Proiect anti-bulliyng: Profesorii, obligați să ia măsuri dacă văd că elevii sunt victime ale violenţei în afara şcolii

Proiect anti-bulliyng: Profesorii, obligați să ia măsuri dacă văd că elevii sunt victime ale violenţei în afara şcolii
| Foto: Depositphotos.com

Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere un proiect pentru managementul cazurilor de violență din școli și grădinițe.

"Era nevoie de o astfel de procedură care să cuprindă modalitățile de lucru, regulile care trebuie aplicate, dar și responsabilitățile fiecărei persoane implicate în gestionarea situațiilor violente. Ne-am asigurat ca toate prevederile să fie coerente, pentru a fi însușite de personalul școlilor, însă au fost incluse și sancțiuni", a scris ministrul Ligia Deca pe Facebook.

În proiectul pus în dezbatere publică de Ministerul Educației se prezintă modalitățile de lucru, regulile de aplicat și responsabilitățile persoanelor implicate în managementul interinstituțional şi multidisciplinar al următoarelor fapte:

a) „violență (cazuri ușoare și grave) între antepreșcolari/preșcolari/elevi, care au loc în mediul școlar;

b) violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, săvârșite de membri ai personalului școlii, în mediul școlar;

c) violență asupra personalului școlii, săvârșite de elevi, în mediul școlar;

d) fapte asupra cărora există suspiciunea de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracțiuni – furt, tâlhărie;

e) suspiciune de consum de substanțe psihoactive;

f) fapte asupra cărora există suspiciune de violență comise asupra copilului în afara mediului școlar (violență domestică, trafic de persoane, pornografie infantilă).”

Conform proiectului, în gestionarea cazurilor de violenţă, pentru a asigura siguranţa fizică şi emoţională a elevilor, reprezentanţii unităţilor de învăţământ trebuie să sesizeze instituţiile abilitate, să colaboreze cu acestea şi să aplice sancţiuni şi măsuri de sprijin pentru autori, respectiv măsuri de sprijin pentru victime. În documentul citat se precizează că „toate formele de violență care constituie infracțiuni se consideră forme grave de violență”.

Potrivit documentului, elevii care vor fi implicaţi în acte de violență vor fi obligaţi să participe la ore de consiliere psihologică. În cazul în care elevii, părinții sau aparținătorii vor refuza planul de consiliere, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecție a Copilului sau Inspectoratul Școlar Județean pot solicita consilierea obligatorie a elevului prin intermediul deciziei instanțelor de judecată.

Managementul cazurilor ușoare de violență între antepreșcolari/ preșcolari/ elevi, săvârșită în spațiul școlar

În sensul prezentei proceduri, cazurile ușoare de violență între copii se caracterizează prin:

● frecvență scăzută/ocazională: un caz de violență ușoară se repetă de cel mult 3 ori pe lună; în
situația în care frecvența este mai mare e necesară încadrarea cazului ca formă gravă de
violență;
● consecințele minore asupra copilului/copiilor victimă; cazurile în care este afectată integritatea
sau sănătatea (sunt necesare servicii medicale) victimei/victimelor, a existat abuz psihologic
(constatat de psiholog) și altele similare sunt încadrate ca forme grave de violență.
Dacă au frecvență scăzută, intensitate scăzută și consecințe minore, fără a se considera o
enumerare exhaustivă, se consideră forme ușoare de violență între copii următoarele:
● abuz fizic: atingerea nedorită fără conotație sexuală, scuiparea, îmbrâncirea, trântirea,
aruncarea cu obiecte etc.;
● abuz emoțional: ton ridicat cu intenție, tachinare, ironii, insulte/înjurături, poreclire,
intimidare, etc.

Managementul cazurilor grave de violență între preșcolari/elevi petrecute în spațiul școlar

Toate formele de violență care constituie infracțiuni se consideră forme grave de violență.
Fără a se considera o enumerare exhaustivă, se consideră forme grave de violență între copii următoarele:

● Forme de abuz fizic, care constituie infracțiuni precum: vătămarea corporală, vătămarea
corporală din culpă, lovirea sau alte violențe, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte,
uciderea din culpă, omorul, omorul calificat;
● Alte forme de abuz fizic: automutilarea, lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea
copilului;
● Forme de psihologic, care constituie infracțiuni precum: instigarea la violență, incitarea la
ură și discriminare, amenințarea, șantajul, hărțuirea, lipsirea de libertare în mod ilegal,
determinarea sau înlesnirea sinuciderii;
● Alte forme de abuz psihologic: bullyingul și cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile şi
jignirile, calomnia, terorizarea;
● Forme de abuz sexual, care constituie infracțiuni precum: agresiunea sexuală, actul sexual
cu un minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea
sexuală, pornografia infantilă;
● Alte forme de abuz sexual: molestarea sexuală verbală (expunerea copilului la injurii sau
limbaj cu conotație sexuală), sextingul, sexualizarea;
● Traficul de minori.

Managementul cazurilor de violență a personalului școlii asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor

Toate formele de violență a personalului UIP asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor se consideră forme grave de violență.

Fără a se considera o enumerare exhaustivă, se consideră forme de violență a personalului UIP asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor următoarele:
● Forme de abuz fizic, care constituie infracțiuni: vătămarea corporală, vătămarea corporală din
culpă, lovirea sau alte violențe, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, uciderea din culpă, omorul,
omorul calificat.
● Alte forme de abuz fizic: lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea copilului;
● Forme de abuz psihologic, care constituie infracțiuni: instigarea publică, incitarea la ură sau
discriminare, amenințarea, șantajul, hărțuirea, lipsirea de libertare în mod ilegal, determinarea sau
înlesnirea sinuciderii; rele tratamente aplicate minorului.
●Alte forme de abuz psihologic: bullyingul și cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile şi
jignirile, calomnia, terorizarea;
● Forme de abuz sexual, care constituie infracțiuni precum: agresiunea sexuală, actul sexual cu un
minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea sexuală, pornografia
infantilă;
●Alte forme de abuz sexual: molestarea sexuală verbală (expunerea copilului la injurii sau limbaj
cu conotație sexuală), sextingul, sexualizarea;
●Traficul de minori.

În proiect este prevăzut și managementul cazurilor de violență gravă ale elevilor asupra personalului școlii

Se consideră forme de violență a elevilor asupra personalului școlii următoarele:

● Forme de abuz fizic, care constituie infracțiuni: vătămarea corporală, vătămarea corporală din
culpă, lovirea sau alte violențe, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, uciderea din culpă,
omorul, omorul calificat.
● Alte forme de abuz fizic: lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea;
● Forme de abuz psihologic, care constituie infracțiuni: instigarea publică, incitarea la ură sau
discriminare, amenințarea, șantajul, hărțuirea, lipsirea de libertare în mod ilegal, determinarea sau
înlesnirea sinuciderii.
● Alte forme de abuz psihologic: bullyingul și cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile şi
jignirile, calomnia, terorizarea;
● Forme de abuz sexual: agresiunea sexuală, violul, molestarea sexuală verbală, sextingul,
sexualizarea.

Comenteaza