"Trebuie să investeşti în calitatea proceselor şi serviciilor, dar mai esenţial este să îți pregăteşti oamenii"

"Trebuie să investeşti în calitatea proceselor şi serviciilor, dar mai esenţial este să îți pregăteşti oamenii"
Adela Negru, Chief Operations Officer | Embedded Technologies, Workforce Management & Delivery Quality Assurance, Senior VP

O radiografie a IT-ului din perspectiva Adelei Negru, Senior VP, Chief Operations Officer Embedded Technologies la NTT DATA Romania.

Reporter: Aveti raspundere executiva pentru zona Embedded Automotive. Care sunt cele mai importante aspecte pe care le urmariti pentru a avea succes in aceasta arie?

Adela Negru: Industria Auto are o viteza impresionanta in a se reinventa si lanseaza provocari tot mai mari furnizorilor de servicii IT pentru aceasta piata.

Daca nu poti tine acelasi ritm si aceeasi viteza, ai iesit din joc. Ce inseamna asta in mod concret? Trebuie sa investesti in calitatea proceselor si servicilor, dar mai esential este sa iti pregatesti oamenii si sa ai un plan fezabil de continuous improvement. Anul acesta noi vom opera o investitie considerabila, care sa acopere acest spectru.

Aveti in subordine peste 500 de oameni, atat in Romania, cat si in Serbia. Ce va defineste ca un lider bun? Ce este leadership-ul in ziua de astazi?

Probabil fobia pe care am avut-o mereu fata de apelativul de “sef”. Nu ma pot asocia cu acest rol si nici nu cred ca leadership-ul are vreo legatura cu autoritatea si impunerea lucrurilor in mod fortat. Leadership-ul viitorului este cel holistic: scopuri comune, existenta unui sistem de valori in care toti membri cred, precum si cresterea nivelului de self-management al fiecarui membru.

O companie este un organism viu si trebuie sa functioneze ca o unitate. Eu incerc sa formez aceasta unitate atat cu echipele mele, cat si cu business-ul. Nu ma laud ca reusesc in mod constant acest lucru, insa dupa deraierile aparute revin repede pe traiectoria propusa.

"Daca nu poti ţine acelaşi ritm și aceeași viteză, ai ieșit din joc"
NTT DATA Romania impreuna cu Linus Torvalds in Tokyo, creatorul si dezvoltatorul Linux. Adela Negru, Chief Operations Officer, alaturi de Radu Ivanus, Business Specific Sales | Head of Embedded Technology Solutions si Bojan Mrazovac, Head of Competence Area | R&D si Future Technologies au avut oportunitatea sa il cunoasca in cadrul “Automotive Linux Summit”

Cum ați trecut de la economie la filosofie, ca să ajungeți apoi la tehnologia informației?

Stiti intrebarea clasica pe care o adresam copiiilor: Ce vrei sa te faci cand vei fi mare?

In cazul meu a durat mai mult pana am descoperit ce vreau sa fiu. Am urmat Liceul Economic si dupa bacalaureat am facut un viraj puternic spre Filosofie. Evident “publicul” m-a “incurajat” pentru ca am ales arta muritorului de foame. Dupa doua burse de studiu in Tuebingen, m-am intors in tara si am descoperit cat de putin conteaza bagajul teoretic dobandit si cat de important este sa stii efectiv sa faci ceva.

Am ajuns in IT pentru ca am primit o sansa si am fructificat-o. La inceput nu intelegeam nimic din ceea ce se discuta in jurul meu si evident ca acest fapt m-a fustrat la maxim, dar m-a ambitionat sa invat. Eram fascinata si speriata in acelasi timp de multitudinea de oameni inteligenti din cadrul firmei. Ma intrebam umila daca eu voi putea sa fiu vreodata ca ei.

Dupa ce am cedat nervos sa tot dau scroll pe Wikidepdia, am descoperit ca e mai simplu sa invat direct de la sursa, invatand asadar de la colegii mei. Aici am descoperit adevaratul sens al cuvantului a invata si a aplica ce inveti. Si asa a inceput in urma cu 10 ani povestea mea in IT.

Ați activat și în Germania. Era mai bine să fi încercat o carieră în străinătate?

In acel moment din viata mea suna foarte idilic acest lucru. Eram sub mirajul “visului American”; Romania abia intrase in UE si era limitata din multe puncte de vedere. Dar asa cu imperfectiunile ei, acasa era acasa. Daca ratiunea imi spunea sa raman in Germania, sufletul m-a trimis acasa. Si mi-am demonstrat in primul rand mie ca poti trai the American dream si Ia tine in tara.

Există diferențe majore între stilul german și cel japonez de gestionare a resursei umane?

Diferentele pornesc de la cultura, exista o discrepanta intre Orient si Occident. In Japonia un angajat isi petrece toata viata in aceeasi firma, cazurile de fluctuatie sunt rare si respectul fata de angajator imens. Se lucreaza foarte mult din respect si loialitate pana noaptea tarziu si angajatul nu pleaca niciodata acasa inaintea managerului sau. Expresia de ore suplimentare sau dreptul la viata privata nu exista pentru ca este ceva nefiresc. Angajatorii in schimb cauta metode sa ii motiveze pe angajati sa lucreze mai putin si sa se relaxeze.

