Transilvania celor 22 de mall-uri

Transilvania celor 22 de mall-uri
În clasamentul oraşelor transilvănene cu cele mai multe centre comerciale de mari dimensiuni construite sau proiectate, Clujul a fost întrecut de Braşov.

La o populaţie de 7,2 milioane de locuitori, potrivit recensământului din 2002, Transilvania va avea nu mai puţin de 22 de mall-uri, centre comerciale mari şi retail-park-uri. Practic, un mall la 327.000 de ardeleni. Pentru supremaţie, în funcţie de numărul de centre comerciale mari, se luptă Clujul şi Braşovul, de altfel şi cele mai dezvoltate judeţe transilvănene din punct de vedere economic. în timp ce în oraşul de pe Someş s-au construit deja ori au fost anunţate proiectele a patru mall-uri, oraşul de sub Tâmpa a luat avans, având în funcţiune sau în faţă de proiect nu mai puţin de cinci mari centre comerciale.

 

Iulius Mall Cluj Este cel de-al treilea mall dezvoltat de compania Iulius Group, cu sediul la Iaşi, şi al doilea construit la Cluj. Mall-ul are o suprafaţă totală de 147.000 mp şi este construit pe patru niveluri, ocupate de magazine, food-court, restaurant, hypermarket, multiplex, kidsland, casino, piscină, sală de fitness, şi parcare cu 2.000 de locuri. Complexul include şi o clădire de birouri de clasa A, ridicată pe cinci niveluri. Investiţia totală s-a ridicat la aproximativ 75 de milioane de euro.

 

Polus Center Cluj

 

Este primul mare centru comercial deschis la Cluj, în localitatea Floreşti, la ieşirea din municipiul Cluj-Napoca spre Oradea, şi cel mai mare centru comercial pe un singur nivel din România. Proiectul a presupus o suprafaţă construită de 80.000 mp, una închiriabilă de 61.000 mp, peste 180 de magazine şi 2.500 de locuri de parcare. Cu aproape un an înainte de finalizarea complexului, Polus Center a trecut în portofoliul Immoeast, pentru 210 milioane de euro, în condiţiile în care investiţia fusese de doar 140 de milioane de euro.

 

Akademia Center ClujCentrul comercial Akademia, dezvoltat de societatea clujeană Nisco Invest, reprezintă o investiţie de 30 de milioane de euro şi va oferi o suprafaţă închiriabilă de 18.000 mp, 322 de locuri de parcare subterane, spaţii comerciale, spaţii medicale, birouri de clasa A, supermarket, o zonă de servicii ce va include bănci, agenţii de turism, case de schimb valutar şi un copy center, plus o zonă de divertisment: internet café, stand-up café-bar, atrium şi terase, restaurant panoramic la ultimul etaj, biliard, darts şi jocuri electronice, cazino şi sală de fitness. Deschiderea centrului comercial mixt este anunţată pentru toamna lui 2009.

 

Atrium Center Cluj, Satu Mare, Baia Mare

Va fi cel de-al patrulea mare centru comercial al Clujului şi presupune o investiţie de 120 de milioane de euro anunţată de Atrium Centers (o companie deţinută de fondul Carpathian) pe fosta locaţie a fabricii de tricotaje Someşul. Proiectul însumează 94.000 mp, din care 31.500 mp destinaţi activităţilor comerciale, şi va îngloba 120 de magazine, o sală de fitness, supermarket, cinema multiplex şi o zonă de food-court. Proiectul anunţat de Atrium Centers va include 11.000 mp de birouri de clasa A şi un hotel de patru stele cu 180 de camere.

 

Data iniţială de deschidere era 2009, însă aceasta a fost amânată pentru 2010. Unul dintre motivele care au determinat întârzierea ar fi dificultatea de a găsi antreprenorul general, potrivit oficialilor companiei. Atrium Center Satu Mare este tot un proiect al companiei Atrium Centers (aceeaşi care dezvoltă un complex similar la Cluj-Napoca), ce se va întinde pe 2,6 hectare. La final, Atrium Center Satu Mare va dispune de 27.500 mp de spaţii închiriabile şi va include un hotel pe 3.000 mp, cinema multiplex, centru de fitness, restaurante, cafenele şi 750 de locuri de parcare.

