Studenţii clujeni îşi premiază cei mai buni profesori

Studenţii clujeni îşi premiază cei mai buni profesori
26 de dascăli din universităţile Clujului vor urca sâmbătă seară pe scena Galei Profesorului Bologna. Între aceştia se numără Michael Shafir (UBB), Ştefan Florian (UMF), Mihai Cernea (USAMV) sau Adrian Ioani (UTCN).

Gala Profesorului Bologna se află la cea de-a 4-a ediţie şi are loc la Cluj-Napoca, după ce în anii trecuţi a fost organizată de studenţii de la Sibiu, Bucureşti şi Timişoara. Festivitatea este găzduită de Casa de Cultură a Studenţilor (CCS), sâmbătă, de la ora 18:00. Pentru alegerea premianţilor, studenţii din toată ţara au desfăşurat un întreg plan de "spionaj" pe parcursul căruia mulţi dintre nominalizaţi au dovedit că sunt departe de valorile promovate la nivel european.

"În 2007, am pornit de la ideea că fiecare student a avut când era pe băncile facultăţii un profesor care i-a marcat destinul, i-a oferit un sfat şi l-a îndrumat pe o cale mai bună. Dacă la prima ediţie am premiat 52 de profesori din toată ţara, la a doua au fost 70, iar în acest an au fost aleşi 103 profesori", a precizat Cristina Fiţ, vicepreşedinte al Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), organizator la nivel naţional al acţiunii.

26 dintre profesorii premiaţi au fost aleşi din centrul universitar clujean. Dintre aceştia, organizatorii au dezvăluit numele lui Michael Shafir de la Universitatea Babeş-Bolyai (UBB), Ştefan Florian de la Universitatea de Medicină şi Farmacie Iuliu Haţieganu (UMF), Mihai Cernea de la Univer-sitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară (USAMV) şi Adrian Ioani de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN). "Nu aveam habar că am fost nominalizat, a fost numai iniţiativa studenţilor", a declarat Michael Shafir, pentru ZIUA de CLUJ. "Pentru mine este, pur şi simplu, cel mai important premiu pe care puteam să îl primesc. E o satisfacţie din toate punctele de vedere şi arată că nu am făcut degeaba umbră pământului", a mărturisit profesorul clujean.

În toată ţara au fost nominalizaţi 740 de profesori. Pentru crearea grupului de studenţi care a făcut nominalizările şi a urmărit apoi activitatea profesorilor propuşi, ANOSR a organizat o serie de traininguri, în urma cărora a fost constituit un colectiv de 19 studenţi "spioni". "Aceştia iau parte la cursurile profesorilor, discută apoi cu ei şi cu studenţii pe care îi instruiesc pentru a verifica în ce fel decurge relaţia profesor-student", a explicat Anca Prisăcariu, vicepreşedinte educaţional al ANOSR.

Sutele de profesori care nu au trecut "proba" Bologna au fost mai ales cei care au dovedit relaţii deficitare cu studenţii. "Au fost profesori care nu au anunţat la timp mutarea datei examenului, alţii refuză să discute cu studenţii în afara cursurilor şi a seminariilor, pur şi simplu nu le răspund la întrebări", a declarat Cristina Fiţ. "Problemele de comunicare şi cooperare cu studenţii diferă de la specializare la specializare. De exemplu, la Medicină, colaboratorii proiectului nostru au descoperit că unii profesori nu le oferă şansa studenţilor să facă practică pe lângă ei, să vadă pe viu cum se desfăşoară actul medical", a adăugat vicepreşedintele ANOSR. La polul opus s-a situat un cadru universitar din Timişoara, premiat la gala de anul trecut, care, la finalul unui curs complicat de programare, le proiecta studenţilor imagini din natură şi le punea muzică ambientală pentru a-i ajuta să se detaşeze.

"Ne-am propus promovarea, motivarea şi recunoaşterea profesorilor care pot fi modele într-o societate în care tinerilor le lipsesc valorile după care să se inspire", a punctat Anca Prisăcariu. Valorile promovate prin sistemul Bologna pun în lumină profesorii care nu se limitează să transmită informaţii, ci dovedesc implicare şi încurajează indepedenţa studentului. "Am vrut să aducem ceva nou, dacă tot organizăm ediţia aceasta aici, la Cluj, aşa că am organizat un concurs de eseuri despre profesorul ideal. Câştigătorul, un elev din Constanţa, îşi va citi creaţia în cadrul galei", a anunţat Nicoleta Straton, preşedinte al Organizaţiei Studenţilor de la Universitatea Babeş-Bolyai (OSUBB). Evenimentul a început ieri, cu o serie de prelegeri şi dezbateri pe tema învăţământului centrat pe student. Deşi profesorii nominalizaţi şi observaţi află că au fost incluşi în activitate doar atunci când li se acordă şi premii, studenţii organizatori sunt convinşi că, "dacă proiectul continuă în acest ritm, va aduce îmbunătăţiri majore în învăţământul românesc".

 

Comenteaza