Au identificat primii locul unde a căzut avionul

Au identificat primii locul unde a căzut avionul
Salvamont nu face parte din Centrul de Comandă pentru Situaţii de Urgenţă, deşi în accidentul din Apuseni ar fi acţionat mult mai eficient în localizarea şi transportul victimelor.

Unul dintre membrii Salvamont Cluj spune că a localizat victimele acidentului aviatic încă de la ora 18:45, după ce sunase la 112, din proprie iniţiativă, pentru a cere coordonatele zonei de prăbuşire. Salvamont a transmis mai departe informaţia, însă ea nu a fost luată în seamă ce cei care coordonau căutările. În momentul în care Salvamont a decis să se îndrepte spre locul epavei, echipele de salvare porniseră deja în sens invers. Salvamont ar fi putut acţiona eficient în această acţiune, dacă ar fi făcut parte din Centrul de Comandă pentru Situaţii de Urgenţă (CCSU).

Salvamont nu apare în indexul 112 de alarmare şi nici măcar nu este parte din CCSU. Colaborarea cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Cluj se face în virtutatea bunelor relaţii dintre cele două structuri, nu pentru că legea o prevede în vreun fel. Aşa se face că în momentul când a fost anunţat accidentul, Salvamont a fost ultima instituţie mobilizată la accident. „Ne-a sunat prima dată ISU Cluj şi am început să ne mobilizăm echipele. Între timp, ne-a sunat şi preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu, cerându-ne să ne deplasăm la faţa locului. Consider că Salvamont s-ar fi putut implica mai bine dacă n-am fi aflat ultimii de accident. Din păcate, şi aici îmi exprim regretul că n-am reuşit să ne impunem punctul de vedere, Salvamont Cluj nu face parte din celula pentru situaţii de urgenţă, nici chiar în cazul când apar accidente pe munte. Noi aflăm ultimii despre orice accident pentru că nu suntem în indexul de alarmare 112, aşa cum sunt poliţia, pompierii, jandarmeria şi ambulanţa. Este mare păcat, pentru că nu ne-am putut implica nici chiar în momentul în care am victimele au fost identificate. Noi dispuneam de tărgi speciale, de saci de dormit, iar victimele au fost coborâte în pături", a subliniat şeful Salvamont Cluj, Gheorghe Frăţilă.

El a menţionat că frustrarea pe care a simţit-o a fost foarte mare, pentru că reprezentanţii ISU Alba le-au comunicat că nu este nevoie de ajutorul lor şi că trebuie să lase liber drumul pentru ca victimele să poată fi coborâte. „Nu e firesc să cari răniţii în pături, mai ales că accidentul ar fi putut să le producă leziuni la coloană. Ulterior, după ce am analizat problema la rece, m-am gândit că poate a fost justificat să ni se ceară să nu blocăm drumul şi să ne retragem. La victime se aflau deja medicii şi mă gândesc că ei au verificat starea lor şi nu ar fi permis să fie transportate în condiţiile respective dacă exista vreun pericol", a spus Frăţilă.

Salvamont Cluj ar fi putut oferi coordonatele locului în care s-a produs accicentul mult mai repede, numai că echipele nu puteau interveni peste comandamentul care asigura căutările. Salvamontistul Codrin Roman a precizat că a plecat ultimul din Cluj, dar înainte de aceasta a decis să sune la 112, nemulţumit de faptul că la 18:00 nu a fost încă identificat locul accidentului: „Nu e prima dată când noi trebuie să sunăm la 112 ca să ne comunice datele unui accident. Am procedat la fel şi de data aceasta. Le-am spus că suntem Salvamont şi că trebuie să intervenim. M-au ţinut câteva minute bune în stand-by. Probabil nu erau siguri cine sunt şi m-au verificat. Apoi m-au băgat în conferinţă telefonică şi le-am cerut să-mi comunice datele GPS. Mi se părea halucinant ce se petrecea, pentru că auzeam foarte multe indicaţii. Medicul Radu Zamfir era şi el pe telefon şi, pe lângă faptul că era întrebat de coordonate, mai era cineva care-i amintea de protocoalele medicale. El vorbea cu toţi şi cu mine. Cred că era obosit şi supărat pentru că l-am pus să-mi repete coordonatele pe care le dăduse deja. Mi-a spus că se poate folosi de Google Map, dar că nu ştie să citească coordonatele. Atunci mi-a venit ideea să-l întreb ce vede pe hartă. L-am întrebat, vezi drumul 1R? Mi-a răspuns că da, l-am întrebat dacă vede linia albă care semnifică demarcaţia între judeţe? Mi-a spus că da. Aşa am realizat că epava aeronavei se afla la est şi nu la vest, în cucuruz, pe unde umblau toate echipele de salvare".

După ce a vorbit cu Zamfir, Roman s-a aşezat la calculator şi a încercat că determine exact locul în care se afla epava, folosindu-se şi de informaţiile sale privind celulele GSM. Aşa a ajuns la concluzia că epava aeronavei se află la o distanţă de 4-5 km de Şaua Ursoaia. La 18:45, Roman a dat mai departe informaţia pe care o avea şi s-a grăbit spre locul tragediei. Când a ajuns în zonă, echipele de salvare se deplasau deja spre Crucea Iancului. „Noi trebuia să mergem cu echipele din Cluj, pentru că ne subordonam centrului de comandă. Când am ajuns la Crucea Iancului, am constat că acolo nu era nimic. Nu ştiu ce informaţii au primit cei care ne-au dus în această direcţie. Apoi a venit telefonul care ne-a anunţat că victimele au fost găsite în locul pe care îl identificasem şi eu", a subliniat Roman.
Toate echipajele au revenit în satul Horea, încercând să se apropie cât mai mult de locul în care se aflau victimele. Acolo deja fuseseră coborâte primele victime, iar celor de la Salvamont li s-a cerut de către conducerea ISU Alba să nu urce la locul accidentului pentru a nu bloca drumul, în ciuda faptului că echipele Salvamont erau dotate corespunzător pentru transportul victimelor.

Primarul din Beliş, Viorel Crainic, a precizat că s-au făcut foarte multe speculaţii cu privire la faptul că a fost utilizată o hartă turistică. „Dacă am fi avut orice fel de hartă, nu ne-ar fi ajutat la momentul respectiv pentru că nu aveam coordonate de identificare. Harta aceea turistică a apărut pentru că era prezent şi coordonatorul parcului turistic. Sunt foarte mari regretele noastre pentru cei doi oameni care şi-au pierdut viaţa, însă eu pot să vă asigur că tot ce s-a putut face s-a făcut, date fiind coordonatele mult prea generale de care dispuneam", a subliniat Crainic.

Salvamontistul Vasile Cipcigan a precizat că în situaţia accidentului din Apuseni, ca în orice alt accident de tipul acesta de altfel, cei care pot acţiona eficient sunt localnicii care cunosc foarte bine zona şi salvamontiştii care au pregătirea necesară de a interveni pe munte. Uioreanu a precizat că va face toate demersurile necesare pentru ca Salvamont să fie inclus în CCSU.

Etichete
Comenteaza