CFR scumpeşte biletele cu 18% ca să-şi acopere pierderile
- Scris de Mihai Prodan
- 15 Aug 2011, 00:46
- Eveniment
- Ascultă știrea

CFR Călători a anunţat că a majorat preţurile la transportul feroviar de călători cu 18% începând de ieri. Este cea mai mare scumpire a ultimilor patru ani. Tarifele au mai fost majorate în septembrie 2010, cu 8%, dar şi în septembrie 2007, cu 8,1%. Aceasta înseamnă că majorarea de ieri este mai mare decât ambele scumpiri din ultimii trei ani la un loc.
"Măsura face parte din strategia de redresare şi echilibrare a situaţiei financiare a companiei şi are ca principală cauză creşterea preţurilor - care a avut loc de la data ultimei majorări, 20 septembrie 2010, şi până în prezent - la diferite materiale cu pondere mare în activitatea de transport feroviar: combustibil, energie, piese etc.", explică oficialii CFR.
"Sunt foarte dezamăgit", spune, sub protecţia anonimatului, un angajat al Regionalei CFR Cluj, care lucrează în sistem de aproape 30 de ani. El afirmă că scumpirea biletelor merge în paralel cu scăderea vitezei trenurilor, de la an la an: "viteza comercială lasă de dorit. Trenurile circulă cu maxim 50 km/h. E foarte puţin. Din Cluj în Mangalia, trenul face 16 ore. Acum 10 ani făcea 10 ore. Nu s-a mai investit nimic în infrastructură în ultimii ani", a precizat el.
Angajatul CFR apreciază că scumpirea se dovedeşte una "consistentă, exagerată", având în vedere că este de aproape trei ori mai mare decât cele din ultimii ani şi că, personal, va folosi maşina ca să ajungă în locul unde-şi va petrece concediul, în afara ţării. "E mult mai confortabil, pot face escale, iar costul este sensibil egal cu cel de la vagonul de dormit. Cine alege să meargă la clasa a II-a se expune foarte mult la hoţi. Sunt bande care operează în trenuri, mai ales între orele 1 şi 3 dimineaţa, când lumea doarme. Patrulele de poliţie sunt puţine, nu au ce să facă", spune el. Facilităţile de călătorie acordate de CFR Călători până la acest moment se aplică în continuare şi după majorare, precizează compania.
Responsabilii acestui departament din cadrul Regionalei CFR Călători, şeful staţiei de călători din Cluj-Napoca, Radu Şofron, şi şeful Serviciului staţii călători, Victor Toma, nu au făcut niciun fel de precizări cu privire la traficul de călători din Cluj în ultimii ani şi la modul în care majorarea preţului la bilete va afecta numărul pasagerilor. Directorul CFR Călători Cluj, Vasile Secară, este plecat în concediu şi nu a răspuns la telefon.
Preţul unui bilet din Cluj în Bucureşti, cu autocarul, costă 62 de lei, iar cursa este operată de trei ori pe zi de o companie de transport rutier. De cealaltă parte, ca să ajungeţi cu trenul din Cluj în capitală va trebui să achitaţi 71,7 lei pentru un loc la trenul accelerat, faţă de 61 de lei până duminică. În Cluj-Napoca, traficul de călători pe calea ferată a scăzut de patru ori în ultimii 20 de ani. Este vorba, în total, de până la 130.000 de călători pe lună din gara Cluj-Napoca, spre deosebire de cel puţin 500.000 pe lună înainte de Revoluţie.
"Viteza comercială lasă de dorit. Trenurile circulă cu maximum 50 km/h. Este foarte puţin. Din Cluj în Mangalia, trenul face 16 ore. Acum 10 ani făcea 10 ore. Nu s-a mai investit nimic în infrastructură în ultimii ani", menţionează un angajat al CFR.
Transferoviar nu se atinge de preţuri
"S-au scumpit în ultimul an combustibilul şi energia electrică", aminteşte directorul general al companiei clujene Transferoviar Grup, Kinga Mădărăşan, societate care transportă călători din martie anul trecut. Ea spune, în schimb, că în acest interval Transferoviar Grup nu a crescut tarifele la bilete. "Poate trebuia un pic pregătită mass-media înainte de aceste scumpiri. Modul în care s-a procedat a fost straniu, decizia anunţată peste noapte", a spus Mădărăşan.