Turismul din Ardeal, lăsat de izbeliște de autorități

Turismul din Ardeal, lăsat de izbeliște de autorități

Sprijinul autorităților pentru dezvoltarea turismului din Regiunea Nord-Vest (RNV) este nesemnificativ, apreciază majoritatea operatorilor locali din domeniu. ZIUA de CLUJ vă prezintă principalele vulnerabilități identificate de managerii din turism.

Cei mai mulți dintre operatorii chestionați din regiunea Clujului (52%) în primul barometru al turismului din România, inițiat de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii (CNIPMMR), spun că autoritățile le oferă un sprijin nesemnificativ, 24% mic, 19% mediu și doar 5% mare. Cel mai prost stau regiunile Nord-Est (66% sprijin nesemnificativ), Sud-Vest (63%), Sud-Est (60%) și București-Ilfov (59%) .

“Operatorii din turism se confruntă cu probleme legate de legislaţia inadecvată sau instabilă, de lipsa personalului calificat şi de fluctuaţia angajaţilor. În plus, există riscurile obișnuite asociate cu a conduce o afacere, iar proprietarii trebuie să decidă dacă să păstreze aceste riscuri sau să le asigure: asigurări de clădiri și bunuri (pe care cei mai mulţi dintre respondenţi le deţin), de răspundere civilă, dar şi asigurările de viaţă şi sănătate – care devin mijloace importante pentru a recruta şi fideliza angajaţii”, susține François Coste, CEO al Groupama Asigurări.

Toată lumea vrea profit și turiști repetitivi

70% dintre respondenți estimează o creștere a activității în 2018 față de 2017, majorarea profitului fiind obiectivul principal. Turiștii repetitivi sunt văzuți drept cel mai important factor pozitiv cu impact asupra activității, rata medie de revenire fiind de 51%.

Lipsa de stabilitate legislativă și legislația inadecvată au dus ca percepția asupra sprijinului acordat de către autoritățile publice să fie apreciat de majoritate drept unul nesemnificativ, 2/3 dintre respondenți indicând necesitatea fundamentării și elaborării unei noi legi sectoriale.

Unitățile de cazare își doresc dezvoltarea unor servicii suplimentare pentru turiști și extinderea capacității, iar cea mai folosită metodă de finanțare este autofinanțarea. Doar 7% dintre respondenți au indicat faptul că organizația lor a accesat în 2017 fonduri europene, iar 33% vor să acceseze aceste fonduri.

Circuitele turistice, cele mai ofertate

La unitățile de cazare 68% au indicat creșteri, în timp ce 22% au rămas la fel și 10% au înregistrat scăderi. Agențiile de turism se remarcă prin ponderea mai ridicată a celor care au indicat o creștere cu 30%, dublă față de cea a unităților de cazare). 69% dintre unitățile de cazare preconizează o creștere de venituri, 24% stagnare și 7% scădere. La agenții, 77% preconizează o creștere.

Majoritatea reprezentanților agențiilor au selectat circuitele turistice drept pachet oferit (72%), pachetul format din cazare și transport aerian cu companii de linie sau companii, low-cost (64%), cazare și transport aerian dedicat, cu charter (60%).

Mulți oferă doar cazare. O noapte: 100-200 lei

La prețul mediu de cazare pe noapte în România, 46% au indicat 110-200 de lei. O pondere foarte mică a indicat drept răspuns un preț mediu per noapte de peste 300 lei (4%). La pachetele de masă, serviciul de bază oferit este micul dejun, urmat de demipensiune și all-inclusive. Un număr semnificativ de respondenți au menționat faptul că unitățile lor de cazare oferă doar cazare. Prețul mediu solicitat pentru un meniu complet, format din 3 feluri, a fost mai frecvent indicat ca fiind sub 40 lei.

Factorul pozitiv cu cel mai amplu impact asupra afacerilor din turism a fost indicat de majoritatea drept clienții sau vizitatorii repetitivi. Scopul cel mai frecvent menționat este turismul de agrement, urmat de turismul de afaceri. 

Cele mai intense acțiuni ale autorităților s-au referit la promovarea turistică a zonei și la investițiile în infrastructură, în timp ce amenajarea și protejarea drumurilor pitorești și a circuitelor turistice a prezentat, din perspectiva respondenților, o intensitate mai scăzută.

Reducerile TVA și impozitul pe afaceri, cel mai apreciate

Măsura cea mai apreciată pentru unitățile de cazare a fost reducerea cotei de TVA la 9% pentru serviciile de cazare și masă. Pentru agențiile de turism stabilirea impozitului de 1% pe cifra de afaceri pentru microîntreprinderi este cea mai importantă.

Majoritatea respondenților a indicat necesitatea fundamentării și elaborării unei noi legi sectoriale. Alte variante menționate mai frecvent se referă la necesitatea unei stabilități mai ridicate în plan legislativ sau politic și înființarea organizațiilor de management al destinațiilor. 97% dintre companiile au planuri sau strategii de management. Unitățile au menționat mai frecvent ca obiective strategice creșterea profitului (65%), investițiilor (63%) și numărului de angajați (39%).

Unde se face reclamă în turism

Există o rată foarte ridicată de selecție pentru canalele digitale (website, social media). Reclamele în ziare, reviste, radio, TV sunt utilizate mai frecvent de agenții, participarea la târgurile de turism - cu o frecvență mai ridicată pentru agenții și recomandările turiștilor și promovarea prin centre de informare turistică - selectate mai frecvent de unitățile de cazare.

Agențiile se bazează mai intens pe site sau un canal propriu (61%), în timp ce unitățile de cazare utilizează mai frecvent site-urile specializate de rezervări (42%). O pondere foarte redusă de unități a selectat drept opțiune strategică vânzarea, închiderea afacerii sau reducerea dimensiunii afacerii.

Unitățile de cazare au indicat faptul că în ultimul an au angajat, în medie, 13 persoane, în timp ce 8 au părăsit structura. Rata de schimbare a personalului este foarte ridicată, fiind în cazul unor organizații de 100% din numărul mediu de angajați.

Beneficiile oferite angajaților din turism includ mai frecvent creșteri salariale anuale, bonuri de masă, training specializat. Procentul din valoarea vânzărilor drept bonus este mai frecvent pentru agențiile de turism (19%), în timp ce creșterile anuale salariale sunt mai frecvente la unitățile de cazare (30%).

Asigurări prea scumpe, asigurători neserioși

Principalul motiv cu privire la neachiziționarea unei asigurări se referă la percepția legată de costurile asociate. Un alt motiv cu impact se referă la utilizarea resurselor financiare pentru alte urgențe. Se observă și un grad semnificativ de neîncredere în societățile de asigurare. Agențiile au indicat mai frecvent costurile cu asigurarea (45%), în timp ce unitățile de cazare au indicat mai des alte urgențe financiare (36%) drept motiv principal pentru neachiziționarea de asigurări.

Carta Albă a Turismului din România reprezintă prima cercetare reală care își propune să ofere o perspectivă cu privire la performanțele turismului din 2017 prin identificarea principalelor caracteristici, riscuri și vulnerabilități. Eșantionul include respondenți din fiecare regiune de dezvoltare. Majoritatea întreprinderilor din eșantion este organizată sub forma societăților cu răspundere limitată (86%).

Sprijinul autorităților pentru turism în Nord-Vest

  • Nesemnificativ     52%

  • Mic                            32%

  • Mediu                       14%

  • Mare                          5%

  • Foarte mare             0%

Sursa: CNIPMMR  

Comenteaza