Bizfest de Cluj. Zeci de milioane din Untold şi Electric
- Scris de Calin Poenaru
- 18 Iun 2015, 17:40
- Eveniment
- Ascultă știrea

„Nu doar marile hoteluri din Cluj-Napoca sunt pline în perioada Untold, ci şi pensiunile din afara oraşului. Sunt clujeni care îşi închiriază apartamentele cu 100 de euro în perioada festivalului, preferă să stea la alţii. Tocmai de aceea am deschis o pagină de internet dedicată locuinţelor din oraş care ar fi disponibile”, precizează Diana Apan, reprezentantul Share, federaţie care coordonează CET. „Noi vom avea mai mulţi prieteni din Mureş la Untold, ne-au „ameninţat” deja că vin peste noi, deci trebuie să ne restrângem în apartament ca să le facem loc. Eu încă nici nu sunt sigură că voi ajunge la festival”, spune Izabela, o tânără din Cluj.
„Am decis să vin cu soţia la festival, chiar şi campingul din Palocsay ne-ar tenta, ne-ar aduce aminte de vremea studenţiei. Totuşi, cred că vom sta la un prieten, în oraş, ne-a zis că ne poate găzdui”, mărturiseşte Alexandru, din Satu Mare. Pe pagina de cazare a Untold există oferte de la 60 de lei de persoană pe zi într-un apartament din cartierul Zorilor, la 2.400-2.500 de lei pe tot festivalul - un apartament ultracentral sau o garsonieră în Mănăştur. O cameră la hotelul Topaz costă 881 lei pe festival, la Belvedere 1.069 lei, la Meridian 1.335 lei, la Opal 1.531 lei. Un proprietar din comuna Moldoveneşti, la 45 km de Cluj-Napoca, îşi pune la bătaie cabana cu trei camere, de 12 persoane, cu 4.500 de lei pe durata Untold.
Organizatorii Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) au anunţat că în acest an s-au înregistrat 110.000 de participanţi, dintre care 73.000 de plătitori de bilete, în creştere cu 10.000 faţă de 2014. Ei au văzut 223 de filme din 60 de ţări şi au avut parte de 400 de proiecţii. Rezultă încasări de 730.000 de lei numai din bilete, la un preţ mediu pe bilet de 10 lei, iar cu intrările la concerte intrările s-ar apropia de 1 milion, conform estimărilor ZIUA de CLUJ. 850 de invitaţi au venit la TIFF: regizori, producători, actori, profesionişti din industrie, jurnalişti români şi străini. Patru filme prezentate la festival au avut peste 2.000 de bilete vândute: „Trash”, „Poveşti trăsnite”, „Comoara”, „De ce eu?”, numărul spectatorilor din Piaţa Unirii a crescut cu 133%, iar la programul EducaTIFF au fost 3.000 de tineri la proiecţii şi ateliere.
Cele 20.000 de abonamente la Electric Castle, festivalul de săptămâna viitoare de la Bonţida, erau cumpărate integral încă de la începutul lunii mai, iar de atunci Boiler Events a scos la vânzare bilete de o zi, câte 3.000, cu 149 de lei. Preţul iniţial al abonamentelor a fost de 179 de lei, în toamna lui 2014, dar ulterior acesta a crescut la 348 de lei. De asemenea, abonamentele pentru campingul amenajat în comună s-au epuizat din 25 mai. O idee profitabilă a organizatorilor este de a pune la dispoziţie corturi de închiriat cu 800 de lei în perioada evenimentului. Fiecare cort are un diametrul interior de 4 m, dispune de covoare și de sistem de iluminare (lampă/lanternă), două saltele gonflabile duble, cearșaf, pătură și perne.
„În 2015 ne așteptăm ca numărul de participanți să treacă de 100.000. Am atins numărul maxim de abonamente posibil, odată cu ultimul prag de vânzare, asta și pentru că o mare parte din fani și-au cumpărat încă din toamnă biletele. Rezerva care mai există am păstrat-o pentru cei care știm că își doresc să ajungă la festival dar nu pot sta întreaga perioadă", a declarat Teodor Negrea, director artistic al festivalului. În aceste condiţii, din abonamente ar rezulta pentru organizatori încasări de 5 milioane de lei la un abonament mediu de 250 de lei, la care s-ar adăuga 1,8 milioane la 12.000 de bilete vândute şi 0,6 milioane din taxa de camping. Dacă fiecare participant ar cheltui 50-100 de lei pe mâncare, băutură sau distracţie, comercianţii vor obţine, la traficul estimat, până la 10 milioane de lei. Cu alte cuvinte, o reţetă financiară totală care se apropie de 4 milioane de euro.
