Război deschis între UBB şi ministrul Baba, care vrea rector interimar

Război deschis între UBB şi ministrul Baba, care vrea rector interimar
Ordinul ministrului Cătălin Baba prin care se poate numi un interimar în cazul rectorilor cărora le expiră mandatul a aruncat în aer Senatul Universităţii Babeş-Bolyai. Mandatul rectorului UBB expiră pe 26 februarie, iar primul tur al alegerilor are loc pe 1 martie.

Ordinul care arată că ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului poate numi interimar un "ordonator de credite" la universităţile care nu validează rectorul până în 1 martie este "nelegal", susţine Biroul Senatului Universităţii Babeş-Bolyai (UBB). Opiniile candidaţilor la funcţia de rector al UBB sunt discordante.

"Avertizarea asupra numirii temporare a unui ordonator de credite - în cazul UBB pentru o săptămână - poate fi apreciată ca având natura unei intimidări administrative al cărei efect, prin ingerinţa psihologică pe care o ocazionează ideea intervenţiei autorităţii asupra conducerii universităţii, ar putea cauza tulburarea mersului normal al alegerilor noului rector, prin aceea că ar transmite precipitat ideea oportunităţii alegerii rectorului încă din primul tur. Aceasta ar compromite comportamentul electoral şi şansa formării luminate şi informate a consimţământului fiecărui votant", arată Biroul Senatului.

"Ordinul este nelegal, în componenta sa referitoare la limitarea exercitării dreptului de vot şi adoptarea măsurii desemnării de către ministru a unui ordonator de credite", informează Senatul. "Deşi în preambulul Ordinului se încearcă înşelarea atenţiei unor jurişti, făcându-se trimitere la articole din legea educaţiei naţionale pe care s-ar întemeia măsurile adoptate prin Ordin, în realitate o verificare sumară a pretinselor fundamente juridice demonstrează că actului administrativ al ministrului îi lipseşte temeiul juridic pentru adoptarea măsurilor pe care le prevede", arată UBB.

"Este evident că durata oricărui mandat prevăzut de lege trebuie respectată. Însă, dată fiind perioada scurtă de timp - o săptămână - dintre data expirării mandatului rectorului actual şi desfăşurarea eventualului tur secund de scrutin în vederea alegerii noului rector, considerăm că operează prorogarea legală a mandatului rectorului în exerciţiu, atâta timp cât rectorul a avut mandat din partea Senatului universitar - iar nu din partea ministrului ! - şi Senatul universitar nu îşi exprimă voinţa de a desemna temporar un alt ordonator de credite", mai arată Biroul Senatului universităţii clujene.

"În conformitate cu prevederile Legii educaţiei din 2011, Rectoratul şi administraţia actuală a universităţii îşi încheie misiunea în momentul în care predau instituţia unui Rectorat şi unei noi administraţii. În legătură cu ordonatorul de credite, acesta va fi desemnat de Senat la momentul oportun, conform prevederilor legii. Ca şi în celelalte universităţi din ţară, în care alegerile au avut deja loc - în mod normal, nici o autoritate nu poate interveni în procesului electoral aflat în desfăşurare!-, reglementările alegerilor adoptate la Universitatea Babeş-Bolyai se pun în aplicare integral", conchide Biroul Senatului.

Ordinul ministrului Educaţiei, Cătălin Baba, care atestă faptul că acesta poate numi un rector interimar până la validarea alegerilor din universităţi, este necesar, susţine unul dintre candidaţii la funcţia de rector al UBB, academicianul Ioan Aurel Pop. Aceasta, pentru că termenele pentru alegeri sunt "cu mult depăşite", spune el. "Începând cu data de 26 februarie 2012, mandatul actualului rector încetează de drept. Dacă dorim să luăm termenul mai generos, din Precizări - cel de 1 martie, atunci putem spune că data de 1 martie este finală pentru alegerea rectorului. Or, în UBB alegerile sunt programate să se deruleze - primul tur - pe data de 1 martie. Dacă va fi necesar un al doilea tur, el va avea loc în 8 martie. Preşedintele Senatului, care poate face validarea noului rector, e ales pe 10 martie. Termenele legale sunt cu mult depăşite", spune Pop, adăugând că, astfel, numirea unui ordonator de credite este "legală, deoarece universitatea, conform legii, nu mai are rector din 26 februarie". "Altfel spus, autonomia universitară nu presupune încălcarea legii. În cazul UBB, inexistenţa unui rector confirmat de minister la data de 26 februarie 2012 şi nefinalizarea procesului de alegere a rectorului la data de 1 martie 2012 înseamnă încălcarea legii. Oricât ne-ar displace intervenţia ministerului, ea restabileşte cadrul legal", spune el.

