzină, Premium 95, costă 5,16 lei litrul, iar la motorină preţul minim este de 5,15%. Cele mai scumpe tipuri de carburanţi de la Petrom se apropie vertiginos de 6 lei/litru. Benzina OMV Carrera 96 costă 5,96 lei, iar Alpin Diesel, 5,63 lei. Clujenii nu au scăpare nici la ceilalţi distribuitori. La Lukoil preţurile sunt cuprinse între 5,22 şi 5,70 lei, la Rompetrol, între 5,21 şi 5,88 lei, iar la MOL, între 5,32 şi 5,96 lei. La Petrom preţul benzinei a crescut în 2010 cu 20%, iar cel al motorinei, cu 24%. De la începutul acestui an companiile petroliere au scumpit carburanţii de şase ori, preţurile urcând, în medie, cu 3,5%.

Potrivit datelor furnizate recent de Institutul Naţional de Statistică, pe parcursul lui 2010 preţurile carburanţilor au crescut cu peste 15%, iar în 2009 cu 13%. Scumpirile s-ar putea repercuta în săptămânile următoare în transportul de persoane şi mărfuri, iar creşterile ar putea ajunge şi la alimente. Cu toate că se situează în primele rânduri ale celor afectaţi de scumpiri, taximetriştii sunt de părere că mai au resurse să reziste. "Nu avem de gând să umblăm la tarife. În Cluj, se circulă cu un tarif bun, 1,79 lei/km. În Bucureşti, tarifele sunt mai diferenţiate, între 1,30 şi 2,00 lei/km. Probabil că taximetriştii care merg cu 1,30 lei vor fi nevoiţi să umble la tarife. În momentul de faţă costurile cu carburanţii reprezintă aproximativ 20-25% din costurile noastre de operare, aşa că este încă suportabil", explică Ioan Oprean, director al Taxi Nova.

"Nu cred că vom majora tarifele fiindcă puterea de cumpărare a românilor este «varză». Mai bine mergem pe linia de plutire. Sunt convins că unii taximetrişti vor reacţiona la primul impuls şi vor cere o majorare de tarif, dar cine se află pe şosea, cine ştie care este situaţia clienţilor nu va cere acest lucru", a declarat Radu Marian, reprezentant al Pritax. În transportul public majorarea tarifelor nu este văzută ca o soluţie. "Când s-a decis în 2010 creşterea preţului la bilete s-a hotărât ca acest tarif să rămână valabil şi în 2011. În cazul majorării preţurilor la carburanţi militez pe raţionalizarea la maximum a cheltuielilor, nu pe creşterea tarifelor", a afirmat viceprimarul Radu Moisin.

Fiindcă nu au sprijinul subvenţiilor, transportatorii privaţi de călători se văd nevoiţi să reconsidere politica de preţuri pentru a rezista pe piaţă. "Va trebui să analizăm şi să vedem ce este de făcut. Să luăm exemplul rutei Cluj-Napoca - Floreşti. Noi operăm din 2008 şi nu am făcut nicio majorare de tarif până în martie anul acesta, deşi în acel an un litru de motorină costa 3,8 lei. În martie a trebuit să creştem preţul biletelor de la 3,5 la 4 lei. Nu am avut de ales, a fost o majorare pertinentă, care ne ajută să suportăm costurile de întreţinere şi de reparaţii, condiţiile de trafic. Pe noi nu ne subvenţionează nimeni, trebuie să rezistăm cu încasările pe care le obţinem. Pe celelalte rute majorarea a fost între 15 şi 20%, una suportabilă şi întemeiată", a subliniat Ştefan Cadar, administrator al companiei de transport de persoane Fanny.

Cu toate că nu vor putea umbla peste noapte la preţuri, transportatorii de mărfuri nu au alternativă. "Acum încă mai merge, fiindcă alimentăm cu carduri, plătim la sfârşit de lună, dar peste o lună, când vor veni facturile, în mod sigur vor creşte şi tarifele la transport. Nu ştiu ce va fi, mai ales că pe intern nu merge nimic. Nu avem curse. O perioadă se mai dezmorţise piaţa, dar acum nu mai merge nimic", spune Ioan Muncaciu, reprezentantul clujean al Federaţiei Operatorilor Români de Transport. Sectorul alimentar este în expectativă. "Cine vine acum şi spune cu cât vor creşte preţurile speculează. Trebuie să treacă minim câteva săptămâni, lucrurile să se reaşeze, să îşi poată face lumea calculele. Primii care vor simţi aceste scumpiri de carburanţi sunt şoferii, iar mai departe vor fi transportatorii. Noi, ca intermediari, vom urmări să rămânem pe linia de plutire, să fim pe zero", atrage atenţia Sorin Minea, preşedintele patronatului Romalimenta.

 

 

Comenteaza