 

Data anunţată pentru inaugurare este anul 2009. Atrium Center Baia Mare este un proiect similar cu cele din Cluj şi Satu Mare şi cuprinde, pe 28.000 mp, 120 de magazine, iar pe alţi 27.500 mp - un hypermarket, un magazin de tip “DIY” (do it yourself – n. red.) şi un magazin de produse electrice şi electronice. Conform datelor făcute publice de dezvoltator, Atrium Center Baia Mare ar urma să se deschidă tot în 2009.

 

Festival Mall Sibiu

 

Este, în acest moment, cea mai mare investiţie privată din Sibiu. Mall-ul va fi dezvoltat pe 40.000 de metri pătraţi şi va fi finalizat în 2010. Primavera Developments a pus la bătaie peste 120 de milioane de euro pentru acest complex comercial situat în apropierea centrului istoric al Sibiului, pe locul unui fost mamut industrial comunist.

 

Mall-ul va reproduce la scară redusă pieţele şi străduţele Sibiului. Primarul Klaus Johannis a oferit garanţii că patrimoniul cultural din centrul oraşului va fi respectat şi protejat de noii investitori. “îi vom primi cu încredere şi prietenie pe toţi acei investitori care înţeleg caracterul special al Sibiului şi al oamenilor săi. Proiectul complexului comercial Festival, care este cea mai mare investiţie privată realizată până în prezent în Sibiu, este un foarte bun exemplu în acest sens”, a afirmat Johannis despre noul proiect.

 

Festival Mall va cuprinde peste 140 de magazine, precum şi un supermarket. Spaţiul va fi agrementat cu locuri de joacă pentru copii, precum şi cu restaurante, bistrouri şi cafenele, care se vor adăuga unui cinematograf multiplex cu opt săli.

 

Promenada Mall Sibiu, Târgu Mureş

 

Complexul de 10.000 mp ridicat în Şelimbăr (jud. Sibiu) se află în cadrul European Retail Park (ERP) Sibiu (50.000 de metri pătraţi), acesta din urmă fiind dezvoltat printr-o investiţie de 83 de milioane de euro de compania BelRom. La puţin timp după deschidere, în noiembrie 2006, ERP a fost achiziţionat de fondul North Real Estate. Mall-ul sibian include 85 de magazine. Promenada Mall Târgu Mureş a fost inaugurat, ca parte a parcului comercial European Retail Park Târgu Mureş, în octombrie 2007. Pe o suprafată de 18.000 mp, mall-ul cuprinde 90 de magazine, restaurante şi cafenele, un cazino şi un cinema multiplex.

 

Tiago Mall Sibiu, Braşov, Târgu Mureş, Oradea

 

Cele patru mall-uri pe care Mivan Development împreună cu Grupul Irlandez Moritz le vor construi în Transilvania fac parte dintr-un plan ambiţios al acestui concern, ce reprezintă o investiţie de peste 700 de milioane de euro într-un lanţ de 10 mall-uri în România, toate urmând să fie inaugurate în mai puţin de patru ani. Potrivit oficialilor companiei Mivan Development, primul mall Tiago urma să fie deschis în Oradea în 2008. Alte două vor fi inaugurate în Transilvania în 2009: Tiago Târgu Mureş şi Tiago Braşov. în 2010 sau 2011, Tiago Sibiu îşi va deschide, la rândul lui, porţile. Fiecare mall va avea o suprafaţă de închiriat cuprinsă între 25.000 şi 30.000 de metri pătraţi, dispusă pe două sau trei niveluri, peste 1.000 de locuri de parcare şi circa 150 de magazine.

