Fenomenul plagiatului şi impostura academică în învăţământul superior au intrat în atenţia studenţilor

Fenomenul plagiatului şi impostura academică în învăţământul superior au intrat în atenţia studenţilor
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a dezbătut și adoptat un studiu prin care condamnă vehement fenomenul de plagiat.

Dezbătut şi adoptat în cadrul Adunării Generale desfășurate la Timișoara, studiul intitulat "Universitățile „copy-paste": fenomenul plagiatului și impostura academică în învățământul superior românesc - perspectiva studenților" prezintă atât o radiografie la nivel european a modului în care plagiatul este abordat de statele din Uniunea Europeană, precum și o amănunțită analiză a cazurilor de impostură academică din România și a cadrului legal național care guvernează acest domeniu. 

Studenţii se arată nemulţumiţi de numeroasele scandaluri de plagiat, în special de cele care au avut ca principali actori persoane cu funcții foarte înalte în administrația publică sau au deteriorat percepția externă asupra învățământului superior românesc, generând prejudicii de imagine greu de estimat. "Confruntate și cu alte probleme sistemice grave, precum subfinanțarea, universitățile, comisiile și consiliile care răspund de gestionarea actelor de plagiat și de impostură academică au eșuat în realizarea acestui deziderat, dovedind că nu există înrădăcinat în sistem, dincolo de legislația națională în domeniu, un spirit real al excelenței și corectitudinii academice", arată reprezentanţii ANOSR, într-un comunicat de presă.

În plus, aceştia se arată nemulţumiţi şi de profesorii universitari de la un număr considerabil de universități de stat și particulare din România care au girat cu prestigiul lor, și, indirect al universității în care își desfășoară activitatea, lucrările științifice ale unor deținuți care, de cele mai multe ori, au o calitate mai mult decât îndoielnică și nu au nimic în comun cu cercetarea științifică reală. Mai mult decât atât, în comunicatul de presă emis, reprezentanţii ANOSE susţin că este important ca în perioada imediat următoare să se suspende prevederea legală care permite deținuților să își scurteze pedepsele în schimbul redactării unor presupuse lucrări științifice.

Studenții consideră că învățământul românesc trebuie să intre de urgență într-un program de recredibilizare prin care să îmbrățișeze din nou valorile academice fundamentale, printr-o serie de măsuri ferme și coerente care să fie puse în practică imediat atât de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, cât și de universități. 

„Considerăm că s-a ajuns mult prea departe cu impostura academică în România. Ne dorim să fim mândri că am studiat în România, nu să ne fie jenă că același sistem de educație pe care l-am finalizat noi, cu bună credință, a produs și o mulțime de furturi și falsuri. De aceea am formulat o listă de propuneri explicite care să fie implementate de urgență pentru a salva sistemul educațional românesc din actuala situație. Sperăm să găsim deschidere din partea MENCȘ și a universităților și să vedem mult mai multă responsabilitate din partea acestor instituții, măcar acum. Iar, dincolo de introducerea unor sancțiuni extrem de dure pentru astfel de situații și de armonizarea prevederilor legislative, dorim să insistăm foarte mult pe crearea unui sistem de educare a eticii și integrității. Credem că aceasta este singura cale pentru a asigura un viitor curat al sistemului educațional românesc", a explicat Vlad D. Cherecheș, președintele ANOSR.

ANOSR propune monitorizarea și evaluarea școlilor doctorale, rediscutarea Codului studiilor universitare de doctorat, precum și înăsprirea procesului de abilitare a cadrelor didactice, respectiv introducerea unei evaluări periodice a coordonatorilor de doctorat. În plus, studenţii cer sancțiuni extrem de dure pentru abaterile privind integritatea academică, atât asupra celor vinovați, cât și asupra instituțiilor care permit aceste practici. În plus, solicităm o transparentizare și o îmbunătățire considerabilă a activității comisiilor cu prerogative în domeniul eticii și integrității academice (CNECSDTI, CNATDCU și CEMU), precum și dezvoltarea și implementarea unor mecanisme instituționale de prevenire și combatere a plagiatului prin intermediul unor programe educaționale.

Tinerii mai cer platforme online care să cuprindă toate informațiile referitoare la școlile doctorale, dar care să cuprindă în viitor și toate lucrările de licență, masterat și doctorat ale studenților din România, și care să fie disponibile în mod gratuit.

Comenteaza