Ce au descoperit cercetătorii despre țânțarii din Cluj și pericolele înțepăturilor acestora

O echipă de cercetători și cadre didactice din cadrul Facultății de Biologie și Geologie a Universității Babeș-Bolyai au analizat, într-un studiu publicat recent în jurnalul academic North-Western Journal of Zoology, speciile de țânțari din Cluj-Napoca și pericolul ca muşcăturile acestora să cauzeze infecții periculoase pentru om.

Conform Institutul Național de Sănătate Publică, în perioada iunie-august a acestui an, 19 persoane au fost infestate în România cu virusul West Nile, în două dintre aceste cazuri infecția fiind fatală. Infecțiile au fost înregistrate în județele Călăraşi, Galați, Tulcea, Buzău, Dolj, Iași, Mureş și Teleorman, virusul fiind transmis de unele specii de țânțari. Infecțiile virale transmise de țânțari reprezintă o amenințare de sănătate publică tot mai serioasă în Europa, în special în zonele urbane dens populate, iar globalizarea și încălzirea globală au contribuit semnificativ la răspândirea unor specii de țânțari potențial periculoase. Studiile de până acum au identificat prezența virusului West Nile doar în cazul păsărilor în zona orașului Cluj-Napoca, specii de țânțari infectați fiind observate doar în zona de Sud a ţării.

Cercetătorii UBB au colectat, pe parcursul a patru luni, 728 de țânțari aparținând unui număr de 14 specii, din diverse zone din oraș, precum malurile Someșului, mai multe lacuri urbane, zone forestiere sau apropiate de pădure, zone de pescuit, Grădina Botanică sau stații de tratare a apei. Numărul mare de specii identificate se datorează existenței unei varietăți mari de habitate potrivite, cuprinzând zone umede și cu importante rezerve de nutrienți organici. Opt dintre speciile identificate nu au mai fost observate până acum în zona orașului, iar una dintre ele nu a mai observată până acum în Transilvania.

Dintre speciile identificate, 11 sunt cunoscute ca fiind potențiale purtătoare de virusuri precum West Nile, Usutu sau Tahyna, însă la niciunul dintre țânțarii colectați nu a fost identificat vreunul dintre virusurile menționate anterior.

Autorii concluzionează că varietatea mare de specii de țânțari identificate nu reprezintă un pericol de sănătate publică, având în vedere faptul că niciun specimen nu a prezentat virusuri periculoase pentru oameni sau animale. O posibilă explicație ar putea fi, conform cercetătorilor, faptul că în Cluj-Napoca și în împrejurimi se observă doar o prezență sporadică a păsărilor migratoare, astfel încât mediul nu favorizează răspândirea virusurilor respective.

Pentru mai multe detalii despre studiu vă invităm să accesați link-ul: https://biozoojournals.ro/nwjz/content/v15n1/nwjz_e181201_Torok.pdf.

Etichete