Sindicatele din Învățământ îi cer ministrului Daniel David să se retragă din funcție: "Faceți un gest onorabil și prezentați-vă demisia!"
- Scris de Ziua de Cluj
- 29 Iul 2025, 16:39
- Educaţie
- Ascultă știrea

Sindicaliștii din Învățământ cer demisia ministrului Daniel David și anunță pichetarea sediului ministerului, săptămânal, începând de miercuri, 30 iulie.
Sindicatele îl acuză pe ministrul Educaţiei Daniel David că „a lovit în sistemul de învăţământ şi în salariaţii acestuia, unele dintre aceste declaraţii fiind chiar diversioniste”.
Comunicatul semnat de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” şi Federaţia Naţională „Alma Mater”, vine după publicarea în Monitorul Oficial a 'legii Bolojan' (Legea nr. 141/2025), care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educaţional cu noile prevederi.
„Dând dovadă de cinism şi iresponsabilitate, Guvernul Bolojan, provoacă în învăţământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, având în vedere că aceste măsuri înseamnă, practic, reorganizarea a o bună parte a învăţământului preuniversitar, într-un interval de timp de aproximativ o lună.
Grav este că toate aceste măsuri au fost luate, din condei, fără să se facă, aşa cum era firesc, un studiu de impact.
Ministrul Educaţiei şi Cercetării, domnul Daniel David, ar fi trebuit să aibă tăria, să-l atenţioneze pe Prim-ministrul Guvernului României, domnul Ilie Bolojan, că sistemul de învăţământ este unul complex, iar salariaţii acestuia nu sunt doar nişte simple obiecte de inventar, ci sunt fiinţe umane care nu pot fi discreditate şi umilite, aşa cum procedează acum guvernanţii”, arată sindicatele într-un comunicat.
Sindicaliştii susţin că creşterea normei didactice de predare cu 2 ore va avea consecinţe grave asupra cadrelor didactice. De asemenea, acestea sunt nemulţumite de comasarea a sute de unităţi de învăţământ care va conduce la concedieri de personal didactic auxiliar şi chiar administrativ, de creşterea efectivelor de elevi în clasă, care va conduce la revenirea la efectivele de elevi/preşcolari „istorice“ şi, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecinţă scăderea calităţii actului educaţional şi reducerea numărului de posturi/norme, precum şi de „scăderea dramatică“ a tarifului pentru plata cu ora, măsură care, spun sindicaliștii, va conduce la „imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situația aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat”.
„În luarea acestor măsuri fără precedent pentru învăţământ şi în special pentru învăţământul preuniversitar, un rol foarte activ l-a avut ministrul educaţiei şi cercetării, domnul Daniel David. În marea majoritate a declaraţiilor publice, domnul ministru a lovit în sistemul de învăţământ şi în salariaţii acestuia, unele dintre aceste declaraţii fiind chiar diversioniste”, se afirmă în documentul citat.
Sindicaliştii cer demisia ministrului şi anunţă că începând de miercuri circa 150 de membri de sindicat vor picheta sediul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. De asemenea, pe 8 septembrie, în prima zi a noului an şcolar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la Mitingul Educaţiei.
Iată, mai jos, comunicatul integral al sindicatelor din Educație:
„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională „Alma Mater”, în numele celor peste 250 000 de salariați ale căror interese le reprezintă, își exprimă revolta împotriva prevederilor Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional. În ciuda tuturor demersurilor făcute și a argumentelor aduse în ultima perioadă: discuții cu Președintele României, precum și solicitarea adresată acestuia de a nu promulga această lege, discuții cu Prim-ministrul Guvernului României și cu ministrul educației, discuții cu conducerile partidelor politice care susțin actualul Guvern, precum și pichetarea Parlamentului României, din nefericire, această lege profund antisocială a fost publicată în Monitorul Oficial.
Dând dovadă de cinism și iresponsabilitate, Guvernul Bolojan provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, având în vedere că aceste măsuri înseamnă, practic, reorganizarea a o bună parte a învățământului preuniversitar, într-un interval de timp de aproximativ o lună.
Grav este că toate aceste măsuri au fost luate, din condei, fără să se facă, așa cum era firesc, un studiu de impact.
Ministrul Educației și Cercetării, domnul Daniel David, ar fi trebuit să aibă tăria să-l atenționeze pe Prim-ministrul Guvernului României, domnul Ilie Bolojan, că sistemul de învățământ este unul complex, iar salariații acestuia nu sunt doar niște simple obiecte de inventar, ci sunt ființe umane care nu pot fi discreditate și umilite, așa cum procedează acum guvernanții.
