Traseul mocăniţei de la Turda intră în patrimoniul naţional

Traseul mocăniţei de la Turda intră în patrimoniul naţional
Singurul tren funcţional de acest tip din Europa se află în Maramureş, însă el a fost reabilitat cu fonduri de 1,4 milioane de euro primite din Germania şi Elveţia.

Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional (DJCPN) Cluj a demarat procedura de clasare a traseului de cale ferată îngustă Turda-Vidolm pentru a deveni monument istoric şi parte a patrimoniul naţional. Conducerea instituţiei susţine că acesta este un pas necesar pentru reabilitarea mocăniţei din Turda.

"Această măsură a fost luată ca urmare a numeroaselor probleme apărute în ultima vreme la acest traseu, cum ar fi dispariţia de şină de cale ferată, distrugerea acesteia sau a terasamentului de cale ferată. În baza Legii nr. 422 din 2001, privind protejarea monumentelor istorice, proprietarului şi administratorului liniei ferate înguste de pe tronsonul Turda-Vidolm i-a fost adus la cunoştinţă acest demers conform legii, precum şi autorităţilor locale abilitate. Pe teritoriul administrativ al judeţului Alba, de la Vidolm la Abrud, această linie îngustă de cale ferată este monument istoric, fiind trecută în patrimonial naţional. Prin această procedură întreg tronsonul Turda-Abrud va deveni parte a patrimoniului naţional", a anunţat conducerea DJCPN.

După clasare, linia ferată va avea statutul de monument istoric, orice intervenţie asupra ei se va efectua cu respectarea avizului Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, iar desfiinţarea, distrugerea parţială, profanarea sau degradarea vor fi interzise şi sancţionabile. "Această cale ferată se află în proprietatea Societăţii de Administrare a Activelor Feroviare. Am făcut acest demers pentru ca atât calea ferată propriu-zisă, cât şi staţiile şi cantoanele să devină monument istoric, să oprim astfel degradarea lor şi să creăm bazele de pornire pentru reabilitarea traseului. Dacă nu vom mai avea nimic acolo, nu vom mai putea face nimic. Sunt 80 km pe traseul Turda-Abrud, din care 30 km pe teritoriul Clujului. Autorităţile judeţene din Alba au de gând să reabiliteze traseul, au avut discuţii cu cele de la Cluj. Chiar Primăria Turda este interesată de un asemenea proiect, ce ar putea fi realizat cu fonduri europene", a declarat directorul DJCNP, Leonard Horvath.

Singura cale forestieră din Europa pe care circulă trenuri cu aburi se află pe Valea Vaserului (judeţul Maramureş), reabilitată cu 1,4 milioane de euro. Denumirea trenului pe ecartament îngust de pe Valea Vaserului s-a încetăţenit ca mocăniţă, pe singurul traseu de acest gen care a supravieţuit în România, situat la graniţa cu Ucraina. Partenerii societăţii Calea Ferată Forestieră (CFF) Vişeu de Sus sunt fundaţia Hilfe für die Wassertalbahn (Elveţia) şi compania RG Holz (Germania), ce a concesionat calea ferată închisă în 2008, în urma inundaţiilor. "Va fi imposibilă refacerea mocăniţei la Turda, acolo s-au făcut «şmecherii», iar totul s-a dus la fier vechi", a declarat iniţiatorul proiectului, Andreas Karlstetter. Traseul Vişeu-Coman era de 43,5 km. După inundaţii se merge pe 21,6 km, până la Paltin, dar mocăniţele-charter, folosite pentru grupuri mai mari, ajung şi la 31,2 km, până la Făina. Anul trecut au urcat în cele 160 de trenuri turistice regulate, plus 58 speciale şi charter, care circulă pe Valea Vaserului, 13.300 de turişti, majoritatea din România, Germania, Austria, Elveţia şi Ungaria.


Proiect promovat de turdeni

Programul de dezvoltare a turismului în zona Turda - Arieş, în valoare de 150 de milioane de euro, promovat de municipalitatea turdeană în colaborare cu alte opt localităţi, are printre ţinte şi reabilitarea mocăniţei. Printre obiectivele fixate se numără finalizarea staţiunii turistice Turda-Dârgău (amenajarea Minei Anton, un hotel de 4*, extinderea pavilionului de acces la salină, un parc recreativ, complexul de Sănătate Salina - hotel de 3* şi bază de agrement, un teren de golf), amenajarea de hoteluri, un parc zoologic. Programul se va derula pe durata a 10 ani.

 

 

Comenteaza