Vânzătorii de flori vor face 20 de milioane de euro într-o săptămână. Clujul, a doua piață a țării

Vânzătorii de flori vor face 20 de milioane de euro într-o săptămână. Clujul, a doua piață a țării

În jur de 200 de societăți din Cluj sunt specializate în comerțul cu flori, județul fiind a doua piață a României în acest domeniu. 100 de milioane de lei vor intra în conturile firmelor specializate în perioada 1-8 martie, considerată drept cea mai bună din an.

Cele mai multe firme specializate se aflau, în 2018, în București (616), Cluj (183), Ilfov (146), Constanța (145), Brașov (139), Timișoara (129), Bihor (109). De 1 martie și de Ziua Femeii, vânzările vor aduce importatorilor și florăriilor afaceri de 20 milioane euro, arată o analiză a companiei de consultanță financiară Frames. 

Estimarea ia în calcul că la oraș, mediul în care se vând peste 90% din flori, locuiesc 4,5 de milioane de femei cu vârsta de peste 18 ani și că măcar jumătate dintre ele vor primi un buchet de flori în această periodă, la un preț mediu de 40 de lei.

,,Estimările indică vânzări de peste 2,28 de milioane de buchete de flori în perioada 1-8 martie, cu o marjă de plus-minus 20%. Asta înseamnă afaceri de peste 100 de milioane de lei în 8 zile, luând în calcul și vânzările din supermaketuri și alte magazine nespecializate’’, afirmă analiștii.

2020 se anunță a fi cel mai bun an din istorie pentru piața de flori din România. Datele preliminarii arată că, în 2019, business-ul cu flori din țara noastră a depășit 1,5 miliarde de lei, față de 399 de milioane în 2010. În 2018, cele 3.091 de firme active în acest sector raportau afaceri de 1,4 miliarde de lei, în creștere cu 170 milioane față de anul anterior.

Profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ, de la 14,7 milioane lei în 2010 la 99,5 milioane lei în 2018. În comerțul cu ridicata al florilor și al plantelor (CAEN 4622) erau înregistrate, în 2018, 473 de firme în funcțiune, care raportau afaceri de aproape 400 milioane.

Florile aduse din Olanda dețin supremația

Numărul firmelor era aproape dublu față de cel din 2010 (232), semn al interesului investitorilor pentru acest sector. În comerțul cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor (CAEN 4776) activau, în 2018, 2.618 companii. Afacerile lor se situau la 1,04 miliarde de lei.

,,Piața florilor din România, care include importatorii, producătorii autohtoni și comercianții de flori, se află în plină expansiune. Creșterea veniturilor românilor și investițiile semnificative în marketing și publicitate au impulsionat consumul de flori, atât în magazinele specializate, în special din mediul urban, cât și în mediul online’’, afirmă analiștii.

Printre cei mai importanți jucători în comerțul cu ridicata al florilor și al plantelor se află Flowers Market Holland, cu afaceri de 26,1 milioane de lei în 2018, Flor de Los Andes (17,6 milioane), Tria’s Amway (14,3 milioane), Hortigala (11,3 milioane), Stânjenel (11,3 milioane), Floria International Wholesale (10,6 milioane), TMT Flowers (10,2 milioane), B&P Floral Connection (9,8 milioane), Eralbi Dream Flowers (9,5 milioane) și City Garden Distribution (6,8 milioane).

În comerțul cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor printre principalii jucători se află Comgaby Moln (Florăriile Magnolia), cu afaceri de 31,6 milioane, Floria Retail (Florăriile Floria) cu 7,2 milioane, și Florăria Iris (7,1 milioane). În sectorul importului, producției și vânzărilor de flori lucrau 5.382 de angajați.

Le lipsesc banii de investiții

,,Majoritatea companiilor din sectorul florilor din România fac parte din zona de microîntreprinderi și firme mici, cu o medie de doi angajați, o afaceri de 415.000 lei (medie) și un profit de 29.000 lei (mediu). Cu excepția unor jucători mari, care au investit în deschiderea unor rețele, cele mai multe florării sunt independente, cu putere financiară redusă. Pentru acestea, 1 și 8 martie acoperă mare parte din profitul pe întregul an’’, arată analiza.

,,Dezvoltarea unor francize în piața de flori din România, cum de altfel au început să apară, poate reprezenta  un business cu un potențial semnificativ, având în vedere că majoritatea micilor florării din mediul urban se confruntă cu probleme financiare și sunt dispuse la infuzii de capital. Există inițiative în acest sector, unii investitori dezvoltând market-uri online prin intermediul cărora încearcă să atragă ofertele de servicii ale acestor mici jucători și să le ofere sub brandul propriu’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Nevoia de investiții se vede cel mai bine în datele financiare. 1.382 dintre firme prezintă un risc investițional foarte mare și numai 635 un risc scăzut. Această situație este cauzată de lipsa capitalului investițional care le face vulnerabile în caz de criză, orice blocaj pe lanțul comercial fiind de natură să le creeze dificultăți operaționale.

Firmele din sector raportau în 2018 datorii de 740 de milioane de lei, în creștere cu aproape 100 milioane de lei față de anul precedent. ,,Cum marfa este una perisabilă, iar transportul și depozitarea sunt esențiale, firmele care au investit semnificativ au ajuns să realizeze mare parte din vânzări, atât în florăriile clasice cât și online’’, spun specialiștii.

Au explodat florăriile pe internet

A crescut semnificativ numărul florăriilor online, capabile să livreze buchete prin curier, în  maximum24 de ore. ,,De la florăriile de cartier s-a ajuns la site-uri web și aplicații de smartphone prin intermediul cărora poți comanda oriunde o gamă largă de flori și produse asociate din zona cadourilor’’, spun analiștii.

Floridelux  și Floria sunt cele mai cunoscute exemple de business-uri cu flori pe internet care au investit semnificativ în dezvoltarea unor platforme de comenzi online și în centre de distribuție la nivel național.

,,Sunt tot mai multe companii care au început să livreze flori pe internet și funcționează pe CAEN 4791 - comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet. Sunt platforme web care vând o gamă mai largă, de la buchete la cadouri personalizate, produse de patiserie, alte servicii’’.

În 2020 cele mai căutate vor fi florile de primăvară. ,,Internetul, trendurile de consum, disponibilitățile financiare mai ridicate față de anii trecuți i-au îndemnat pe mulți români să caute produse tot mai sofisticate, chiar din zona de lux", afirmă analiștii Frames. Analiza a fost realizată pe baza datelor financiare comunicate de companiile cu codurile CAEN 4622 și 4776.

Comenteaza