Vânzările de maşini s-au prăbuşit la Cluj

Vânzările de maşini s-au prăbuşit la Cluj
Anul trecut comerţul auto a avut un recul important, inclusiv în cazul Dacia. Dealerii locali aşteaptă impulsionarea vânzărilor prin Programul Rabla.

2011 a fost cel mai prost an pentru piaţa auto din România. Exceptând Volkswagen (VW), Skoda şi Toyota, mărci de top au făcut paşi înapoi. De reculul general nu a scăpat nici autohtona Dacia. Colacul de salvare pentru mulţi dealeri auto clujeni îl reprezintă programul guvernamental de casare a maşinilor vechi.

Cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în martie 2012 la Cluj erau din mărcile Ford (6), Dacia (5), Peugeot şi Volkswagen (câte 3), BMW şi Skoda (câte 2), dintre remorci, Pongratz (4) şi Neptun (3), iar la microbuze conducea Ford (2), potrivit statisticilor parţiale ale Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor. La nivel naţional, Dacia s-a clasat pe primul loc la mărcile comercializate anul trecut, cu 28.337 de maşini, însă în scădere cu 17,6% faţă de 2010, urmată de VW - 10.043 (+14,5), Skoda - 8.260 (+2,2%), Renault - 7.229 (-14%) şi Ford - 5.547(-26,6%), conform analizelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA).

În topul modelelor aduse din import conduceau Octavia (Skoda) - 4.318, Clio (Renault) - 3.920, Golf (VW) - 2.922, Astra (Opel) - 2.222 şi Polo (VW) - 1.957. Din primele 10 clasate în cele două topuri doar VW, Skoda şi Toyota au urcat în vânzări faţă de anul trecut, iar la modele, Jetta (177%), Passat (+9,4%) şi Octavia (+5,1%). Livrările de autoturisme autohtone s-au diminuat în 2011 cu 17,6%, de la 34.400 la 28.337 de unităţi, iar cele de autoturisme din import, cu 7,8%, de la 71.928 la 66.287. În schimb, au urcat vânzările anuale de autovehicule sub 3,5 tone şi minibuze, de la 7.571 la 9.463 (+25%), relevă statisticile APIA.

"Vânzările merg catastrofal! Anul trecut a fost cel mai slab din istoria postdecembristă, din 1990 încoace. Deşi am avut o creştere de 17% la vânzările către persoanele juridice, aceasta s-a anulat practic în urma scăderii de 20% la cele către persoanele fizice. În curând va redebuta Programul Rabla, care animă de obicei vânzările la populaţie, deoarece pentru firme există o birocraţie mai mare. În 2010 acesta era deja în derulare în februarie. Noi am estimat o creştere de 20% a vânzărilor în acest an, dar se pare că este cam optimistă", susţine Petru Turc, director general al dealerului Dacia Service Cluj Feleac.

"În lunile ianuarie-februarie am avut o creştere, dar s-ar putea ca în martie vânzările să nu meargă foarte bine. Din a doua jumătate a lui aprilie vânzările vor fi impulsionate de Rabla. Cel mai bine a mers modelul Octavia, ce reprezintă 60% din totalul vânzărilor. În acest caz românul consideră că are un raport bun între o maşină cu care poţi să mergi la serviciu, la o întâlnire de afaceri şi într-un mic concediu. Are un preţ acceptabil pentru puterea de cumpărare din România, iar plaja de 50 de funcţii opţionale este şi ea importantă. Pentru acest an estimăm o creştere a vânzărilor de 10% faţă de 2011, ceea ce nu este prea mult, dar e acceptabil în actualele condiţii de piaţă", a menţionat Adrian Tudor, director de vânzări al companiei Compexit Trading.

Administraţia Fondului pentru Mediu a prevăzut pentru acest an un buget de 114 milioane de lei în cadrul Programului Rabla, care permite scoaterea din uz a 30.000 de autoturisme mai vechi de 10 ani. Cuantumul primei de casare este de 3.800 de lei, aceasta fiind exprimată printr-un tichet cu valoare nominală. Pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pot fi utilizate cel mult trei tichete valorice. În ultimii doi ani, Programul Rabla a scos din circuit 305.000 de autovehicule uzate, fiind cumpărate 101.000 de autoturisme noi, dintre care 40.000 de origine autohtonă.

Evoluţie mărci România
(2011/2010)

Dacia 28.337 -17,6%
VW 10.043 +14,5%
Skoda 8.260 +2,2%
Renault 7.229 -14,0%
Ford 5.547 -26,6%

Evoluţie modele România
(2011/2010)

Octavia 4.318 +5,1%
Clio 3.920 -1,3%
Golf 2.922 -4,5%
Astra 2.222 -35,4%
Polo 1.957 -2,4%

Sursa: APIA

 

Înmatriculări la Cluj
(martie 2012)

Ford 6
Dacia 5
Peugeot 3
VW 3
BMW 2

Sursa: DRPCIV

(D.E.)

 

Comenteaza