Foto Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant

Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Compania turcă are planuri serioase de expansiune în România
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant
Turcia, șansa Clujului. Un colos al spațiului aerian, pregătit de desant

Una dintre cele mai mari companii aeriene din lume va avea zboruri zilnice de la Cluj și are în plan avioane charter pentru cea mai accesată destinație de vacanță a clujenilor: Turcia.

“Noi am intrat relativ recent pe piața Clujului, însă deja avioanele noastre zboară cu cel puțin 70-80% din capacitate, de multe ori renunțăm la locurile de la clasa business pentru a acoperi cererea de la economic. Acum avem curse de patru ori pe săptămână, de anul viitor vom avea curse zilnice. În plus, am vrea să introducem și avioane turistice către Bodrum, care este o destinație de vacanță pe un segment mai înalt.

Pasagerii care se îmbarcă din Cluj provin atât din zona de business, inclusiv angajații companiilor de tehnologia informației, cât și din cea de leisure, mulți dintre ei luând zboruri de conexiune din Istanbul către destinații exotice ale lumii. Din această perspectivă, din octombrie vom avea un atu extrem de important: noul aeroport care se construiește acum și care este finalizat deja în proporție de 90%, un adevărat oraș, cu 230.000 de angajați.

Compania noastră, care are 30.000 de angajați pe tot globul, se va muta de pe vechiul Ataturk într-un timp record, cu 600 de tiruri. Prima fază a noului aeroport va fi gata în toamnă, însă după finalizarea celor trei etape prevăzute acesta va fi cel mai mare la nivel mondial”, spune Oana Cozma, director de marketing al Turkish Airlines Cluj.

Clujenii au cu ce, dar nu știu cum

Compania turcă se implică deja în atragerea de turiști la Cluj din această țară. “Clujul trebuie să se promoveze mai bine pentru că are ce arăta. Pe de altă parte, în Istanbul trăiesc 15-18 milioane de oameni, poate și mai mulți, cu zona metropolitană, iar 1 milion dintre ei sunt bogați, deci un segment extraordinar de exploatat. Numai Salina Turda plus alte 2-3 obiective din zona Clujului ar fi deja un bun început pentru un city-break aici.

Au venit mulți turci la Festivalul Untold care nici nu auziseră de Cluj. Totuși, este nevoie de o mai mare implicare a autorităților, mai ales în ceea ce privește infrastructura. Noi nu putem să aterizăm cu avioane mai mari de 150 de locuri la Cluj, deși în mod normal operăm cu peste 250 de locuri. Traficul cargo, cel de marfă, ar fi la rândul său o bună oportunitate pentru Aeroportul Cluj”, susține Alper Atalay, manager de vânzări al Turkish Airlines Cluj.

Compania este lider mondial al destinațiilor aeriene, cu 290 de aeroporturi în 120 de țări. Aceasta a transportat anul trecut 68 de milioane de pasageri, 38 de milioane fiind internaționali. Flota sa era compusă din 324 de avioane, cu o estimare de 421 de aeronave pentru anul 2023. Divizia de transport aerian de mărfuri a grupului include 18 avioane, iar cea low-cost, 34 de avioane.

Compania a înregistrat o cifră de afaceri anuală de 10,5 miliarde de dolari, fiind urmată, în cadrul grupului, de Turkish Opet (1,8 miliarde) și de Sun Express (1,2 miliarde). Afacerile la nivel de grup se ridicau la 15,4 miliarde de dolari, personalul fiind de 66.900 de angajați. În România compania are activitate la București, Constanța, Cluj.

Călin POENARU (Istanbul)

Lounge pe două niveluri, cu golf și masaj

”Casa” în care sunt primiți pasagerii business class ai companiei, de pe Aeroportul Ataturk, este un veritabil complex de relaxare și recreere de 6.000 mp, pe două niveluri, unde pot fi găzduite 1.100 de persoane. Aici există restaurante cu specific mediteranean, japonez și turcesc, mai multe baruri cu băuturi răcoritoare sau alcoolice și patiserii, un pian ce redă piese relaxante, canapele și chiar servicii de masaj dacă pasagerii au nevoie. Sunt amenajate o bibliotecă, o sală cu jocuri electronice, un simulator de golf, centru de teleconferințe, loc de joacă pentru copii. În perimetru există chiar spații izolate unde credincioșii pot să se roage. Pe un ecran imens pot fi urmărite simultan zeci de programe de televiziune. 

Ținta pentru 2023: 4,3 miliarde de pasageri 

Sediul central al companiei se află într-o clădire - unde activează peste 1.000 de angajați - care include și un centru de simulare pentru piloți. Cel mai populat birou este cel din New York, din Empire State Building. Estimările lui Omer Faruk Sonmez, Senior Vice President al companiei, vizează un trafic anual de 4,3 miliarde de pasageri în 2023.  “Creșterea cea mai importantă din următorii ani se va simți pe continentul asiatic, mai precis pe relația Est - Vest. Noi am avut o cădere în 2016, dar am demonstrat că putem să ne revenim, iar acum suntem pe drumul cel bun. Ne axăm pe marile aglomerări urbane cu potențial de creștere, însă un oraș precum Clujul ne poate oferi posibilități bune de dezvoltare. Mizăm în primul rând pe pasagerii care folosesc Istanbulul ca hub aerian pentru alte destinații, de exemplu ca să ajungă la New York; 80% dintre cei care călătoresc pe relația Cluj - Istanbul se încadrează în această categorie. Știm că destinația Antalya este foarte accesată pentru zborurile turistice, nu numai din România, însă pentru noi prioritar de la Cluj e zborul de Istanbul”.

Aeroport de 11 miliarde de dolari, concesionat privaților

Noul aeroport va fi construit la 35 km de Istanbul, cu 11 miliarde de dolari. La acest proiect statul turc s-a asociat cu mai multe fonduri de investiții și companii private, iar timp de 25 de ani va fi concesionat, spre exploatare. În jurul său vor fi ridicate clădiri de birouri, hoteluri, moschei, centre medicale, de conferințe şi comerciale. Acesta va putea primi simultan 114 avioane și va acoperi 350 de destinații. Capacitatea sa va fi de 200 de milioane de pasageri la finalizare. Aici vor fi amenajate 468 de ghișee, 114 puncte de check-in, 51 de locuri de predare a bagajelor, 228 de puncte de control al pașapoartelor, 77 de porți de îmbarcare, 143 de punți pentru îmbarcare. Partea de alimentație publică se va întinde pe 32.000 mp, iar cea de duty-free, pe 55.000 mp, fiind amenajate 446 de camere de hotel.

Comenteaza