Un deputat clujean lovește în granzii tutunului. Ofensivă împotriva “industriei care promovează otrava”

Un deputat clujean lovește în granzii tutunului. Ofensivă împotriva “industriei care promovează otrava”

Proiectul de lege al deputatului Emanuel Ungureanu care introduce restricții foarte dure în România asupra industriei tutunului este contestat de grupul Japan Tobacco, unul dintre marii producători la nivel mondial.

“Am început ofensiva totală împotriva industriei care promovează OTRAVA tutunului! Este datoria mea, ca demnitar al statului român și membru al Comisiei pentru sănătate din Camera Deputaților, să promovez politici care să ne protejeze copiii de acele boli evitabile care ne smulg de lângă noi persoanele dragi, prea timpuriu. Invit colegii mei din Parlament, indiferent de orientarea politică, să semneze până luni acest proiect de lege care ne protejează mai bine în fața agresivității fără precedent a industriei tutunului”, a anunțat Emanuel Ungureanu.

Expunerea produselor din tutun în magazine, reclamele la țigări, acțiunile de promovare și distribuirea gratuită de mostre de produse din tutun, sponsorizarea de evenimente de către companiile producătoare de tutun ar putea fi interzise dacă proiectul de lege al deputatului clujean va fi aprobat.

"Accesul facil al minorilor la produsele din tutun, în ciuda interdicției de vânzare și de distribuire gratuită, expunerea semnificativă a copiilor și adolescenților la acțiuni de promovare și publicitate în spații pe care le frecventează uzual și prezentarea produselor din tutun în vecinătatea unor bunuri și alimente consumate frecvent de copii sunt modalități prin care este facilitată și încurajată testarea primelor țigări, urmând consumul curent, odată cu instalarea dependenței de nicotină.

În ciuda evoluției pozitive începând cu 2004, în România copiii fumează curent în procent mult mai mare comparativ cu alte țări europene, situând țara noastră pe locul 4, respectiv 7 în topul adolescenților de 13 ani, respectiv 15 ani, care fumează săptămânal. Numărul adolescenților de 15-16 ani care au fumat în ultima lună plasează România pe locul cinci între țările europene, procentul fumătorilor foarte tineri fiind de cinci ori mai mare față de cel din SUA (6%).

Rezultatele anchetelor epidemiologice indică o situație alarmantă în ceea ce privește consumul de tutun în rândul copiilor și adolescenților din România și impun adoptarea de urgență a unor măsuri care să accelereze scăderea numărului de tineri care încearcă și ulterior continuă consumul produselor din tutun.

Urmare a contactului precoce cu produsele din tutun este faptul că mulți adolescenți fumează curent la 15 ani: 20% dintre băieți și 17% dintre fete deja consumă tutun cel puțin o dată pe săptămână. Pe măsură ce vârsta crește, un număr tot mai mare de adolescenți fumează din ce în ce mai frecvent, astfel că 31%, respectiv 30% dintre băieții și fetele de 15-16 ani afirmă că au fumat în ultima lună”, se menționează în motivarea proiectului.

Replica JTI: plătit de lobiștii antitutun

Colosul Japan Tobacco - JTI, unul dintre cei mai mari producători de tutun din lume, a replicat că aceasta este “cea mai radicală propunere legislativă care vizează tutunul, inițiată neetic și la limita legii”. JTI are operațiuni în 130 țări și deține Winston, marca numărul doi la nivel global, precum și Camel, în afara SUA. Prin Logic, JTI este un jucător major pe piața țigaretelor electronice. Cu sediul la Geneva, Elveția, JTI are 45.000 de angajați.

“Este cea mai restrictivă și disproporționată de până acum, excede prevederile directivei europene a tutunului, transpusă integral în legislația românească și va avea un impact fără precedent asupra pieței legale”, consideră conducerea JTI, care pune sub semnul întrebării modul în care a fost inițiat acest proiect.

