“Consorţiu” PDL-PNL-PSD pentru drumurile din judeţ

“Consorţiu” PDL-PNL-PSD pentru drumurile din judeţ
Cea mai mică ofertă financiară pentru refacerea a 423 de drumuri judeţene aparţine unei asocieri formate din trei firme, toate conectate politic, dar în mod diferit.

Asocierea Kiat Group - Tehnic Asist - Damar Consult a reuşit să câştige toate cele cinci loturi de drumuri scoase de Consiliul Judeţean Cluj la o licitaţie la care s-au prezentat alte cinci asocieri de două până la şase firme, care au avut oferte până la milioane de euro mai mari pentru fiecare lot în parte. Pe lângă capacităţile lor de lucru, fiecare dintre cele trei societăţi câştigătoare are câte un atu important: apropierea de câte un partid politic diferit. Unul dintre turcii de la Kiat şi-a început afacerile în România alături de un nume greu din PDL, patronul de la Tehnic Asist i-a împrumutat o limuzină unui vicepreşedinte PNL, iar cel de la Damar Consult este un fost apropiat al premierului PSD, Adrian Năstase.

Contractul pentru modernizarea şi reabilitarea a peste 423 de kilometri de drumuri judeţene pe următorii cinci ani a fost atribuit asocierii Kiat Group - Tehnic Asist - Damar Consult, care a câştigat toate cele cinci loturi de drumuri licitate de administraţia judeţeană. Ofertele însumate ale trioului câştigător reprezintă circa 65 de milioane de euro, adică aproape 75% din valoarea estimată a lucrărilor. ZIUA de CLUJ vă prezintă CV-urile politice ale celor trei firme care au câştigat licitaţia pentru reabilitarea drumurilor.

Fără îndoială, cea mai importantă firmă din asocierea desemnată câştigătoare este Kiat Group dacă ţinem cont de lucrările pe care le desfăşoară pe străzile din Cluj-Napoca. Kiat Group, în asociere cu Diferit SRL, a câştigat în 2010 contractul scos la licitaţie de Primăria Cluj-Napoca pentru reabilitarea străzilor din oraş pe o perioadă de patru ani. Oferta câştigătoare a fost în valoare de 600 de milioane de lei. Kiat a mai avut un contract în valoare de aproximativ 10 milioane de euro pentru reabilitarea şi întreţinerea străzilor clujene. Firma în care sunt asociaţi cinci cetăţeni turci a început să câştige lucrări de la Primăria Cluj-Napoca în 2004. Mai vechi sunt relaţiile dintre turcul Atalay Tamer, cel care deţine procentul maxim din Kiat Group, şi primarul PDL al sectorului 3 din Bucureşti, Liviu Negoiţă, fosta propunere de premier a lui Traian Băsescu în toamna anului 2009. În 2001, Atalay, Negoiţă şi încă trei turci înfiinţau firma Kora Edil SA, care, începând cu anul 2004, nu şi-a mai depus bilanţul fiscal, ajungând să fie dizolvată. Atalay şi un alt asociat din Kiat Group, Bekar Mustafa, mai deţin şi firma King Industrial Enterprises, care a avut contracte atât cu Primăria Sectorului 3 Bucureşti, cât şi cu Primăria Cluj-Napoca pentru dotarea locurilor de joacă destinate copiilor.

Prima parteneră a Kiat în asocierea pentru reabilitarea drumurilor judeţene, societatea Tehnic Asist, cu sediul în comuna Mihai Eminescu din judeţul Botoşani, are o relaţie strânsă cu primarul din localitatea de origine, care este şi vicepreşedinte PNL. Anul trecut, edilul comunei Mihai Eminescu, Verginel Gireadă, a cedat gratuit echipa de fotbal din localitate firmei Tehnic Asist pentru a o menţine în al treilea eşalon fotbalistic. Bugetul echipei a fost în sezonul 2010-2011 de circa 200.000 de lei. Între primarul Gireadă şi patronul Tehnic Asist, Mirel Vlas, există mai multe legături. Presa din Botoşani a scris că Verginel Gireadă conduce un BMW X5, despre care susţine că l-ar fi împrumutat de la firma controlată de Vlas. Aceeaşi firmă şi-a adjudecat în 2009 în comuna Mihai Eminescu o lucrare de modernizare, canalizare şi epurare aferentă unui drum cu o ofertă de 7,57 milioane lei, deşi aceasta era chiar şi cu un milion de lei mai scumpă decât a altei societăţi participante la licitaţie. Tehnic Asist este o abonată a licitaţiilor pe bani europeni organizate de primării comunale din Botoşani, având până astăzi contracte în valoare de 8 milioane de euro.

A treia firmă din asocierea câştigătoare, Damar Consult, este singura cu sediul în Cluj-Napoca. Patronul Marian Morar mai deţine împreună cu soţia lui, Adriana, societatea Auto Semnal SRL, furnizor de indicatoare rutiere pentru străzile din Cluj-Napoca, dar şi pentru drumul naţional 5 Bucureşti-Giurgiu. Marian Morar este un apropiat şi fost asociat al directorului adjunct din Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale Române (CNADNR) din mandatul de ministru al lui Miron Mitrea, clujeanul Mircea Pop, care până în 2004 a fost consilierul pe probleme de infrastructură rutieră al premierului de atunci, Adrian Năstase, unul dintre cei situaţi de presa vremii în aşa- numita "camarilă" politico-economică din jurul premierului social-democrat. De altfel, Morar şi Pop au fost asociaţi în societatea DP Consult, cea care a proiectat Centura Vâlcele-Apahida încă de pe vremea guvernării PSD. Proiectul a fost prezentat de membrii PSD Cluj, dar nu a avut susţinere la nivel naţional. Între timp, Morar s-a retras din acţionariatul DP Consult, unde a rămas Mircea Pop cu 51%. Damar Consult şi DP Consult au încă sediile în aceeaşi zonă din spatele Gării Cluj-Napoca.

 

Comenteaza