De bulversarea fără precedent a sistemului de învățământ se fac vinovați: Președintele României, care a tăcut suspect, Prim-ministrul Guvernului României, ministrul educației și cercetării, precum și partidele care susțin actualul guvern.
Măsurile care lovesc crunt educația și cercetarea din România sunt deja bine-cunoscute:
1. Creșterea normei didactice de predare cu 2 ore – acesta este măsura cu consecințele cele mai grave asupra cadrelor didactice. Realitatea din majoritatea școlilor ne arată că vor fi profesori titulari care vor intra în restrângere de activitate și profesori suplinitori calificați care, foarte probabil, nu își vor mai găsi un loc de muncă. Referitor la profesorii titulari, există riscul major ca aceștia să nu-și mai primească salariile întregi, asta pentru că va fi imposibil să li se asigure norma completă de 20 de ore. A le acorda acestora „șansa“ de a primi 2 ore, pentru completare, la distanțe apreciabile este cinism. Este posibil ca cheltuielile pentru navetă să fie mai mari decât contravaloarea celor 2 ore. De asemenea, mărirea normei de predare va însemna mărirea sarcinilor de muncă, pe lângă celelalte îndatoriri profesionale, ceea ce va conduce la creșterea presiunii psihice. Totodată, este complet greșit și faptul că a fost eliminată facilitatea de a se diminua, cu 2 ore, norma de predare pentru profesorii care au gradul didactic I și o vechime peste 25 de ani. În timp ce în multe țări norma didactică de predare pentru profesorii cu vechime este diminuată chiar la jumătate, restul orelor fiind dedicate pentru a îndruma profesorii tineri, la noi nu mai este nici o diferență între un profesor debutant și unul care este la final de carieră.
2. Comasarea a sute de unități de învățământ – va conduce la concedieri de personal didactic auxiliar și chiar administrativ.
3. Creșterea efectivelor de elevi în clasă – va conduce la revenirea la efectivele de elevi/preșcolari „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme.
4. Scăderea dramatică a tarifului pentru plata cu ora – va conduce la imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situația aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat. Sunt specializări și discipline deficitare în resursa umană. Cine va presta aceste ore, în regim de plata cu ora?
5. Creșterea obligației de catedră pentru directori și inspectori – va conduce la imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul de conducere, de îndrumare și control (atât activitatea la catedră, cât și cea specifică funcției).
6. Subfinanțarea învățământului superior din România, prin neactualizarea costului standard pe student echivalent, decizie care poate conduce la concedieri colective sau chiar la închiderea unor universități.
7. Subfinanțarea instituțiilor de cercetare, în actualul context geopolitic european, prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană și utilități, pentru menținerea și dezvoltarea infrastructurii, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a educației și cercetării.
8. Subfinanțarea bibliotecilor centrale universitare, prin neactualizarea costurilor cu resursa umană și utilități, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a Educației.
În luarea acestor măsuri fără precedent pentru învățământ și în special pentru învățământul preuniversitar, un rol foarte activ l-a avut ministrul educației și cercetării, domnul Daniel David. În marea majoritate a declarațiilor publice, domnul ministru a lovit în sistemul de învățământ și în salariații acestuia, unele dintre aceste declarații fiind chiar diversioniste.
Reamintim o parte dintre acestea:
„Norma didactică de predare în România este sub media Uniunii Europene”. FALS! Conform cercetătorilor de la Institutul de Științe ale Educației, norma de predare este de 18 ore pe săptămână în România, ceea ce plasează țara noastră la nivelul mediu al normei europene.
„Educația are o contribuție mare la deficitul pe care îl avem”. Altfel spus, cu o finanțare de aproximativ 3% din PIB, în condițiile în care media finanțării educației în Uniunea Europeană este de aproximativ 4.7% din PIB, educația a dat peste cap deficitul bugetar. Să ne amintim că domnul Mircea Miclea și-a dat demisia din funcția de ministru al educației pentru faptul că educației nu i s-a dat 5% din PIB. În concepția domnului ministru Daniel David, educația poate fi performantă și dacă este subfinanțată.
