Bechtel se desparte de autostradă strigând “Victorie!”. La fel ca guvernul
- Scris de Valentin Malaescu
- 04 Aug 2011, 23:36
- Eveniment
- Ascultă știrea

Deşi, luându-ne după spusele premierului şi ale ministrului de resort, compania americană ar fi renunţat la un contract mai mult decât avantajos, acceptând să termine doar tronsonul pe care a început lucrul, după care să plece fără vreo altă pretenţie, renunţând la toate clauzele din contract care îi dădeau dreptul să solicite penalizări statului român, firma Bechtel nu pare foarte deranjată de modul în care se va încheia colaborarea sa cu statul român. Reprezentanţii săi dau chiar impresia că ar fi foarte mulţumiţi de modul în care s-au finalizat negocierile cu autorităţile române.
"Suntem mândri să fim parte din acest proiect important de infrastructură de care beneficiază România, prin reducerea timpului de călătorie şi asigurarea de locuri de muncă. Vom continua să angajăm forţă de muncă din România şi să lucrăm cu antreprenori şi furnizori autohtoni, pentru a creşte la maximum efectele pe care acest proiect le are asupra economiei locale", a declarat, la scurt timp după anunţul făcut de ministrul Anca Boagiu, directorul de infrastructură al Bechtel, Walker Kimball, prin intermediul unui comunicat de presă. Ba mai mult, americanii sunt gata să facă noi concesii părţii române. "Bechtel s-a angajat, de asemenea, să crească conţinutul autohton cu peste 80% din toate contractele acordate furnizorilor şi furnizorilor de servicii din România", se mai spune în acelaşi comunicat, semnat de purtătorul de cuvânt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu.
Cel puţin la fel de entuziasmat de modul în care s-au finalizat lucrurile s-a declarat ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, deşi, aparent, firma americană are de pierdut în urma acestui acord. "Mă bucur că Bechtel şi Ministerul Transporturilor şi al Infrastructurii (MTI) au reuşit să identifice împreună o soluţie în cazul acestui important proiect. Rezultatul este o soluţie pentru toate părţile, în special pentru cetăţenii români, care se vor bucura de beneficiile unui sistem modern de autostrăzi în acele regiuni, ani de zile de acum înainte", a declarat Gitenstein, citat de Mediafax. Mai mult, el felicită partea română că a reuşit să scape de un contract păgubos. "O felicit pe doamna ministru Anca Boagiu pentru rolul important pe care l-a avut în obţinerea acestui progres. Ea asigură realizarea unei autostrăzi de înaltă calitate, acordând atenţie şi costurilor pe care le implică proiectul pentru România", a spus ambasadorul SUA. Surse din zona negocierilor spun că unul dintre "argumentele" cu care partea română ar fi "îmbunat" compania americană ar fi fost ameninţarea cu neplata datoriei de 120 de milioane de euro, cu perspectiva unor ani întregi pierduţi prin instanţele de judecată.
"În mod cert, de acum putem vorbi de o autostradă mult mai rapid finalizată şi mult mai ieftină", susţine reprezentantul principalului partid de guvernământ, preşedintele PDL Cluj, deputatul Daniel Buda. El spune că licitarea separată a celor şase tronsoane rămase neexecutate va permite lucrul simultan pe toată lungimea autostrăzii şi susţine că nu vor mai fi probleme cu plăţile. "Bani există, important e să găsim constructori serioşi, care să lucreze la preţuri corecte, nu umflate cu pompa", a afirmat Buda. Acuzat de "mâncărici la limbă" de ministrul Boagiu, după ce a făcut dezvăluiri privind mersul negocierilor cu Bechtel, de această dată, directorul DRDP Cluj, Ion Pantelimon, a decis să-şi ţină limba în frâu. "Întrebaţi la minister, la compartimentul achiziţii, eu chiar nu ştiu nimic despre subiectul acesta", a spus Pantelimon. Acelaşi "silenzio stampa" pare să fi reuşit Boagiu să-l impună şi în minister. În ciuda insistenţelor, reprezentanţii MTI au refuzat să ofere orice informaţie în plus faţă de cele comunicate de ministru miercuri seara.