 

Mureş Mall

 

Deschis în 2007 după o investiţie de 15 milioane de euro a companiei Matrix Investments, Mureş Mall are o suprafaţă închiriabilă de 10.000 mp, pe care investitorul intenţionează să o mărească în următorii ani. Matrix Investments este controlată de oamenii de afaceri Valentin Nicola si Sorin Ghiţe, care deţin participaţii şi în grupul Imofinance şi care au făcut avere în urma vânzării Astral Telecom către UPC.

 

Alba Mall

 

Complexul comercial inaugurat anul trecut în Alba Iulia este desfăşurat pe o suprafaţă de 21.000 mp, din care 13.000 suprafaţă închiriabilă. Alba Mall dispune şi de o clădire de birouri de clasa A, pe trei niveluri, şi oferă clienţilor o parcare de 400 de locuri. Investiţia societăţii Alba Mall SRL (deţinută de Dorin Mateiu, Dorel Tamaş şi Ioan Străjan), care a ridicat complexul comercial în asociere cu Primăria Alba Iulia, s-a ridică la circa 15 milioane de euro. Mall-ul cuprinde un supermarket, un electrocenter, magazine de confecţii, încălţăminte, show-room auto, restaurante şi o zonă de entertainment, alături de un spaţiu de joacă pentru copii.

 

Gold Plaza Baia Mare

 

Proiectul prevede un mall cu o suprafaţă brută de închiriat de circa 30.000 de mp, unde vor funcţiona aproximativ 170 de magazine, opt săli de cinema tip multiplex, cafenele şi restaurante cu terase, un supermarket de 2.300 mp, un magazin de electronice de 1.000 mp. Investiţia totală anunţată se ridică la aproximativ 97 de milioane de euro, însă dezvoltatorul nu a anunţat o dată de finalizare a proiectului. Gold Plaza a fost achiziţionat anul trecut de fondul de investiţii Immoeast. Acesta a cumpărat 80% din proiectul mall-ului din Baia Mare, urmând – după modelul Polus Center – să achiziţioneze şi restul de 20%, însă doar la finalizarea proiectului.

 

Era Shopping Park Oradea

 

Acesta este cel de-al doilea proiect dezvoltat de Omilos Group, prin intermediul companiei Omilos Oradea. Parcul comercial va fi construit pe un teren ce însumează peste 180.000 mp. Era Shopping Park Oradea va dispune de o suprafaţă totală construită de 78.000 mp, dintre care 62.740 mp reprezintă spaţiu închiriabil, iar 2.000 mp sunt destinaţi parcări.

 

Parcul comercial va fi deschis în doua etape, prima încheindu-se la sfârşitul acestui an, iar cea de-a doua, în primul trimestru al anului 2009, conform site-ului companiei Omilos Group. Era Shopping Park Oradea va avea în componenţă un mall de 38.761 mp, ce va cuprinde aproximativ 110 magazine, hypermarket-ul Carrefour (15.300 mp) şi Galeria Comercială Carrefour (4.500 mp), magazinul Bricostore (10.300 mp), magazinul de mobila Mobexpert (7.300 mp) şi magazinul Media Galaxy (3.405 mp).

 

Lotus Market Oradea

 

Este primul centru comercial de mari dimensiuni deschis în Transilvania, fiind inaugurat în 6 decembrie 2002. După patru ani de activitate, începând cu 6 noiembrie 2006 Lotus Market s-a extins, ajungând la o suprafaţă de 30.000 mp, cu peste 120 de magazine, cinci săli de cinema, şase piste de bowling, biliard, salon de înfrumuseţare, centru de întreţinere, servicii bancare, restaurante, cafenele, cazino şi un supermarket. Pentru finalul acestui an, Lotus Market, deţinut de omul de afaceri Alexandru Mudura, a anunţat o nouă extindere, cu alţi 19.047 mp.

 

Unirea Shopping Center Braşov

 

Deschis la începutul acestui an, Unirea Shopping Center (USC) Braşov este construit pe patru niveluri, cu o suprafaţă utilă de 29.000 mp, din care 18.000 mp suprafaţă închiriabilă şi o parcare supra şi subterană de 500 de locuri. Valoarea anunţată a investiţiei se cifrează în jurul a 35 de milioane de euro. Subsolul găzduieşte un supermarket şi o zona de servicii, iar parterul, etajul 1 şi etajul 2 sunt destinate spaţiilor comerciale, iar etajul 3 este destinat zonei de entertainment şi food-court. USC Braşov aparţine companiei Unirea Shopping Center Bucureşti, controlată de familia Adamescu, care deţine magazinul Unirea din centrul capitalei.

 

Macromall Braşov

 

Beneficiind de o arhitectură în stil egiptean, Macromall găzduieşte peste 50 de magazine. La dispoziţia clienţilor se află 350 de locuri de parcare. Proiectul acoperă un total de 11.163 mp, din care 7.506 mp reprezintă suprafaţa închiriată. Macromall, inaugurat în 2005 în urma unei investiţii de opt milioane de euro a companiei AWG Macro, a fost achiziţionat de fondul Carpathian (fost Dawnay, Day Carpathian) pentru 19 milioane de euro.

 

Eliana Mall Braşov

 

Deschis în 2004 în urma unei investiţii de aproape şapte milioane de euro a grupului de firme Atlanta House, patronat de omul de afaceri Ori Zinger, Eliana Mall (alături de centrul de bricolaj Eliana Home) este situat la iesirea din Braşov spre Bran. Centrul comercial se întinde pe 17.000 mp, din care aproape două treimi sunt alocaţi magazinelor. Mall-ul găzduieşte magazine, cinematografe multiplex, fast-food-uri şi restaurante, bănci şi farmacii, plus un supermarket alimentar.

 

Magnolia Shopping Center Braşov

 

Ridicat pe un teren cu o suprafaţă de 19.000 mp şi inaugurat în 2006, mall-ul Magnolia, localizat în sud-estul municipiului Braşov, oferă spre închiriat circa 7.500 mp, la o suprafaţă construită de circa 10.000 mp. Investiţia companiei Temvar s-a ridicat la aproximativ 9,5 milioane de euro. Magnolia Shopping Center se află acum în proprietatea grupului Miller.

 

Marile centre comerciale din Transilvania

 

(inaugurate sau în fază de proiect)

 

BRAŞOV (5)

Unirea Shopping Center Braşov

Macromall Braşov

Eliana Mall Braşov

Magnolia Shopping Center Braşov

Tiago Braşov

 

CLUJ (4)

Iulius Mall Cluj

Polus Center Cluj

Akademia Center Cluj

Atrium Center Cluj

 

SIBIU (3)

Festival Mall Sibiu

Promenada Mall Sibiu

Tiago Mall Sibiu

 

TâRGU MUREŞ (3)

Promenada Mall Târgu Mureş

Tiago Mall Târgu Mureş

Mureş Mall

 

ORADEA (3)

Tiago Mall Oradea

Era Shopping Park Oradea

Lotus Market Oradea

 

BAIA MARE (2)

Atrium Center Baia Mare

Gold Plaza Baia Mare

 

SATU MARE (1)

Atrium Center Satu Mare

 

ALBA-IULIA (1)

Alba Mall

 

Doar trei clujeni implicaţi pe piaţa mall-urilor

 

Din cele 22 de mari centre comerciale (mall, shopping center, retail-park) din Transilvania, doar două sunt deţinute de clujeni. Este vorba de Akademia Center Cluj, proiect dezvoltat de compania omului de afaceri clujean Dan Nistor, Nisco Invest, ce va fi inaugurat în toamna anului viitor, şi de Mureş Mall, centru comercial al companiei Matrix Investments, controlată de clujenii Valentin Nicola şi Sorin Ghiţe.

Comenteaza