Ordinul prin care Ministerul Educaţiei ar putea impune un "ordonator de credite" la conducerea universităţilor, chiar dacă interimar, trebuia dat de mult, susţine candidatul la funcţia de rector al UBB, Radu Ciurchea. "Acest ordin trebuia dat de mult. Legea învăţământului din 2011 prevede pensionarea la 65 de ani şi se prelungeşte, pentru cei care sunt în funcţie, până la o dată neclară. Or, fiecare paragraf de lege trebuie să aibă un dispozitiv de aplicare. Una e pensionarea, alta e prelungirea. Trebuiau lămurite de ministru", susţine el.

Un alt candidat la funcţia de rector al UBB, psihologul Daniel David, spune că ordinul prin care ministrul Educaţiei ar putea numi un rector interimar este o ingerinţă "greu de înţeles" în autonomia universitară şi că acesta "poate deschide calea spre distorsionarea alegerilor în favoarea candidatului preferat de ministru". "Mă simt umilit, iar universitatea este împinsă într-o situaţie jenantă", spune el. "Dacă tot s-a acceptat de către minister data limită de 1 martie (aşa rezultă din Ordin), de ce ingerinţa sa nu mai poate suferi amânare până în 8 martie, când se încheie în mod formal alegerea rectorului la UBB? Dacă nu se poate şi nu se poate depăşi termenul de 1 martie, de ce nu ar fi ales rectorul interimar (ordonatorul de credite) de către noul Senat al UBB (şi recunoscut/numit apoi de minister ca atare), ci trebuie numit direct de către minister? Sau de ce nu poate fi numit rectorul interimar prin dispoziţie a ministerului, dacă aşa spune Ordinul, dar după/cu consultarea Senatului UBB? Dacă sunt alte suspiciuni legate de alegerile din UBB, poate fi trimis un corp de control, care poate investiga punctual sesizările făcute, poate dispune şi/sau propune măsuri cu referire la cele descoperite etc., fără ca asta să blocheze întregul demersul normal de alegeri din UBB, care se pot încheia în mod formal în 8 martie", subliniază David.

"Ordinul vine într-un context în care alegerile, şi nu doar de la UBB, ci de la mai multe universităţi din ţară, au fost întârziate nepermis de mult şi în care conducerile vechi ale instituţiilor de învăţământ superior duc o luptă politică cu guvernarea PDL . În ceea ce priveşte reglementarea privind rectorul interimar, ea trebuia să vină mai demult, pentru a preveni abuzuri şi situaţii în care, conform legii, instituţiile noastre ar intra în ilegalitate. Faptul că ea a sosit acum poate crea panică, dar senatele universităţilor trebuie să fie capabile ca, în această situaţie tensionată, să desemneze persoana cea mai adecvată pentru această funcţie, să asigure legalitatea deciziilor şi astfel să încheie alegerile în bune condiţii", spune Enikö Vincze, candidat la funcţia de rector al UBB.

Ministrul clujean al Educaţiei, Cătălin Baba, a semnat vineri un ordin de ministru privind luarea unor măsuri în derularea procedurii de alegere a rectorului în instituţiile de învăţământ superior. Aici, Baba arată că pentru "desfăşurarea în deplină legalitate a procesului de alegere a rectorului", în situaţia în care durata mandatului rectorului care este în funcţie încetează de drept, în cazul în care termenul de alegere a rectorului depăşeşte mandatul rectorului în funcţie, Senatul universităţii va propune ministerului de resort un "ordonator de credite cu drept de semnătură", în fapt un rector interimar, până la data în care este confirmat noul rector. Trebuie spus că în această situaţie se află exact rectorul UBB, Andrei Marga, al cărui mandat expiră înainte de alegerile din 1 martie, respectiv în 27 februarie.

În cazul în care Senatul nu uzează de acest drept până în 1 martie, după această dată ministerul dispune de la sine numirea unui rector interimar sau a unei comisii care să verifice modalitatea în care funcţionează instituţia. O a treia variantă prevăzută de ordinul de ministru este sancţionarea instituţiei de învăţământ superior, "conform prevederilor legale", dacă aceasta nu numeşte "ordonatorul de credite" până la data amintită.

 

 

Comenteaza