Un ultim strigăt către Guvern pentru salvarea POSDRU
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 18 Ian 2013, 19:35
- Economie
- Ascultă știrea

În scrisoarea deschisă care a fost lansată Guvernului, reprezentanţii Consiliului de Conducere al Pactelor Regionale pentru Ocupare şi Incluziune Socială din regiunea Nord-Vest (PROIS-NV) solicită adoptarea unor măsuri concrete pentru sprijinirea derulării Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU). Toate părţile implicate în acest program de finanţare europeană sunt puse într-o situaţie extrem de dificilă, atât în privinţa rezultatelor, cât şi a managementului, din pricina modului deficitar în care este gestionat. Mai mult, este afectată inclusiv stabilitatea economică a ţării, se arată în scrisoarea PROIS NV. Documentul propune o serie de măsuri concrete pentru evitarea suspendării dar şi pentur stabilitatea acestui program, şi chiar şi pentru o mai bună absorbţie a fondurilor europene.
Beneficiarii proiectelor POSDRU au atras atenţia că, deşi statul român a reuşit să plătească două loturi de cereri de rambursare, în continuare există probleme majore în modul de gestionare al acestui program european de finanţare. „Nu există un proces predictibil şi fluent de procesare şi rambursare a cererilor de plată depuse de beneficiari. Această lipsă de predictibilitate şi incertitudine le face beneficiarilor imposibilă planificarea corectă a fluxului financiar. Urmările sunt înregistrarea de datorii către stat, furnizori, angajaţi, situaţii de blocare a conturilor de către Fisc, insolvenţe", se arată în scrisoarea deschisă pe care reprezentanţii PROIS NV au transmis-o Guvernului. Întârzierile în procesarea cererilor de rambursare sunt o regulă, se mai arată în scrisoare: „există cereri de rambursare neonorate pentru activităţi desfăşurate chiar şi cu 12 luni în urmă, deşi există o limită impusă de 45 de zile. Această limită, însă nu este respectată. Cereri de rambursare avizate sunt plătite parţial, într-o primă fază, iar restul banilor vin cu mari întârzieri astfel că activitatea beneficiarilor devine extrem de afectată".
În scrisoarea PROIS NV se mai vorbeşte despre mecanismul viciat al prefinanţării proiectelor. Concret, beneficiarii ajung să execute în avans cheltuieli care depăşesc prefinanţarea. În loc să fie susţinuţi de acest mecanism al prefinanţării, beneficiarii ajung să susţină statul prin taxe şi impozite virate la bugetul de stat. Este acuzată de asemenea o lipsă de transparenţă, având în vedere că nu există un registru unic al plăţilor, care să fie accesibil tuturor beneficiarilor, pentru consultarea situaţiei cererilor de rambursare. Reglementările haotice şi birocratice ale autorităţilor de management, atitudinea abuzivă, comunicarea deficitară, solicitările beneficiarilor care rămân nerezolvate, lipsa de flexibilitate şi lipsă a unei evaluări asurpra impactului acestor proiectelor - sunt alte neajunsuri pe care scrisoarea PROIS NV le arată.
Din partea Asociaţiei Patronilor şi Meseriaşilor Cluj, preşedintele Augustin Feneşan, a explicat că situaţia neajunsurilor din cadrul acestui program este cunoscută cel mai bine de către beneficiari. „Mă aştept ca recomandările care vin din partea PROIS să fie luate în seamă, pentru că acest pact naţional, divizat în opt regiuni, adună peste 800 de organizaţii din toate regiunile ţării , participanţi activi la modernizarea României prin programele de dezvoltare a resurselor umane finanţate din fonduri structurale". Scrisoarea PROIS NV propune Guvernului, pentru relansarea POSDRU o serie de măsuri conncrete:
●asumarea concluziilor raportului de audit al Comisiei Europene (aspectele negative semnalate sunt probleme de sistem şi vizează administrarea deficitară a programului de către autoritatea de management, nu de către beneficiari);
●reluarea de urgenţă a plăţilor către beneficiari şi realizarea la timp a acestora în viitor;
●emiterea unui act normativ pentru anularea dobânzilor şi penalităţilo; ●rezolvarea problemelor resurselor umane; externalizarea unor activităţi şi competenţe; eliminarea clauzelor abuzive din contractele de finanţare; ●eliminarea practicii de modifciare uniliaterală a contractelor, renunţarea practicii de schimbare a regulilor în timpul jocului;
●introducerea în contractul de finanţare a unei menţiuni explicite cu privire la recunoaşterea titlului executoriu al cererilor de rambursare, avizate cu bun de plată;
●punerea de urgenţă în practică a prevederilor contractuale cu privire la informarea beneficiarilor;
●eliminarea practicii de emitere a instrucţiunilor, fără o publicare a unei variante de lucru şi a consultării în prealabil a beneficiarilor, cu cel puţin 30 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia;
●reconsiderearea oricăror instrucţiuni sau decizii care nu sunt conforme cu legislaţia naţională sau europeană;
●definirea clară a responsabilităţii indiviuale şi instituirea de măsuri corective şi punitive;
●operaţionalizarea eficientă a unor comitete de monitorizare şi comitete tehnice; ●eficientizarea măsurilor de audit intern;
●instituirea unor măsuri de raportare a activităţilor în cadrul organismelor de implementare şi autorităţilor de management;
●operaţionalizarea de urgenţă a registrului unic al cererilor de rambursare; ●debirocratizarea programului;
●îmbunătăţirea infrastructurii autorităţilor de management;
●renunţarea la practica de politizare a instituţilor;
●clarificarea procedurilor de recuperare a TVA-ului plătit în cadrul POSDRU; ●simplificare aprocedurilor de achiziţii publice; certificarea sistemului de management;
●îmbunătăţirea relaţiei între autorităţile de implementare şi beneficiari;
●o abordare mai nunanţată în relaţia cu Comisia Europeană.