„Deputatul a beneficiat de o deplasare în Irlanda, la invitația și pe cheltuiala lobiștilor antitutun care au redactat propunerea, ”Inițiativa 2035 fără tutun”, sprijinită de Campaign for Tobacco Free Kids și de European Network for Smoking Prevention. Aceste practici sunt mai mult decât discutabile și atragem atenția asupra modului în care s-a ajuns la promovarea proiectului, mai ales  în contextul în care organizațiile de acest tip acuză în permanență companiile legale de tutun de corupție și practici incorecte, fără niciun argument concret. Potrivit legii, pentru a fi promovate, inițiativele societății civile trebuie sa întrunească 100.000 de semnături”, a declarat Gilda Lazăr, director corporate affairs & communications JTI România.

“Inițiativa urmărește interzicerea expunerii produselor din tutun la punctele de vânzare, ”cu excepția magazinelor specializate în vânzarea produselor din tutun” (gen tutungerie), categorie limitată în România la doar câteva magazine dintr-un total de 70.000 în care se comercializează și țigarete pe lângă alte produse de larg consum. Un astfel de amendament a fost respins de plenul Parlamentului European.

Argumentul conform căruia aceasta ar fi o măsură de reducere a publicității nu ține cont că în micile magazine de cartier și din mediul rural, în lipsa vizibilității produselor comercializate, vânzătorul ar putea oferi consumatorilor, de sub tejghea inclusiv produse provenind din comerțul ilegal (de contrabandă sau contrafăcute), aspect care nu poate fi ignorat, în special în regiunile expuse traficului ilicit cu produse din tutun (în județele de la frontieră piața neagră ajunge și la 50%).

Măsura ignoră contextul actual în care mai mult de jumătate din fețele pachetelor este rezervată de fapt avertismentelor de sănătate. Alte modificări vizate de proiect privesc extinderea definiției fumatului la noile produse din tutun, inclusiv la cele care nu conțin tutun și nu se fumează (țigarete electronice) și interzicerea vapatului în spațiile publice închise, interzicerea promovării de orice fel, interzicerea sponsorizărilor.

România se află deja pe locul șapte în topul celor mai restrictive țări europene în domeniul reglementării tutunului, potrivit unui studiu realizat chiar de către cei care au redactat textul propunerii legislative preluate de deputatul Emanuel Ungureanu. În loc ca inițiatorii să se concentreze pe campanii de comunicare, educare și de prevenire a fumatului în rândul minorilor, preferă restricții inutile, care încalcă libertatea de alegere a consumatorului adult.

În timp ce retailerii și producătorii legali se vor da peste cap să aplice legea, minorii vor putea cumpăra produse ilegale de oriunde – de la metrou, din piețe, de la colțul străzii. Dat fiind că numita inițiativă propune modificarea a patru legi diferite, dintre care două de transpunere a unor directive europene, e necesar să fie dezbătută în vederea unui raport comun al Comisiei pentru buget, Comisiei economice, Comisiei pentru cultură și Comisiei pentru sănătate, având în vedere aspectele de sănătate publică, implicațiile comerciale majore și impactul economic și bugetar.

Astfel s-ar păstra o abordare echilibrată, luând în considerare nu doar ipoteticul obiectiv de sănătate publică, dar și interesele consumatorilor, protejarea activității micilor comercianți, menținerea veniturilor bugetare la indicatorii previzionați de către autoritățile fiscale și continuarea luptei împotriva comerțului ilicit cu produse din tutun care aduce prejudicii la bugetul de stat de 700 de milioane de euro pe an.

Programul ”2035 fără tutun” este finanțat de Fundația Bloomberg, existând în ultimii ani multiple încercări și presiuni asupra autorităților de a promova măsuri și propuneri legislative excesive împotriva unui sector economic important, al doilea contribuabil la bugetul de stat, cu peste trei miliarde de euro virate anual, sector aflat în topul investitorilor și al angajatorilor. Potrivit Eurostat, România este al treilea producător de țigarete din UE, după Germania și Polonia”, consideră JTI.

Comenteaza