„Dacă dorești să fii titular al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat de o școală”. Altfel spus, dacă în școala unde ești titular nu ți se pot asigura cele 20 de ore de predare, mergi unde găsești, adică la 30-40 km. Ce vor face cadrele didactice cărora nu li se pot asigura cele 20 de ore, fiind titulari în 2-3 școli? Vor mai adăuga încă o școală și vor sta în mijloacele de transport mai mult decât stau în fața elevilor.
„Elevii olimpici de nivel internațional își permit să-și dea o bursă de merit în fiecare lună, din premiul unic de 1000-4000 de euro pentru medalia obținută”. Dacă așa este tratată elita elevilor din România, nu este de mirare că majoritatea acestor olimpici își continuă studiile universitare în alte țări și nu se mai întorc în România.
„Plata cu ora în învățământul preuniversitar trebuie să fie definită rațional și decent. În prezent nu se raportează la tot timpul de lucru și are o valoare prea mare față de ora din norma de bază”. Altfel spus, dacă un profesor are salariul pentru o oră de predare din norma de bază de 100 de lei, conform prevederii din Legea 141/2025 ar urma să primească mai puțin de 50 de lei pentru o oră plătită în regim de plata cu ora, chiar dacă pentru pregătirea acestei ore este nevoie de același efort. Și să nu uităm că și la aceste ore elevii primesc teste care trebuie corectate și discutate cu elevii. Mergând după aceeași logică cu a „specialiștilor” care au propus această aberație, profesorii care au ore în regim de plata cu ora ar putea spune că o astfel de oră nu durează 50 de minute, ci 20 de minute, și că se parcurge doar 45% din materia cuprinsă în programa școlară.
Ministrul Educației și Cercetării trebuie să ia în calcul faptul că foarte puțini profesori vor mai lua ore la plata cu ora. Rămâne de văzut cum va ieși Ministerul Educației și Cercetării din acest impas inevitabil.
Însă, cea mai neinspirată decizie a domnului ministru, Daniel David, care scoate în evidență atitudinea profund neadecvată față de salariații din educație și față de beneficiarii primari ai acestuia, a fost „perierea” masivă a documentului întocmit de cercetătorii de la Institutul de Științe al Educației la solicitarea EduPedu, material care argumentează efectele negative ale măsurilor luate de Guvernul Bolojan în sistemul de învățământ. În mod normal, un astfel de studiu ar fi trebuit să fie solicitat de Ministerul Educației și Cercetării înainte de a fi luate aceste măsuri anti-educație. Acest lucru demonstrează, încă o dată, că măsurile din Legea 141/2025 sunt pur contabile, fără să țină cont de consecințele nefaste ale acestora.
„Cred că a fost o greșeală de-a lungul timpului că profesorii nu s-au bătut mai mult pentru un salariu decent”. Ministrul Educației ar fi trebuit să știe că angajații din învățământ s-au luptat tot timpul pentru salarii decente, dar clasa politică a tratat educația de fiecare dată ca „cenușăreasa“ bugetului. În 2023, a fost nevoie de peste 3 săptămâni de grevă pentru ca Guvernul să accepte majorarea salariilor, inclusiv a salariului dumnealui. Asta în timp ce în alte domenii creșterile salariale s-au făcut pe furiș. Din această cauză, domnule ministru, suntem în această situație astăzi. Nu învățământul a contribuit la deficitul bugetar, ci sinecurile de partid, înțelegerile la ceas de seară și cumetriile transpartinice.
Acestea sunt o parte a motivelor pentru care membrii celor trei federații sindicale reprezentative din învățământ, și nu numai aceștia, sunt profund revoltați de modul în care domnul ministru s-a comportat în fruntea MEC și, în numele acestora,
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.,
Colegiul Liderilor FSE „SPIRU HARET“,
și Biroul Executiv al FNS „ALMA MATER“
SOLICITĂ
DEMISIA MINISTRULUI EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII,
DOMNUL DANIEL DAVID
În plus, începând de mâine, 30 iulie, circa 150 de membri de sindicat vor picheta sediul Ministerului Educației și Cercetării, după următorul program:
30 iulie 2025, începând cu ora 10.00
31 iulie 2025, începând cu ora 10.00
1 august 2025, începând cu ora 10.00
4 august 2025, începând cu ora 10.00
5 august 2025, începând cu ora 10.00
6 august 2025, începând cu ora 10.00
13 august 2025, începând cu ora 10.00
20 august 2025, începând cu ora 10.00
27 august 2025, începând cu ora 10.00
3 septembrie 2025, începând cu ora 10.00
De asemenea, pe 8 septembrie, în prima zi a noului an școlar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la Mitingul Educației.”