Cele mai mari încasări le preconizează, însă, Untold, unde Federaţia Share mizează pe 300.000 de participanţi. Aici un abonament costă acum 289 de lei, plus taxe, în reţeaua Eventim, un bilet de o zi, 129 de lei, iar taxa de camping, 49 de lei. Abonamentele la festival au urcat de la 100 de lei în toamna trecută la 189, iar apoi la 249 de lei, iar cele 1.000 de abonamente VIP costă 449 de lei. Din cele 35.000 de abonamente se ajunge la încasări de 7-8 milioane de lei, la o medie de 200 de lei. „Până acum s-au vândut 34.000 de abonamente şi după atingerea pragului vom mai vinde doar bilete de o zi, până acum am vândut 4.000 şi vom mai scoate câte 1.000 pentru fiecare zi. Deocamdată campingul e vândut 20% şi poate găzdui 25.000 de persoane. Până în 10 iulie se mai pot lua locuri în camping, după care începem amenajarea lui”, a transmis Ştefana Giurgiu, PR manager.
Un camping plin în livada Palocsay mai poate aduce 1 milion de lei, pentru că există şi opţiune de pachet complet, cu cort, saltea şi pătură, la 300 de lei. Pe de altă parte, la 50-100 de lei cheltuiţi de fiecare participant, comercianţii din oraş ar câştiga 15-30 milioane de lei. Astfel, per total, încasările din perioada Untold pot ajunge la 9-10 milioane de euro, inclusiv cazările la hoteluri/pensiuni şi transport. Share mizează în acest an pe 10-12.000 de tineri la întâlnirile ecumenice şi pe participanţii de la festivalul de jocuri electronice DreamHack, ce ar mări cu 13% procentul anual al turiştilor din oraş. Strategia programului CET 2015 vizează creşterea numărului de turişti cu 20% în acest an şi cu 16-18% în perioada 2016-2018. La veniturile din bilete obţinute de organizatorii de festivaluri în Cluj se adaugă sponsorizările, care sunt substanţiale, ţinând cont de amploarea evenimentelor. De altfel, unul dintre partenerii Electric Castle este MasterCard, care va introduce plata cu ajutorul tehnologiei contactless la punctele de food & bar.
La liber în piaţă şi în parc
Nu doar festivalurile cu bilet generează un trafic mare, ci şi cele cu intrare liberă. Anul trecut, megaconcertul sponsorizat Forza ZU, care a concentrat 30 de artişti din industria muzicală românească, a adus pe Cluj Arena 50.000 de oameni. „La Zilele Culturale Maghiare (ZMC) au fost anul trecut 180.000 de participanţi în Piaţa Unirii, dar anul acesta vom trece de 200.000 pentru că în una dintre zile va fi headliner Zsuzsa Koncz, numărul 1 în Ungaria, iar acolo vor fi 40.000 de oameni. Festivalul va avea loc anul acesta în perioada 16-23 august, iar locaţiile de bază vor mai fi, în afară de Piaţa Unirii, străzile Kogălniceanu şi Emmanuel de Martonne”, spune Dora Mircea-Radu, PR & communications coordinator al ZMC. Ediția trecută a avut un buget de 230.000 de euro, din care 100.000 sprijin de stat, majoritatea din Ungaria. Organizatorii Jazz in the Park se aşteaptă, la rândul lor, la peste 30.000 de oameni la festivalul din perioada 29 iunie - 5 iulie.
Banii publici, cu dus şi întors
„Am simţit o creştere a vânzărilor în perioada TIFF la terasa Che Guevara şi la restaurantul Napoca 15, în schimb The Color Run ne-a dezavantajat, cu muzica aia care bubuia tot timpul. Nu ştiu în ce măsură va afecta sectorul hoteluri, restaurante, catering Untold Festival, iar Electric Castle va avea un impact redus, pentru că se ţine departe de oraş. Din păcate, acest gen de festivaluri cu finanţare publică lovesc în special evenimentele private, pentru că, dacă ai finanţarea asigurată, nu te mai stresezi foarte tare. Cu evenimentele cu intrare liberă este ca şi cu un steak de vită – dacă îl mănânci în fiecare zi, te plictiseşti. Se reduce gradul de aşteptare din partea oamenilor. În plus, fiecare poate pune deoparte cel mult 500 de euro pe an pentru aşa ceva. Noi vom face în august concertul Al di Meola, a cărui vânzare merge foarte bine, dar este unul pentru un anumit public”, este de părere Mircea Buteanu, proprietar Club Diesel.
Marile festivaluri ale Clujului în 2015
(număr de participanţi)
Untold Festival.......................300.000
Zilele Maghiare.......................200.000
TIFF......................................110.000
Electric Castle.........................100.000
Jazz in the Park........................30.000
Sursa: estimări organizatori