Autostrada Transilvania iese la licitaţie
- Scris de Valentin Malaescu
- 29 Sep 2011, 23:14
- Eveniment
- Ascultă știrea

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat lansarea licitaţiei pentru construirea tronsonului Gilău - Nădăşel şi proiectarea sectorului Câmpia-Turzii - Târgu Mureş. Ea s-a mai lăudat cu reducerea diferitelor sume pretinse de Bechtel, inclusiv a costului pe kilometru de autostradă la 6,9 milioane de euro, sau a penalităţilor plătite de statul român.
Momentul, care ar putea fi privit ca un nou start al autostrăzii, nu generează totuşi prea multe speranţe şi optimism în rândul politicienilor clujeni. Şeful democrat-liberalilor clujeni, deputatul Daniel Buda, crede că de acum lucrurile vor intra pe un făgaş normal. "S-a făcut un prim pas pentru repornirea lucrărilor la autostradă şi vreau să cred că în cel mai scurt timp licitaţiile vor fi făcute şi lucrările vor putea demara pe tronsoanele rămase", a comentat Buda.
Preşedintele PNL Cluj, senatorul Marius Nicoară, critică însă întârzierea proiectului. "Toate acestea sunt lucruri care trebuiau făcute de mult, cum ar fi proiectarea pentru tronsonul Câmpia-Turzii - Târgu Mureş. Păi, dacă proiectarea începe abia acum, finalizarea tronsonului mai durează doi-trei ani, ca nimic. Or, unul dintre motivele plecării celor de la Nokia este tocmai lipsa autostrăzii", a apreciat Nicoară.
Fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor când s-a negociat contractul cu Bechtel, şeful departamentului Transporturi din PSD, senatorul Sorin Bota, o acuză pe Boagiu că dezinformează atunci când se laudă că a redus costul kilometrului de autostradă. Bota susţine că, în realitate, cei 6,9 milioane de euro pe kilometru reprezintă suplimentul de bani necesar finalizării tronsonului Suplacu de Barcău - Borş, realizat deja în proporţie de 60%.
"Practic, ministrul Anca Boagiu nu face altceva decât să inducă în conştiinţa opiniei publice faptul că Bechtel construieşte cu 6,9 milioane de euro/km. Acest lucru este fals, deoarece Bechtel-ul lucrează la 14 milioane de euro/km, preţ cauzat de renegocierea contractului, făcută de «pacostea din Transporturi», Gigi Dobre, ministru care ar trebui să fie judecat în România pentru pagubele aduse ţării, sistemului naţional de transport şi economiei României, prin blocarea Programului naţional de autostrăzi şi renegocierea contractului, care a dus la escaladarea preţurilor", a explicat Bota.
Inclusiv liderul UDMR Cluj, deputatul Mate Andras Levente, tratează cu precauţie anunţul ministrului Boagiu. "E bine că s-au mai făcut nişte paşi, dar, ca unul păţit, aş prefera să mă bucur în momentul în care autostrada va fi gata la termen. Dar doamna ministru nu ne-a spus nici un termen. Aş fi vrut să existe un asemenea termen până la care să fie finalizată autostrada", a declarat Mate. Reprezentanţii companiei Bechtel nu au putut fi contactaţi.
Şeful judeţului, Alin Tişe, îşi păstrează oferta
Pentru preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe, anunţul privind licitarea tronsonului Gilău - Nădăşel e o veste bună, dar spune că instituţia pe care o conduce e dispusă în continuare să construiască, pe banii proprii bucăţile din autostradă care traversează judeţul. "Noi (consiliul judeţean - n. red.) ne menţinem oferta de a construi tronsoanele de autostradă care mai sunt de executat pe teritoriul judeţului Cluj, în regim de drum judeţean. Dacă, însă, ministerul a găsit bani să le facă el e şi mai bine", a comentat Tişe.