Ce soluţii are singurul clujean din CNA la salvarea televiziunii publice

Ce soluţii are singurul clujean din CNA la salvarea televiziunii publice
Clujeanul din Consiliul Naţional al Audiovizualului îi bate obrazul directorului televiziunii publice, Stelian Tănase, căruia îi cere demisia după ce acesta a făcut o serie de sugestii, cum ar fi introducerea în Consiliul de Administraţie a reprezentanţilor Bisericii Ortodoxe.

Valentin Jucan e membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului şi face azi "câteva consideraţii" într-un comunicat de presă. În ce priveşte eliminarea taxei TV, propusă de Tănase, Jucan spune că propunerea e justificată de "nevoia de reformă" şi argumentată de "...şi englezii fac la fel". "Vă reamintesc că nu facem parte din Imperiu iar TVR nu este BBC", spune el. "Consider că în acest moment eliminarea taxei TV este o măsură lipsită de raţiune şi nu rezolvă nimic. Spiritul şi litera Constituţiei României consacră rolul TVR ca fiind unul strategic, aflat în serviciul public. Taxa TV, ca unică sursă de finanţare externă, are rolul de a garanta independenţa editorială a posturilor, în folosul cetăţenilor. TVR este un uriaş subdezvoltat, vândut politic guvernului care dă mai mulţi bani sau şterge mai multe datorii. Acum doriţi şi eliminarea taxei? Deci, cui vindem TVR? Pe bucaţi, căror politicieni?"


"Consider că soluţiile din ultima vreme, propuse ca "reforme", sunt doar niste aberaţii care au ca unic scop acapararea totală a TVR de către puterea politică şi clienţii politici. Nu aud reacţii ale societăţii civile", mai spune el.

În ce priveşte modificarea componenţei consiliului de administraţie a TVR prin introducerea reprezentanţilor Bisericii Ortodoxe Române, Jucan sugerează ca în CA să fie aduşi reprezentanţii celorlalte confesiuni, reprezentanţii armatei române şi "încă o garnitură de reprezentanţi ai serviciilor speciale".


Iată ce sugestii are Jucan:

A. ELIMINAREA TOTALĂ A PUBLICITĂȚII DIN PROGRAMELE T.V.R.

- existenţa taxei universale (despre care am mai vorbit), plătită de fiecare cetățean, este suficientă pentru ca T.V.R. să își îndeplinească misiunea, scuteşte publicul de publicitatea difuzată, acesta beneficiind de programe și informare fără întrerupere;
- se va asigura, în acest fel, şi o concurenţă loială pe piaţa programelor de televiziune, între televiziunile comerciale şi serviciul public de televiziune.

 

B. DEFALCAREA BUGETULUI T.V.R.

- această defalcare ține cont de cele 5 studiouri teritoriale (Cluj, Mureș, Craiova, Timișoara și Iași) și de necesitățile financiare ale acestora;
- trebuie stimulată creșterea independenței financiare a studiourilor teritoriale, în multe cazuri prin aceasta realizându-se și o eliberare de comenzile editoriale de la centru;
- defalcarea bugetului presupune că un procent din taxa universală să fie distribuit direct către bugetul studioului teritorial fără a mai trece prin filtrul bugetului centralizat;
- defalcarea bugetului înseamnă sprijin direct pentru realizarea conținutului editorial regional, înseamnă o apropiere a T.V.R., prin studiourile teritoriale, de identitatea și problematicile locale și regionale, într-o manieră mult mai aplicată;
- defalcarea bugetului ajută la crearea unei identități audiovizuale regionale prin implicarea directă a studiourilor teritoriale în proiectele dorite de comunități;

C. CONSOLIDAREA ROLULUI ŞI ATRIBUŢIILE CONSILIULUI DE ADMINISTRAȚIE AL T.V.R.

- modificarea legii care reglementează funcționarea S.R.T.V., în sensul eliminării posibilității demiterii consiliului de administrație, în fiecare an, în situația în care Parlamentul respinge raportul său de activitate (știm cu toții că, de cele mai multe ori, respingerea raportului de activitate de către Parlament a fost un simplu mecanism pentru ca politicul să își manifeste voința în interiorul consiliului, implicit asupra conținutului editorial);
- introducerea, prin lege, a unui mandat de 3-5 ani, decalat de mandatul instituţiilor politice, perioadă care nu s-ar suprapune cu ciclurile electorale;
- separarea atributiilor Consiliului de administratie de cele ale Colegiului director, aşadar, a reprezentanţilor publicului, desemnaţi de către Parlament (Consiliul de administraţie ar funcţiona ca un fel de adunare generală a acţionarilor - publicul plătitor - , faţă de "executiv"), de directorul general şi celelalte persoane din conducerea administrativ-redacţională;
- introducerea, prin lege, a unor criterii clare şi precise, profesionale şi de probitate, pentru selectarea si desemnarea, prin votul Parlamentului, a membrilor Consiliului de administratie;

Comenteaza