In Occident angajatul este cel tratat cu respect si protejat prin lege, iar de cele mai multe ori angajatorului ii raman doar cateva drepturi limitate. Fluctuatia este la ordinea zilei si loialitatea tot mai rara.

Care este nivelul absolvenților de la facultățile din Cluj? Pretențiile lor financiare sunt în concordanță cu pregătirea?

Clujul si-a pastrat traditia de a avea universitati bune. Ce pot sa le recomand e sa se axeze mai mult pe nevoile pietei si mai putin pe curricula cu aplicare generala. Acesti tineri au nevoie de o specializare si pentru ca scoala nu o ofera, investitia o fac angajatorii. Am vazut foarte multi tineri care s-au format de la zero in cadrul companiei si au ajuns foarte departe in cariera. Sunt multi care au o abordare realista, invata, demonstreaza ca stiu, performeaza si apoi discuta despre un nivel salarial mai mare.

Piata de IT in general este foarte colorata la nivel de asteptari salariale, iar nivelul de expertiza nu mai reprezinta neaparat baza de la care pornesc asteptarile salariale. Acest fapt este o consecinta a lipsei de resurse din piata.

De multe ori angajații se plâng că promovările se fac nemeritat, nu doar ca la stat - pe pile și cunoștințe la stat, ci chiar în corporații - pe relații. Care este realitatea?

Sincer nu am lucrat niciodata la stat ca sa pot face o astfel de comparatie. Este posibil sa existe astfel de situatii, dar din punctul meu de vedere in corporatii se cere un nivel ridicat si constant de performanta. Iar daca promovezi o persoana intr-un un rol pe care nu il poate exercita, va fi inlocuit in scurt timp de alta care performeaza.

Care este cel mai corect mod de a evalua performanța unui angajat? Să fie un bun “robot” sau unul care dă organizarea firmei peste cap, dar vine cu idei geniale?

In cativa ani poate chiar ajungem sa evaluam roboti si nu oameni :). Sistemul de evaluare al performantei s-a schimbat mult fata de primii mei ani in IT. Industria IT este de departe cea mai rasfatata arie din timpurile noastre si teama de a nu pierde angajati datorita unei evaluari slabe indeamna adesea companiile sa adopte sistemul “iti spun ce vrei sa auzi”. Este foarte gresit.

Cel mai corect mod de a proceda este cel al unui feedback sincer, transparent si direct, fara manusi. Sistemul de evaluare trebuie sa fie construit pe obiective, KPI masurabile.

Personal imi plac abordarile disruptive si oamenii care gandesc out of the box, dar dupa entuziasmul primului moment imi doresc sa vad si un plan concret de implementare ale acelor idei. Nu pot evalua performanta unui om doar dupa idei.

În ce măsură mai este relevant interviul față în față în angajarea unei persoane?

Ma raportez in primul rand la mine. Daca as alege maine sa imi schimb locul de munca, cu siguranta as vrea o discutie fata in fata. Inca nu ne-am digitalizat 100% si nici nu traim intr-o realitate virtuala. Abordarea umana este inca de succes si factorul uman cantareste mult in alegerea unui loc de munca.

Este mai bine să încerci să păstrezi angajații sau să aduci mereu „sânge proaspăt” în organizație?

Ambele, depinde de dinamica business-ului. Prima nu o exclude pe cealalta, daca nevoia exista.

Femeile pătrund mai greu într-o companie de tehnologie. Care este situația la NTT DATA?

Am participat recent la un Panel organizat de “Global Women in Tech” in cadrul “European Summit” la Cluj si inevitabil a aparut acest topic. Sincer, pana atunci nu m-am gandit prea mult la conditia mea de femeie in board-ul executiv al unei companii mari de IT. Evident ca mediul de business in care activez in tara si in afara tarii este unul predominant de barbati, dar asta nu m-a intimidat si nici nu m-a preocupat vreodata.

CEO-ul acestei companii si omul care m-a format de-a lungul celor 10 ani a spus mereu ca femeile sunt cei mai buni manageri, deoarece sunt luptatoare acerbe prin ADN-ul lor.

Promovarea femeilor este ceva firesc si natural in NTT DATA RO, dar in final chiar nu conteaza daca esti barbat sau femeie, rezultatele determina ascensiunea profesionala.

Sunteți un fan declarat al lecturii. Ce viitor mai are cartea scrisă într-o eră a smartphone-ului?

Sper sa nu ajunga cartile tiparite precum pergamentele antice. Daca intrati la Carturesti intr-o zi, veti remarca faptul ca este mereu plin de oameni. Personal imi place sa citesc cartile in formatul tiparit, sa simt mirosul de hartie, sa rasfoiesc paginile si sa aleg un semn de carte reprezentativ.

Recunosc ca nu imi place sa citesc pe laptop, tableta sau Kindle, desi nu e nimic gresit sa faci acest lucru. Chiar salvezi niste copaci.

Nu cred ca vor disparea vreodata cartile, ceea ce sigur se va schimba in timp este biblioteca… va ajunge in mediul virtual si asa mai salvam alti copaci.

Comenteaza