La o populaţie de 7,2 milioane de locuitori, potrivit recensământului din 2002, Transilvania va avea nu mai puţin de 22 de mall-uri, centre comerciale mari şi retail-park-uri. Practic, un mall la 327.000 de ardeleni. Pentru supremaţie, în funcţie de numărul de centre comerciale mari, se luptă Clujul şi Braşovul, de altfel şi cele mai dezvoltate judeţe transilvănene din punct de vedere economic. în timp ce în oraşul de pe Someş s-au construit deja ori au fost anunţate proiectele a patru mall-uri, oraşul de sub Tâmpa a luat avans, având în funcţiune sau în faţă de proiect nu mai puţin de cinci mari centre comerciale.
Iulius Mall Cluj Este cel
de-al treilea mall dezvoltat de compania Iulius Group, cu sediul la
Este primul mare centru comercial deschis la Cluj, în localitatea Floreşti, la ieşirea din municipiul Cluj-Napoca spre Oradea, şi cel mai mare centru comercial pe un singur nivel din România. Proiectul a presupus o suprafaţă construită de 80.000 mp, una închiriabilă de 61.000 mp, peste 180 de magazine şi 2.500 de locuri de parcare. Cu aproape un an înainte de finalizarea complexului, Polus Center a trecut în portofoliul Immoeast, pentru 210 milioane de euro, în condiţiile în care investiţia fusese de doar 140 de milioane de euro.
Akademia Center ClujCentrul comercial Akademia, dezvoltat de societatea clujeană Nisco Invest, reprezintă o investiţie de 30 de milioane de euro şi va oferi o suprafaţă închiriabilă de 18.000 mp, 322 de locuri de parcare subterane, spaţii comerciale, spaţii medicale, birouri de clasa A, supermarket, o zonă de servicii ce va include bănci, agenţii de turism, case de schimb valutar şi un copy center, plus o zonă de divertisment: internet café, stand-up café-bar, atrium şi terase, restaurant panoramic la ultimul etaj, biliard, darts şi jocuri electronice, cazino şi sală de fitness. Deschiderea centrului comercial mixt este anunţată pentru toamna lui 2009.
Va fi cel de-al patrulea mare centru comercial al Clujului şi presupune o investiţie de 120 de milioane de euro anunţată de Atrium Centers (o companie deţinută de fondul Carpathian) pe fosta locaţie a fabricii de tricotaje Someşul. Proiectul însumează 94.000 mp, din care 31.500 mp destinaţi activităţilor comerciale, şi va îngloba 120 de magazine, o sală de fitness, supermarket, cinema multiplex şi o zonă de food-court. Proiectul anunţat de Atrium Centers va include 11.000 mp de birouri de clasa A şi un hotel de patru stele cu 180 de camere.
Data iniţială de deschidere
era 2009, însă aceasta a fost amânată pentru 2010. Unul dintre motivele care au
determinat întârzierea ar fi dificultatea de a găsi antreprenorul general,
potrivit oficialilor companiei.
Data anunţată pentru inaugurare este anul 2009. Atrium Center Baia Mare este un proiect similar cu cele din Cluj şi Satu Mare şi cuprinde, pe 28.000 mp, 120 de magazine, iar pe alţi 27.500 mp - un hypermarket, un magazin de tip “DIY” (do it yourself – n. red.) şi un magazin de produse electrice şi electronice. Conform datelor făcute publice de dezvoltator, Atrium Center Baia Mare ar urma să se deschidă tot în 2009.
Festival Mall
Este, în acest moment, cea
mai mare investiţie privată din
Mall-ul va reproduce la scară
redusă pieţele şi străduţele Sibiului. Primarul Klaus Johannis a oferit garanţii
că patrimoniul cultural din centrul oraşului va fi respectat şi protejat de
noii investitori. “îi vom primi cu încredere şi prietenie pe toţi acei
investitori care înţeleg caracterul special al Sibiului şi al oamenilor săi.
Proiectul complexului comercial Festival, care este cea mai mare investiţie
privată realizată până în prezent în
Festival Mall va cuprinde peste 140 de magazine, precum şi un supermarket. Spaţiul va fi agrementat cu locuri de joacă pentru copii, precum şi cu restaurante, bistrouri şi cafenele, care se vor adăuga unui cinematograf multiplex cu opt săli.
Promenada Mall
Complexul de 10.000 mp
ridicat în Şelimbăr (jud.
Tiago Mall
Cele patru mall-uri pe care
Mivan Development împreună cu Grupul Irlandez Moritz le vor construi în
Transilvania fac parte dintr-un plan ambiţios al acestui concern, ce reprezintă
o investiţie de peste 700 de milioane de euro într-un lanţ de 10 mall-uri în
România, toate urmând să fie inaugurate în mai puţin de patru ani. Potrivit
oficialilor companiei Mivan Development, primul mall Tiago urma să fie deschis
în
Mureş Mall
Deschis în 2007 după o investiţie de 15 milioane de euro a companiei Matrix Investments, Mureş Mall are o suprafaţă închiriabilă de 10.000 mp, pe care investitorul intenţionează să o mărească în următorii ani. Matrix Investments este controlată de oamenii de afaceri Valentin Nicola si Sorin Ghiţe, care deţin participaţii şi în grupul Imofinance şi care au făcut avere în urma vânzării Astral Telecom către UPC.
