Avem o Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră pentru 2016-2020

Avem o Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră pentru 2016-2020
Guvernul a adoptat miercuri documentul care prevede o strategie și un plan de acțiuni pentru creșterea siguranței rutiere până în 2020 și reducerea la jumătate a deceselor din accidente rutiere față de 2010.

"Strategia pentru siguranță rutieră își propune mai multe direcții de acțiune, și anume: întărirea și coordonarea instituțională, factorul uman în siguranța rutieră, formarea în domeniul siguranței rutiere, îmbunătățirea evaluării medicale și psihologice, instruire și examinare, îmbunătățirea legislației și a controlului respectării legilor în domeniu, siguranța infrastructurii rutiere, transport și mobilitate, siguranța vehiculelor, cercetare și statistică în domeniul siguranței rutiere", se arată în comunicatul Guvernului.

În ceeea ce priveşte factorul uman, unul dintre aspectele pe care se pune accent în documentul adoptat de Guvern, este educaţia şi instruirea tuturor participanţilor la trafic și îmbunătățirea nivelului de pregătire a conducătorilor auto. Astfel, este prevăzută, între altele, "introducerea înregistrării video a examenelor pentru obţinerea certificatelor şi atestatelor profesionale, iar pe termen lung va fi amendată legea astfel încât şcolile de şoferi să-şi poată prelungi autorizaţia de funcţionare cu condiţia ca minim 50% dintre cursanţi să promoveze examenul."

Se intenţionează crearea unui cadru "legal pentru iniţierea şi finanţarea unor programe complexe de reabilitare pentru şoferii cu abateri repetate, cu permis suspendat sau anulat, pornind de la premisa că aceste persoane ar trebui recuperate, mai ales în cazul conducătorilor auto profesionişti. Aceste programe vor fi voluntare sau obligatorii şi se vor baza pe faptul că încălcările repetate ale legislaţiei rutiere nu sunt cauzate atât de necunoaşterea regulilor sau de probleme de inaptitudine psihomotorie sau medicală, ci mai degrabă de atitudinea conducătorilor auto. Acestea pot fi corectate mai ales prin consiliere psihologică şi programe de conducere preventivă şi de schimbare a comportamentelor celor care încalcă prevederile legale. În cazul conducătorilor auto care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihotrope, de asemenea, ar trebui avute în vedere cel puţin acţiuni de asistare de tipul <<brief interventions>>, efectuate de personal specializat", iar pentru şoferii de o anumită vârstă se prevăd verificări medicale pentru perioade mai reduse.

De asemenea, Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră 2016-2020 prevede că maşinile care au fost implicate în accidente rutiere vor trebui supuse unor inspecţii tehnice înainte de a putea fi folosite din nou de către şoferi. 

"Maşinile implicate într-un accident grav şi reparate pot intra direct în reţeaua de drumuri, fapt care este văzut ca fiind problematic, deoarece acestea ar trebui să fie supuse inspecţiei tehnice auto", se arată în Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră.

Planul de acţiuni pentru perioada 2016-2020 prevede şi "măsuri pentru creșterea siguranței infrastructurii rutiere care vizează realizarea unei infrastructuri care să corespundă nevoilor de mobilitate și nevoilor de dezvoltare economică, prin creșterea capacității de transport (autostrăzi), fără scăderea gradului de siguranță, prin adoptarea pe termen scurt a unui Plan Național pentru introducerea pe scară largă a Sistemelor de Transport Inteligente".

Strategia are în vedere şi "sancționarea administratorilor/executanților de lucrări de drumuri pentru nerespectarea normelor legale, cât şi realizarea de amenajări speciale destinate participanților la trafic considerați vulnerabili (separarea utilizatorilor motorizați de drum de bicicliști și pietoni, restricționarea construirii în zonele adiacente arterelor de tranzit și ocolitoare".

 

 

Comenteaza