Ce şanse de continuare are Autostrada Transilvania

Ce şanse de continuare are Autostrada Transilvania
Premierul Emil Boc a declarat că prioritatea anului viitor este construcţia de autostrăzi pe bani europeni. Cum va continua Autostrada Transilvania rămâne fără un răspuns exact acum, până la elaborarea bugetului de stat pentru anul viitor. Boc nu exclude şi alte forme de colaborare pentru magistrală.

Premierul Emil Boc, împreună cu ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, reprezentanţii Bechtel - Enka, politicieni, diplomaţi, demnitari şi aleşi locali au inaugurat, sâmbătă, segmentul Turda - Câmpia Turzii, care definitivează, astfel, tronsonul 2B, Luna - Gilău al Autostrăzii Transilvania. Soarta lucrărilor de anul viitor şi a celor 1.200 de angajaţi ai consorţiului Bechtel - Enka se va decide, cel mai probabil, prin Legea Bugetului de Stat pe 2012.

“Coridorul IV este extrem de important din perspectiva accesării de bani europeni. Ar fi o crimă să ai bani gratis de la Uniunea Europeană şi să nu îi foloseşti. În ceea ce priveşte bugetul de stat, vom prioritiza toate lucrările de infrastructură, iar Bechtel este o lucrare prioritară în cadrul lucrărilor de pe bugetul de stat”, a precizat şeful guvernului.

“În acord cu prim-ministrul şi cu ceilalţi membri ai cabinetului, am decis ca pentru anul viitor banii care vor fi acordaţi pentru continuarea Bechtelului (continuarea Autostrăzii Transilvania - n. red.) vor fi în funcţie de bugetul disponibil, pentru că prioritatea zero pe care o avem este de a absorbi cele 5,6 miliarde de euro pentru infrastructură rutieră, terestră, aeriană şi navală pe care le primim gratis de la Uniunea Europeană”, a declarat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii (MIT), Anca Boagiu. Premierul a adăugat că bugetul este, în momentul de faţă, în pregătire.

“Cert e că în acest moment căutăm resurse de finanţare pentru continuarea proiectului Bechtel. Vom ajunge, sper, la o formulă în care să continuăm proiectul, în funcţie de resursele pe care le vom avea la dispoziţie”, a precizat Boc. Întrebat dacă este luat în calcul şi un eventual parteneriat public-privat între MIT şi Bechtel pentru continuarea lucrărilor la magistrală, premierul nu a exclus posibilitatea. “Toate alternativele sunt explorate în acest moment şi de aceaa, după finalizarea bugetului, vă vom putea da răspunsul exact cu ceea ce vom putea face în cadrul proiectului Bechtel. Cert este că el merge mai departe: în ce condiţii, vom vedea împreună cu compania”, a conchis Emil Boc.

În ceea ce priveşte datoriile către Bechtel aferente lucrărilor din acest an, estimate de directorul de comunicare al Bechtel România, Bogdan Sgârcitu, la circa 90 de milioane de euro, premierul a spus că o parte dintre ele vor fi achitate anul viitor. “O parte din ele (din datorii - n. red.) vor fi plătite anul viitor. Prima oară se lucrează, apoi se plăteşte. Aceasta este regula în construcţii, aşa s-a procedat şi anul trecut.

Prim-ministrul a precizat că, deşi este perioadă de criză, în ultimii doi ani s-a înaintat cu circa 60 de kilometri de autostradă anual. “Astăzi (sâmbătă - n. red.), la Câmpia Turzii, practic finalizăm tronsonul de 54 de km din Autostrada Transilvania. Aşa cum ne-am angajat anul trecut şi anul acesta, lucrările sunt finalizate la termen. Anul acesta vom finaliza, pe lângă cei 12 km, de aici, de la Câmpia Turzii, cei 20 km din Bucureşti, de la Chitila la Voluntari, în regim de autostradă, şi cei 14 km de la Sibiu care fac parte din coridorul IV.

Deci, practic, anul acesta avem finalizaţi 46 km de autostradă. Dacă la aceştia îi adăugăm şi pe cei de anul trecut, şi anume mă refer la cei 42 de aici (Autostrada Transilvania - n.red.) plus 14 km centura Ploieştiului, tot în regim de autostradă, plus cei 14 centura Timişoarei, tot în regim de autostradă, avem 70 plus 46, adică 116 km. E o medie de aproape 60 km de autostradă pe an şi, dacă după Revoluţie s-ar fi făcut în fiecare an o medie de 60 km, vă daţi seama că am fi avut peste 1.200 de km de autostradă”, a adăugat Boc.

VIP-uri la inaugurare

Dacă anul trecut, la inaugurarea segmentului Turda – Gilău, premierul a parcurs cei 42 de kilometri la volanul unui Logan, sâmbătă a preferat să străbată cei 52 de kilometri finalizaţi la bordul unui Duster. La inaugurarea de sâmbătă au participat primarul Clujului, Sorin Apostu, preşedintele Consiliului Judeţean, Alin Tişe, şeful de cabinet al premierului, Ştefania Ferencz, senatorul Mihail Hărdău, deputaţii Adrian Gurzău şi Daniel Buda, subprefectul Vasile Cozma, viceprimarul Clujului, Radu Moisin, primarii din Câmpia Turzii, Băişoara şi Mihai Viteazu, precum şi directorul ITM Cluj, Emilian Roşca. De asemenea, au fost prezenţi ambasadorii Statelor Unite, Mark Gitenstein, şi al Turciei, Ayse Sinirlioglu.

Comenteaza