Transportatorii vor să scoată Uber în afara legii

 Transportatorii vor să scoată Uber în afara legii
Confederaţia Operatorilor şi Transporturilor Autorizaţi din România (COTAR) a trimis o scrisoare deschisă premierulului Sorin Grindeanu în care atrage atenţia asupra pericolului activităţilor de transport situate în afara legii.

„Intrarea pe piaţă a unor firme care fac transport neautorizat înseamnă aruncarea în haos a pieţei de transporturi, falimentul firmelor de transport rutier, dar mai ales lipsa colectării, pe viitor, a taxelor şi impozitelor la bugetul statului - atât de la actualii transportatori, care vor intra în faliment din cauza concurenţei neloiale, cât şi din partea celor care sfidează legislaţia şi care vor declara foarte curând că aşa cum nu fac transport de persoane, nu au nici încasări de bani, deci n-au pentru ce să plătească taxe şi impozite".
 
COTAR vrea să fie analizată situaţia creată de firmele care "se sustrag de la prevederile legislaţiei în vigoare, ascunzându-se în spatele unor platforme online şi invocând evoluţia tehnologiei pentru a se apăra de acuzaţiile de sustragere de la legile în vigoare".
 
"Firma Uber ne aduce în atenţie chiar o recomandare a Comisiei Europene - în niciun caz o directivă - care le spune ţărilor afectate de activitatea în afara legii a firmei Uber că ar putea să reevalueze posibilităţile de a accepta şi acest tip de prestări servicii, dacă vor găsi o bază legală în acest sens. Asta nu înseamnă că toate ţările îşi vor distruge transporturile şi că vor crea haos ca să ajute firma Uber să câştige bani şi să nu mai încaseze taxe şi impozite la buget. 
 
De fapt, astfel de activităţi ascunse în spatele tehnologiei au acaparat deja, prin platforme online, nu doar activităţile de taximetrie sau de transporturi, în general, ci şi serviciile de turism, consultanţă, precum şi activităţile de comerţ, astfel încât să nu se mai plătească taxe şi impozite la bugetele ţărilor afectate, printre care se numără şi România", conform COTAR.
 
Organizaţia aşteptă soluţionarea situaţiei printr-o ordonanţă de urgenţă care să scoată în afara legii activitatea tuturor platformelor care funcţionează în România ilegal, fără a avea acreditare, autorizări, licenţe. "Uber a anunţat deja că vrea să acapareze şi piaţa de transporturi de marfă şi de curierat, dar ar putea lansa şi un nou concept, prin care să se sustragă de la orice fel de plată către bugetul statului.

Vă rugăm să analizaţi în ce fel face firma Uber ridesharing - activitate care nu presupune plată şi care stă la baza motivării instanţei Curţii de Apel de la Cluj (CAC) pentru ridicarea suspendării activităţii Uber - dar, în acelaşi timp, Uber declară că plăteşte taxe şi impozite pe banii încasaţi în urma curselor efectuate. 
 
Vă rugăm să analizaţi decizia CAC, în favoarea Uber, care motivează prin faptul că Uber gestionează o platformă tehnologică, activitate care nu poate să echivaleze "cu activităţi de transport public", însă, în acelaşi timp, chiar Uber s-a apărat în faţa acuzaţiilor aduse de COTAR, declarând oficial că la bugetul statului român ajung anual taxe şi impozite pentru plăţile încasate de şoferi în urma efectuării curselor - adică în urma activităţii de transport public. 
 
ANAF ar trebui să verifice felul în care se fac sau nu se fac aceste plăţi, precum şi legalitatea facturilor pe care UBER le emite, pentru activitatea declarată de ridesharing. "Toate activităţile declarate ca fiind de tip ridesharing în România funcţionează fără respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul transporturilor. Ţinem să subliniem faptul că aceste activităţi nu reprezintă rezultatele evoluţiei tehnologiei, ci doar ilegalităţi comise cu ajutorul evoluţiei tehnologiei". COTAR susţine că este nevoie de ordonanţă pentru a se putea continua activitatea fără să devină victimele concurenţei neloiale.
 
Ordonanța președențială pentru interzicerea serviciilor Uber în Cluj, cerută de Asociaţia de Monitorizare Taxi Transilvania, a fost respinsă definitiv în februarie de către CAC. Instanţa a apreciat că acest serviciu gestionează o platformă tehnologică, activitate care nu poate să echivaleze cu activităţi de transport public.

Clujul a fost al doilea oraş din România, după Bucureşti, în este funcţională aplicaţia. Tarifele practicate de Uber sunt mai mici decât cele ale firmelor de taximetrie. Compania a fost fondată în 2009 în SUA, iar din 2015 este prezentă în România cu trei servicii: uberX, UberSelect și Uber Child Seat.

Comenteaza