Începe avalanşa de procese pentru anularea noii taxe auto
- Scris de Nicoleta Nap
- 11 Apr 2013, 23:53
- Eveniment
- Ascultă știrea

Timbrul de mediu a intrat în vigoare în 15 martie 2013, dar tot mai multe voci afirmă că este, comparativ cu vechea taxă de mediu, „aceeaşi Mărie cu altă pălărie". Formula de calcul pentru timbrul de mediu duce la o creştere de 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi la o scădere de până la 90% pentru cele de generaţie mai veche, respectiv Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Avocatul Marius Coltuc, iniţiatorul petiţiei „Jos timbrul de mediu" consideră că există riscul ca România să fie invadată de maşini vechi, extrem de poluante, şi că noul timbru de mediu nu va fi cu adevarat o taxa de mediu, ci doar un impozit discriminatoriu.
Petiţionarii, care au strâns până în prezent 11.409 semnături, au înaintat sesizarea lor autorităţilor europene. „Pentru ca acest proiect să poată fi înaintat Parlamentului este nevoie de 100.000 de semnături, adunate dintr-un sfert din judeţele ţării, cu un minim de 5.000 de semnături strânse pe fiecare judeţ, iar acest lucru îndeamnă semnatarii petiţiei să se gândescă la organizarea unei perioade de proteste, în viitorul apropiat", mai arată semnatarii petiţiei. Însă, până să ajungă această iniţiativă în Parlamentul României, instanţele vor fi asaltate cu cereri de chemare în judecată a Ministerului Finanţelor şi a Ministerului Mediului pentru anularea taxei, spun mai mulţi avocaţi specializaţi în acest domeniu.
Cosmin Costaş, asistent universitar la Facultatea de Drept a Universităţii „Babeş-Bolyai", avocatul care a câştigat primul proces de anulare a vechii taxe de primă înmatriculare şi a creat precedentul pentru zeci de mii de proprietari de autoturisme, consideră că timbrul de mediu are, şi în noua formulă, „mai multe hibe şi va avea aceeaşi soartă cu a taxei de primă înmatriculare". Costaş spune că, în continuare, statul impozitează dublu proprietarii de maşini, având în vedere că se percepe impozit la primării după capacitatea cilindrică, iar apoi se impozitează încă o dată prin timbrul de mediu la înmatricularea autoturismului sau la schimbarea proprietarului.
„E un fel de şantaj, se forţează mâna cetăţenilor, pentru că se aplică la înmatriculare sau la cumpărarea de la un alt proprietar", a spus avocatul pentru ZIUA de CLUJ. Totodată, Cosmin Costaş a arătat că prin aplicarea taxei de timbru „se tinde să se anihileze hotărâri judecătoreşti, inclusiv ale Curţii Europene". Avocatul a şi exemplificat astfel de situaţii. „Dacă am o maşină pentru care am recuperat deja taxa în instanţă, şi o vând, cel care o cumpără trebuie să plătească, din nou, taxa. Avem de-a face cu o situaţie în care se încalcă dispoziţiile unei hotărâri judecătoreşti şi se aplică retroactiv o taxă. Acelaşi lucru se întâmplă şi pentru înmatriculările anterioare. De exemplu, am o maşină înmatriculată în 2007, o vând şi noul proprietar trebuie să plătească timbrul de mediu", a explicat Costaş. Avocatul spune că scopul colectării acestei taxe este departe de cel de a se face acţiuni pentru protejarea mediului. „Nu acesta e scopul, combaterea poluării. Banii s-au dus în alte scopuri decât au fost destinaţi. E o debandadă totală în ceea ce priveşte acest fond de mediu", a apreciat Costaş. În opinia acestuia, cea mai adecvată soluţie ar ca impozitul local pentru autoturisme să crească proporţional cu vechimea şi gradul de poluare al maşinii. În prezent, impozitarea se stabileşte în funcţie de capacitatea cilindrică a autovehiculelor.
Înainte de a ajunge să ceară anularea taxei de timbru în instanţă, proprietarii de autoturisme trebuie să îndeplinească procedura prealabilă, mai exact, să conteste la Direcţiile Generale ale Finanţelor Publice plata încasată nelegal. „Probabil că şi noua variantă a legii are aceleaşi vicii pe care le-a sesizat Curtea Europeană de Justiţie la taxa de primă înmatriculare. S-a schimbat filosofia, dar fundamentul legal a rămas acelaşi. După ce se fac procedurile prealabile la Finanţe, cu siguranţă se vor dechide acţiuni în instanţă", a arătat şi avocatul clujean Cosmin Bodescu.
Câteva argumente ale petiţionarilor pentru stoparea timbrului de mediu
„Principiul "poluatorul plăteşte" nu este respectat. De modificat prin fixarea unei marje fixe de CO2 care atunci când este depăşit se plăteşte în plus, indiferent dacă este maşină noua, veche, non euro, euro 1, 2, 3, 4, 5, 6-Sistemul francez privind taxa de poluare;
Noile valori de impunere sunt foarte mari. De scăzut cel puţin cu 30% în funcţie de puterea de cumpărare a românilor;
Eliminarea plăţii pentru autoturismele mai vechi de 2007 când se revând. Încalcă dreptul de proprietate şi retroactivează;
Se propune ca taxa să fie scăzută cu câteva zeci de procente (în medie 10%, însă şi 80% la unele modele) pentru maşinile Euro 3 si Euro 4, vizate fiind cele mai populare maşini rulate din ţară, precum Volkswagen Golf, Opel Astra sau Ford Focus.