Aradul lui Falcă ia faţa Clujului lui Boc. La elicoptere!

Aradul lui Falcă ia faţa Clujului lui Boc. La elicoptere!
Aradul este ultimul municipiu dotat cu elicopter SMURD, în timp ce Clujul apelează la serviciile elicopterului din Târgu-Mureş.

Mircia Giurgiu vrea să impună statului, prin lege, să doteze toate cele opt euroregiuni cu câte un elicopter în serviciul SMURD. Şefii principalelor instituţii beneficiare din Cluj se declară încântaţi de idee, dar pesimişti în privinţa resurselor financiare pentru un asemenea proiect.

"În primul rând, elicopterul asigură deplasarea mult mai rapidă la spital a persoanelor aflate în situaţii dificile şi apoi ar fi extrem de util locuitorilor din zonele izolate, în care accesul ambulanţei este dificil sau chiar imposibil", şi-a explicat Giurgiu demersul. El a formulat un proiect de lege care impune statului să asigure câte un elicopter SMURD fiecărei regiuni de dezvoltare, acesta urmând să fie garat în municipiul centru de regiune. În cazul Regiunii de Nord-Vest, elicopterul ar staţiona la Cluj-Napoca. În acest moment, există trei asemenea elicoptere achiziţionate de Ministerul Sănătăţii, care le asigură şi echipajul medical şi care sunt pilotate de angajaţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI). Cele trei elicoptere îşi au domiciliul în Bucureşti, Iaşi şi Târgu-Mureş. Un al patrulea asemenea elicopter a ajuns recent la Arad, fiind transferat de la MAI.

Şeful SMURD Cluj, Nicolae Moldovan, spune că un elicopter la Cluj, care să deservească judeţele Regiunii de Nord-Vest, ar fi mai mult decât necesar. "Orice serviciu de urgenţă performant din lume are elicopter. Întotdeauna am zis că avem nevoie de un elicopter, am cerut de multă vreme. Ar fi foarte util, nu nouă, ci populaţiei pe care o deservim, ar rezolva foarte multe lucruri. În rest, e o problemă de bunăvoinţă politică, de posibilităţi financiare, lucruri care scapă controlului nostru", a comentat Moldovan.

Şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Cluj, generalul Vasile Şomlea, vorbeşte despre ceea ce nu are, deocamdată, Clujul pentru a putea folosi un asemenea elicopter cu maximă eficienţă. "Cine nu şi-ar dori o componentă aeriană la ISU? Un drum pentru o intervenţie de urgenţă la marginea judeţului, pe care acum îl facem în 50-60 de minute, l-am face în 15 minute. Singurul dezavantaj este că nu putem ateriza cu elicopterul direct la Unitatea de Primire Urgenţe (UPU). Orice elicopter este eficient când poate ateriza direct la spitalul de urgenţă - am înţeles că viitorul spital de urgenţă va avea un asemenea heliport. Orice mare spital din lume are o asemenea facilitate. Acum, când vine elicopterul de la Mureş, aterizează pe aeroport, de unde preluăm bolnavul cu ambulanţa şi îl ducem la spital, deci multe transferuri complicate pentru bolnav. Pe platoul Sălii Sporturilor nu mai putem ateriza că e parcare şi sunt tot felul de festivaluri. Mai aterizam pe stadion, dar acum e şantier şi, oricum, când e meci, ce facem?", a explicat Şomlea singura lipsă pe care o are Clujul. La rândul său însă, se îndoieşte că se vor găsi banii necesari unor asemenea achiziţii. "Din câte ştiu eu, preţul unui asemenea elicopter complet echipat începe de la 5-6 milioane de euro. E destul de costisitor", a spus Şomlea.

Exterm de entuziasmat în faţa unei asemenea posibilităţi este directorul UPU, Dorin Mureşan. "Ideea e foarte bună şi extrem de necesară. Nu mai suntem bananieri, avem pretenţii de ţară civilizată. Prezenţa elicopterului ar ridica probleme de personal şi de gestionare. De exemplu, ar fi necesari minimum doi medici, asiguraţi 24 de ore din 24, ceea ce înseamnă în permanenţă câte doi medici care nu vor lucra în UPU, deci ar fi nevoie de o suplimentare de personal. Dar asta e o problemă care nici măcar nu contează în faţa importanţei asigurării unui asemenea mijloc de transport. Sunt zone în judeţ, în special montane, extrem de greu accesibile ambulanţelor SMURD, durează foarte mult drumul", a explicat Mureşan. Deşi nu a avut o statistică a pacienţilor pierduţi datorită ajungerii tardive la UPU, el a explicat că posibilitatea utilizării unui elicopter ar putea salva multe vieţi.

Giurgiu vorbeşte de elicoptere "cu dedicaţie"

Deputatul (încă) PDL susţine că ideea acestei iniţiative i-a venit de la ceea ce el suspectează a fi un gest de favoritism al ministrului Administraţiei şi Internelor, Traian Igaş, care ar fi oferit un elicopter al ministerului său sucursalei SMURD din Arad, judeţul său de origine. "Mă întreb de ce oare ministrul Igaş a dat un elicopter tocmai şi numai la Arad? Când am văzut acest lucru, i-am adresat o interpelare prin care i-am cerut să dea câte un elicopter fiecărei regiuni de dezvoltare", a spus Giurgiu.

Primarul Aradului, Gheorghe Falcă, respinge acuzaţia adusă lui Igaş, că şi-ar fi favorizat judeţul. "Dacă domnul deputat Giurgiu ne întreba, afla despre ce e vorba şi n-ar mai fi existat această discuţie. Cam
în urmă cu trei ani s-a aprobat în CSAT un elicopter SMURD plasat pe traseul autostrăzii (coridorul IV - n. red.), care să deservească tot vestul ţării. Iniţial, s-a stabilit ca acesta să fie garat la Caransebeş. Ulterior s-au descoperit probleme de natură meteorologică, în sensul că la Caransebeş sunt multe zile cu ceaţă. În plus, deja se lucra la autostradă şi s-a mai luat în seamă şi prognoza viitoarelor spitale regionale, aşa că rămăsese de ales între Timişoara şi Arad. Aeroportul din Timişoara fiind zonă NATO, s-a ales Aradul. Dar elicopterul nu e al nostru, doar stă aici, însă deserveşte tot vestul ţării. În plus, generează cheltuieli pe care aeroportul nostru trebuie să le susţină. Dacă îl duceau la Cluj, producea numai încurcături pe un aeroport cu trafic mare. De aceea, asemenea elicoptere nu se garează pe aeroporturi mari, ci pe unele mici. În plus, Clujul a avut elicopter înaintea noastră, la Târgu-Mureş, care deserveşte regiunile Centru şi de Nord-Vest", a explicat Falcă. El nu consideră oportun proiectul lui Giurgiu. "Discutând în termeni de eficienţă, nu ştiu dacă ne permitem câte un elicopter în fiecare euroregiune. Sigur, ar fi extraordinar să putem acest lucru, dar deocamdată nu cred că există resurse financiare pentru aşa ceva", a apreciat Falcă.

 

 

Comenteaza