Alba Mall
Complexul comercial inaugurat
anul trecut în
Proiectul prevede un mall cu
o suprafaţă brută de închiriat de circa 30.000 de mp, unde vor funcţiona
aproximativ 170 de magazine, opt săli de cinema tip multiplex, cafenele şi
restaurante cu terase, un supermarket de 2.300 mp, un magazin de electronice de
1.000 mp. Investiţia totală anunţată se ridică la aproximativ 97 de milioane de
euro, însă dezvoltatorul nu a anunţat o dată de finalizare a proiectului.
Era Shopping Park
Acesta este cel de-al doilea proiect dezvoltat de Omilos Group, prin intermediul companiei Omilos Oradea. Parcul comercial va fi construit pe un teren ce însumează peste 180.000 mp. Era Shopping Park Oradea va dispune de o suprafaţă totală construită de 78.000 mp, dintre care 62.740 mp reprezintă spaţiu închiriabil, iar 2.000 mp sunt destinaţi parcări.
Parcul comercial va fi
deschis în doua etape, prima încheindu-se la sfârşitul acestui an, iar cea de-a
doua, în primul trimestru al anului 2009, conform site-ului companiei Omilos
Group.
Lotus Market
Este primul centru comercial de mari dimensiuni deschis în Transilvania, fiind inaugurat în 6 decembrie 2002. După patru ani de activitate, începând cu 6 noiembrie 2006 Lotus Market s-a extins, ajungând la o suprafaţă de 30.000 mp, cu peste 120 de magazine, cinci săli de cinema, şase piste de bowling, biliard, salon de înfrumuseţare, centru de întreţinere, servicii bancare, restaurante, cafenele, cazino şi un supermarket. Pentru finalul acestui an, Lotus Market, deţinut de omul de afaceri Alexandru Mudura, a anunţat o nouă extindere, cu alţi 19.047 mp.
Deschis la începutul acestui an, Unirea Shopping Center (USC) Braşov este construit pe patru niveluri, cu o suprafaţă utilă de 29.000 mp, din care 18.000 mp suprafaţă închiriabilă şi o parcare supra şi subterană de 500 de locuri. Valoarea anunţată a investiţiei se cifrează în jurul a 35 de milioane de euro. Subsolul găzduieşte un supermarket şi o zona de servicii, iar parterul, etajul 1 şi etajul 2 sunt destinate spaţiilor comerciale, iar etajul 3 este destinat zonei de entertainment şi food-court. USC Braşov aparţine companiei Unirea Shopping Center Bucureşti, controlată de familia Adamescu, care deţine magazinul Unirea din centrul capitalei.
Macromall Braşov
Beneficiind de o arhitectură în stil egiptean, Macromall găzduieşte peste 50 de magazine. La dispoziţia clienţilor se află 350 de locuri de parcare. Proiectul acoperă un total de 11.163 mp, din care 7.506 mp reprezintă suprafaţa închiriată. Macromall, inaugurat în 2005 în urma unei investiţii de opt milioane de euro a companiei AWG Macro, a fost achiziţionat de fondul Carpathian (fost Dawnay, Day Carpathian) pentru 19 milioane de euro.
Eliana Mall
Deschis în 2004 în urma unei investiţii de aproape şapte milioane de euro a grupului de firme Atlanta House, patronat de omul de afaceri Ori Zinger, Eliana Mall (alături de centrul de bricolaj Eliana Home) este situat la iesirea din Braşov spre Bran. Centrul comercial se întinde pe 17.000 mp, din care aproape două treimi sunt alocaţi magazinelor. Mall-ul găzduieşte magazine, cinematografe multiplex, fast-food-uri şi restaurante, bănci şi farmacii, plus un supermarket alimentar.
Ridicat pe un teren cu o
suprafaţă de 19.000 mp şi inaugurat în 2006, mall-ul Magnolia, localizat în
sud-estul municipiului Braşov, oferă spre închiriat circa 7.500 mp, la o
suprafaţă construită de circa 10.000 mp. Investiţia companiei Temvar s-a
ridicat la aproximativ 9,5 milioane de euro.
Marile centre comerciale din Transilvania
(inaugurate sau în fază de proiect)
Macromall Braşov
Eliana Mall
Tiago Braşov
CLUJ (4)
Iulius Mall Cluj
Festival Mall
Promenada Mall
Tiago Mall
TâRGU MUREŞ (3)
Promenada Mall Târgu Mureş
Tiago Mall Târgu Mureş
Mureş Mall
Tiago Mall
Era Shopping Park
Lotus Market
BAIA MARE (2)
SATU MARE (1)
ALBA-IULIA (1)
Alba Mall
Doar trei clujeni implicaţi pe piaţa mall-urilor
Din cele 22 de mari centre comerciale (mall, shopping center, retail-park) din Transilvania, doar două sunt deţinute de clujeni. Este vorba de Akademia Center Cluj, proiect dezvoltat de compania omului de afaceri clujean Dan Nistor, Nisco Invest, ce va fi inaugurat în toamna anului viitor, şi de Mureş Mall, centru comercial al companiei Matrix Investments, controlată de clujenii Valentin Nicola şi Sorin Ghiţe.