Fier-beton “made in Câmpia Turzii”, pentru Autostradă
- Scris de Ziua de Cluj
- 15 Iul 2010, 22:31
- Eveniment
- Ascultă știrea

Autostrada Transilvania ar putea fi construită din materiale provenite de la combinatul companiei Mechel din Câmpia Turzii, cu un termen de plată de un an de zile. Reprezentanţii constructorului autostrăzii, Bechtel, împreună cu conducerea Mechel, au avut ieri o primă întâlnire, organizată de Prefectura Cluj.
Aceştia au pus în discuţie primele condiţii necesare pentru un posibil viitor contract, în urma căruia achiziţionarea de produse metalice de la Câmpia Turzii ar “reţine” sume importante în judeţ. întâlnirea a avut loc în urma memoriilor primite din partea sindicaliştilor de la combinatul din Câmpia Turzii, adresate Prefecturii.
Prefectul Florin Stamatian şi-a exprimat dorinţa unei colaborări între cele două companii. Discuţiile dintre directorul general al Mechel, Ghenadi Somov, şi directorul adjunct al Bechtel, Ozger Inal, vor fi continuate mâine şi poimâine, urmând ca cele două părţi să ajungă la un punct comun. “Am vrut să nu mai existe discuţii în ceea ce priveşte sursa materialelor de la Autostradă şi am semnalat o soluţie reală celor două părţi. Ar fi foarte bine dacă Bechtel ar cumpăra materie primă de la Mechel Câmpia Turzii.
în acest fel, banii s-ar învârti doar în judeţul Cluj”, a declarat prefectul. Stamatian a mai spus că la întrevederea de ieri s-a vorbit despre analizarea calităţii produselor combinatului din Câmpia Turzii şi că, la final, ambele părţi s-au arătat interesate de materializarea discuţiilor. “Miercuri şi joi vor veni cu soluţii şi vor vedea dacă vor semna contracte”, a explicat el.
Purtătorul de cuvânt al companiei Bechtel, Bogdan Sgârcitu, a declarat că un contract cu Mechel ar presupune, în principal, achiziţionarea de fier beton pentru armături. “Dacă preţul este competitiv, noi încercăm să cumpărăm cât mai mult de pe piaţa locală. Asta înseamnă taxe de transport mai mici. De asemenea, şi calitatea materialelor este importantă”, a mai spus Sgârcitu. Oficialii Mechel au refuzat să comenteze pe marginea acestui subiect.
în luna aprilie, sindicaliştii de la Mechel au protestat împotriva faptului că marii constructori din România folosesc materie primă din import, în detrimentul celei produse în ţară. Aceştia au trimis un memoriu Guvernului prin prefectul judeţului. “Materialele de construcţii utilizate la construcţia Autostrăzii Transilvania ar trebui să fie în totalitate produse în România. ªi la noi se face metal, fier-beton, armături, nu trebuie aduse din străinătate”, a declarat preşedintele Sindicatului Liber Industria Sârmei Câmpia Turzii, Ioan Pascu.
“E normal ca Bechtel să aibă pretenţii calitative, însă produsele noastre se ridică la toate standardele de calitate”, a completat el. în plus, dacă constructorul Autostrăzii Transilvania va semna un contract economic cu Mechel, Bechtel va beneficia de garanţii guvernamentale şi va plăti materia primă în termen de 12 luni.
Semnarea acestuia va aduce câştiguri de ambele părţi: va rezolva o parte din problemele cu care combinatul siderurgic din Câmpia Turzii se întâlneşte în ultima vreme şi va permite constructorului să achiziţioneze materie primă la preţuri mai mici. în primul trimestru al acestui an, acesta a înregistrat o pierdere brută de 27,6 milioane de lei în primul trimestru al anului, faţă de profitul de 12,3 milioane de lei înregistrat în primul trimestru din 2008.
Mechel, în pierdere
Veniturile Mechel au scăzut în primul trimestru al anului cu 63%, de la 166,4 la 62 de milioane de lei. Preţurile produselor combinatului Mechel s-au redus cu 40% faţă de anul trecut. Mechel Câmpia Turzii, al cărui acţionar majoritar este compania elveţiană Mechel International Holdings, este producător de oţel, produse laminate şi produse din sârmă.