Dezastru pe tronsonul abandonat al Autostrăzii Transilvania VIDEO
- Scris de Ziua de Cluj
- 14 Aug 2012, 00:40
- Eveniment
- Ascultă știrea

Videoclipul a fost încărcat pe youtube.com în urmă cu trei zile. "Starea şantierului tronsonului 3C al Autostrăzii Transilvania (A3), construit de compania americană Bechtel. Lucrările sunt în mare parte abandonate din anul 2010", a scris utilizatorul. Din filmare reiese un peisaj dezatruos, cu bălării crescute în locurile unde ar trebui să fie finalizate lucrările. Un document guvernamental citat de Mediafax în noiembrie 2011 arăta că termenul pentru recepţia lucrărilor la cei 64 de kilometri ai tronsonului era programată pentru 30 august 2013. Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde euro, încheiat cu compania americană Becthel pentru construcţia unui traseu de 415 kilometri.
După şapte ani de la lansarea proiectului, au fost finalizaţi doar 52 de kilometri. Contractul cu Bechtel a fost renegociat anul trecut, compania americană urmând să finalizeze doar două tronsoane din cele opt ale autostrăzii. Guvernul a avizat noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrării cu 50%, la 6,9 milioane euro/km, şi permite scoaterea la licitaţie a tronsoanelor încă neîncepute. Tronsonul Suplacu de Barcău-Borş revine tot companiei Bechtel. Traseul autostrăzii mai cuprinde şase secţiuni însumând 297 km, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).Lucrările la sectorul Suplacu de Barcău-Borş au început în 2007. În acelaşi an, Bechtel a început să construiască peste râul Arieş cel mai mare viaduct al proiectului, în lungime de aproape un kilometru şi o înălţime de 23 de metri. Deputatul clujean Mircia Giurgiu "garanta" în februarie anul trecut că tronsonul urma să fie gata până la sfârşitul anului.
UPDATE
"Tronsonul SUplacu de Barcău - Borş al Autostrăzii Transilvania reprezintă după părerea mea cea mai mare bătaie de joc la adresa banului public investit în infrastructura din România post-decembristă", spune autorul videoclipului, Paul B. " Lucrările au fost sistate în cea mai mare parte pe acest tronson încă din anul 2010, deşi pe o porţiune de aproape 20 de kilometri acestea ar fi fost suficient de avansate petnru a permite începerea turnării de asfalt. Viaductul de la Suplacu de Barcău, cel mai lung din România, ce a înghiţit după calculele noastre peste 100 de milioane de euro, zace abandonat, fără vreo şansă reală de a fi folosit în următorii doi ani, între un deal abia excavat şi un câmp de sonde petroliere ce trebuie mutate pentru a face loc autostrăzii". Restul lucrărilor de la tronson se degradează de doi ani. "Banii contribuabililor se vor duce în continuare pe apa sâmbetei, atât timp cât lucrările nu se vor relua la un ritm cât de cât serios. Se observă surpări de terasamente, zeci de grinzi de beton fabricate şi nefolosite, armături ruginite la mai toţi pilonii structurilor nefinalizate, fundaţii de beton inundate şi aşa mai departe", subliniază Barabaş.
"Deși contractul cu Bechtel a fost renegociat în august 2011 de către fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu, statul român angajându-se să finanțeze lucrările tronsonului de 64km de la Suplacu de Barcău-Borș, iar compania americană angajându-se să le finalizeze până la finele anului 2013, anul acesta s-au virat în conturile firmei americane 90 mil. RON, sumă care abia acoperă datoriile mai vechi ale CNADNR pentru lucrări deja efectuate. Având în vedere faptul că prin rectificarea bugetară anunțata pentru această toamnă, MT pierde 1 mld. RON, este aproape o certitudine pentru noi că lucrările vor rămâne abandonate și anul acesta. Anul 2013 rămâne ultima șansa a acestui tronson, iar dacă nici atunci nu se vor reluă lucrările la modul serios, riscăm să ajungem, în special din cauza ciclurilor îngheț-dezgheț, la degradări ireversibile. Deși utilitatea acestei porțiuni de 64km de autostradă este pusă de către unii sub semnul întrebării, această devine indubitabilă în momentul în care tronsonul va fi conectat la rețeaua maghiară de autostrăzi în zonă Borș, dar și la restul Autostrăzii Transilvania. Continuarea acestor lucrări nu trebuie pusă sub semnul întrebării, fiecare zi de sistare a acestora producând pierderi a banilor publici deja investiți în acest obectiv", arată Barabaş.
Filmul a fost finanţat de membrii forumurilor de discuţii specializate în infrastructură skyscrapercity.com şi forum.peundemerg.ro.
Vezi mai jos videoclipul: