David, despre începerea școlii: "Directorii să-și asume rolul de leadership. Nu poți să ceri mereu autonomie, dar să aștepți de la stat să-ți aranjeze elevii în clasă"

David, despre începerea școlii: "Directorii să-și asume rolul de leadership. Nu poți să ceri mereu autonomie, dar să aștepți de la stat să-ți aranjeze elevii în clasă"

Rectorul Universităţii Babeş-Bolyai (UBB), Daniel David, afirmă că nu trebuie să ne așteptăm ca școala să fie la aceleași standarde educaționale ca înainte de pandemie și consideră că "acum este momentul" ca rectorii ori directorii "să-și asume rolul de management și să-și folosească autonomia atât de mult clamată".

„Văd în aceste zile multe păreri și mulți experți în legătură cu începerea anului școlar în condițiile pandemiei. Unii întăresc ideea de reluarea a anului școlar în regim de normalitate (cerând statului să controleze riscurile), alții de rămânere în regim de pandemie (totul online), iar alții vin cu scenarii hibride, unele însă atât de complicate că nu se pot implementa.

 „Să ne amintim, totuși, în ce context suntem, și anume de “război” cu pandemia! Cine se așteaptă la soluții care să ducă la aceleași standarde educaționale ca înainte de pandemie, cred că nu înțelege noțiunile de “război” și de “pandemie”. Putem ținti însă acum la standarde de onorabilitate educațională și/sau să căutăm să inițiem unele schimbări paradigmatice în educație, care poate după pandemie vor funcționa în logica unei “dezvoltări post-traumatice” (o evoluție față de perioada pre-pandemie)”, a scris pe blogul personal, rectorul UBB, Daniel David.

Acesta crede că societatea nu poate fi ținută închisă pe termen lung, prin izolare fizică și comunicare doar online.

„Așadar, activitățile școlare trebuie gândite în condiții de “război/pandemie” și cu constrângerile reale pe care le avem, cu angajamentul că se va face tot posibilul pentru a se desfășura într-o formă sau alta, pentru a nu afecta parcursul de viață al elevilor/studenților”, a precizat Daniel David.

Ce trebuie să facă autoritățile:

Să întărească implementarea principiilor generale de control al pandemiei (ex. distanțare/igienă/control medical-testare/psihoeducație), atât în instituțiile educaționale, cât și la nivelul societății;

Să caute să asimileze rapid tratamentele/vaccinurile care vor apărea și să întărească sistemul medical pentru cazurile clinice când vor apărea;

Să întărească autonomia unităților educaționale, cu asumarea responsabilității, pentru a putea lua rapid decizii majore (ex. închiderea cursurilor/achiziția de noi materiale etc.);

Să mobilizeze maximum de resurse pe care le pot mobiliza acum și să creeze un instrument transparent prin care unitățile educaționale să știe că pot accesa unele din aceste resurse pentru nevoi imediate/neprevăzute, cu precădere în zonele defavorizate/pentru populațiile vulnerabile, pentru a nu se accentua decalajele deja existente în educație;

Să pună la dispoziție consultanță diversă unităților educaționale (la cerere/rapid/eficient), prin colaborare strânsă cu asociațiile profesionale/grupuri de experți.

El mai consideră că, „scenariile specifice trebuie și vor fi diferite de la o unitate educațională la alta! Așadar, scenariul la nivel de țară este că nu trebuie să avem un scenariu comun la nivel de țară sau că scenariul comun la nivel de țară înseamnă de fapt scenarii specifice fiecărei unități educaționale”.

De asemenea, rectorul UBB este de părere că școlile trebuie să-și creeze propriul scenariu, în contextul pandemiei, în funcție de context, particularități și de resursele pe care le are.

„Fiecare unitate educațională trebuie să-și personalizeze condițiile naționale generale descrise în funcție de context, particularități și de resursele pe care le are/le poate accesa. Spre exemplu, este greu de crezut că o comunitatea academică de aproape 50 000 de oameni, cum este UBB, va implementa un scenariu similar cu o universitate care are o comunitate de 10 000 de oameni.

Unele școli au spațiu pentru culoare cu sens unic și pentru distanțare fizică între bănci sau în pauze, altele nu au și astfel vor trebuie să apeleze la grupe mici, rotite între ele, și la mască. Eu cred că acum este momentul ca rectorii/directorii de unități educaționale să-și asume rolul de management/leadership – în consultare constantă cu comunitatea educațională, inclusiv părinții și specialiștii puși la dispoziție de autorități – și să-și folosească autonomia atât de mult clamată; nu poti să ceri mereu autonomie, dar când este să o folosești te întorci la stat să-ți aranjeze studenții/elevii în clasă”, a explicat David.

„Așadar, statul trebuie să mobilizeze maximum de resurse pe care și le permite și să le distribuie transparent și programatic, să-și facă datoria în a implementa social regulile generale de siguranță, să pună la dispoziție expertiză și cele mai avansate tratamente și să facă modificări legislative, astfel încât fiecare unitate educațională să-și poată apoi asuma responsabilitatea pentru un scenariul adecvat, în funcție de context, particularități și de resursele pe care le are, la un nivel al onorabilității educaționale”, a mai adăugat Daniel David.

Comenteaza