Mircea Miclea, despre educația sexuală în şcoli: Nu vom reduce numărul de sarcini în rândul minorilor cu o materie obligatorie

Mircea Miclea, despre educația sexuală în şcoli: Nu vom reduce numărul de sarcini în rândul minorilor cu o materie obligatorie
| Foto: G4Media.ro

Mircea Miclea, profesor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la Universitatea Babeș-Bolyai, cercetător, fondator al școlii cognitive în psihologia românească, a vorbit despre ce soluții ar fi pentru ca elevii să dobândească informațiile necesare despre sexualitate. 

Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

„Există o confuzie cronică: considerăm că atunci când elevii au nevoie de noi cunoștințe trebuie să creăm și o nouă materie. Este greșit”, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul Mircea Miclea, profesor și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească. 

Educația sexuală predată în școli a devenit din nou subiect de dezbatere, după ce ministrul Educației a anunțat că susține introducerea unei discipline distincte obligatorii, intitulată astfel. Contactat de Edupedu.ro, Mircea Miclea a declarat că „este nevoie, într-adevăr, de cunoștințe mai profunde despre sexualitate și despre aspectele sanitare”, dar nu transmise printr-o nouă materie separată.

„Să ne gândim că vrem să reducem numărul de sarcini în rândul minorilor: e modificarea unui comportament. Cum îl reduci? Punând o materie obligatorie sau utilizând mai multe căi?”, a declarat Mircea Miclea

Fostul ministru al Educației a precizat că “sunt multe cercetări care arată că atunci când vrei să optimizezi un comportament, intervențiile multifocale sunt mai eficiente decât intervențiile unifocale, prin intermediul unei materii școlare. Avem mai mari șanse de a optimiza comportamentul elevilor dacă abordăm tematica sexualității prin intermediul mai multor căi, decât printr-o materie obligatorie”.

“Altminteri, de ce să facem materie separată? Să se bată cu pumnul în piept niște ONG-uri că au făcut treaba asta? Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus”, a precizat Miclea.

"Este nevoie, într-adevăr, de cunoștințe mai profunde despre sexualitate și despre aspectele sanitare, în general. Ele nu trebuie, însă, neapărat să fie transmise prin intermediul unei noi materii. (...) O educație sexuală optimă se face nu printr-o materie, ci prin conjugarea mai multor căi și a mai multor actori. Părintele este unul dintre actori. Alți actori sunt profesorii de biologie, diriginții, consilierii școlari, personal medical cu care se poate intra în interacțiune inclusiv prin Săptămâna Școala altfel.

Iată cel puțin 4 căi alternative prin care am putea realiza același lucru, și anume dobândirea de către elevi a informațiilor necesare pentru optimizarea comportamentului:

Prima cale este de a utiliza mai bine lecțiile de Biologie. În momentul ăsta, biologia din școală e un fel de variantă prescurtată a unui manual universitar. Este plină de concepte, fără niciun fel de aplicație. La fiecare lecție s-ar putea face o aplicație, de exemplu cum folosim cunoștințele de biologie pentru sănătate. Și atunci, prin intermediul materiei Biologie profesorul poate face aplicații inclusiv de educație sexuală.

A doua cale este modificarea programei orelor de consiliere, fostele ore de dirigenție. O parte din aceste ore pot fi alocate educației sanitare.

A treia cale este săptămâna Școala altfel, în timpul căreia elev pot, prin vizite la clinici de ginecologie, de exemplu, sau prin interacțiunea cu specialiști din domeniul medical, să intre în relații directe cu medici care să îi învețe ce este de făcut și în felul acesta săptămâna Școala altfel ar fi mult mai bine aplicată.

A patra cale este de a modifica fișa postului consilierului școlar, astfel încât el să se ocupe și de optimizarea comportamentelor elevilor legat de propria sexualitate și de comportamentele de risc sexual la care uneori se expun.

Ideea este să nu introducem o nouă materie, pentru că și așa sunt prea multe materii obligatorii în programa școlară. Soluția cea mai bună este de a exploata ce avem, folosind pentru educația sanitară lecții de biologie, activitățile de consiliere făcute de consilierii școlari, Școala altfel și orele de dirigenție", a precizat Mirce Miclea. 

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Loading...
Comenteaza